hygiene thuishulp

  • anoniem

    Mijn vraag is of mensen die bij de thuishulp werken ook bepaalde instructies krijgen over hoe ze de dingen hygienisch kunnen schoonmaken,word hier een bepaalde volgorde of hygienecode voor gegeven? Ik heb al vaak gezien dat onze thuishulp EERST de vuilnisbak afnam(deksel etc) die dus echt heel vies was en daarna met hetzelfde doekje het aanrecht gaat afnemen en de keukenkastjes(greepjes kastjes etc!). Ik vind dit echt heel erg onprettig en ook echt vies,niet bep. hygienisch en ik durf er niet goed wat van te zeggen. Ik heb er wel eens wat van gezegd en toen reageerde ze verontwaardigd,ze zegt dan ook wel eens dat deed ik niet,maar het probleem is ik heb het haar zelf al een aantal keer met eigen ogen zien doen…

    Ook na het toilet schoonmaken bv wast zei niet haar handen of na het vuilnisbak schoonmaken,wat moet ik hier nu mee?Ik zou zelf deze volgorde echt nooit kiezen,het probleem is je hebt niet voor niks thuishulp maar bepaalde dingen durf ik niet goed aan haar over te laten terwijl ik er zelf lichamelijk slecht toe in staat ben. Krijgen thuiszorg medewerkers een hygienische volgorde of code mee of word daar niks over voorgeschreven?

    Is het ook gewoon om tijdens het schoonmaken van de koelkast het doekje dat je voor het schoonmaken van de koelkast gebruikt om dat tussendoor steeds op de (nog niet schoongemaakte)keukenvloer te leggen?

    Soms heb ik het idee als ze is geweest dat ik juist het aanrecht en keukenkastjes nog weer bij langs moet terwijl me dat dus niet lukt….Ik durf het echt niet goed meer te zeggen en heb ook gemerkt dat als ze weet dat ik niet in de buurt ben ze toch weer soms eerst de vuilnisbak deksel doet en daarna met hetzelfde doekje de aanrecht…. Weten jullie hoe dit zit met de regels en is hier een oplossing voor,ik wil ook geen ruzie met haar maar deze situatie is erg onprettig…

    Ik heb de hulp nodig maar zo heb ik met veel dingen het idee voor het oog is het schoon maar als je eerst de vuilnisbak doet en dan ermee het aanrecht kan je het toch beter niet doen dan word het hygienisch gezien juist vies?Kan me ook niet voorstellen dat iemand dat bij zichzelf thuis ook zo doet? groeten anoniem.

  • kyra

    de werkwijze die je beschrijft is niet normaal volgens mij. wij werken met eigen schoonmaakspullen en hebben voor iedere ruimte een apart doekje zodat je niet de kans loopt de keuken te doen met een wcdoekje. heeft zij vanuit haar eigen organisatie ook eigen spullen of moet de client daar voor zorgen? wij krijgen ook cursus om hygienisch en methodisch te werken. je mag er zeker wat van zeggen als ze weer zo schoonmaakt en als zij daar erg raar op reageert is ze niet erg proffecioneel bezig en zou ik een klacht in gaan dienen bij de organisatie.

  • sandra

    hallo

    ik moest even lachen toen ik dit las ik heb meerdere klieenten hier over horen klagen dat inval schooljongeren dit ook nogal eens doen het is zeker niet hygienisch en u mag er zeker wel iets van zeggen stel voor u wordt ziek door bacterieen,

    wij werken niet met eigen middelen zoals kyra ,maar als je de juiste opleiding heb gehad wordt je wel geleerd hygienisch te werk te gaan .

    dus ik raad u aan dit toch te bespreken met u hulp of haar teamleider/ster dit te bespreken dat is u goed recht sterkte hiermee

  • anoniem

    Hallo.

    De organisatie heeft wel aparte doekjes voor de toilet die de hulp ook daarvoor gebruikt.Wassen jullie je handen na schoonmaken van het toilet eigenlijk of is dat een domme vraag?De vuilnisbak doet zij altijd met een vaatdoekje van mijzelf,maar meteen daarna neemt zij dan daarmee zonder uitspoelen ook even het aanrecht en de keukenkastjes ermee af.Dit heb ik regelmatig zien gebeuren en er ook wel eens iets van gezegd maar ze doet het toch steeds weer,laatst zag ik het toen ik toevallig even de keuken binnenkwam het net weer gebeuren en daar ben ik toch weer van geschrokken want het helpt dus niks als ik er iets van zeg…!Ik kan er dus ook niet op vertrouwen dat de hygiene in acht word genomen,vooral als ik het niet kan zien heb ik het idee dat ze er erg makkelijk in is.Het betreft geen jongere en het vervelende is deze mevr komt al heel lang bij me en is verder wel aardig maar juist daardoor en door de vervelende manier waarop ze reageerd durf ik er niets mer van te zeggen.Maar ik voel me er niet meer fijn bij in mijn eigen huis zo.Ik heb niet het idee dat zij een cursus heeft gehad en nergens op let? Wat mij ook wel opvalt is dat mensen toch wel heel gemakkelijk zonder screening of wat dan ook bij de thuiszorg kunnen werken.VAn iemand in de vakantieperiode heb ik begrepen dat zij alleen aangenomen is door een e-mail te sturen naar de thuiszorg,de thuiszorg organisatie had haar nooit gezien of gesproken,laat staan een beetje gescreend.

    Voor mensen die hulp nodig hebben is dat sowieso niet prettig dat je ehct niet weet wie je in huis haalt,dat er helemaal niet word nagegaan of mensen wel geschikt zijn.Ooit had ik een jong meisje thuis gekregen in de vakantie periode die eigenlijk bijna niets had gedaan,maar hier op de bank bijna zat te huilen en te vertellen over de problemen thuis met haar moeder, ik wist toen ook niet wat ik er mee aan moest,Sorry meid,rot voor je maar aan het huishouden moet ook wat?

    Wat hygiene betreft jullie zouden het dus nooit zo doen?zouden jullie het doekje waar je de koelkast na het schoonmaken mee afdroogt tussendoor ook op de nog te schoonmaken keukenvloer leggen? Ik durf niet goed de organisatie te bellen dat voelt eigenlijk heel rot als “klikken” dan zou ik het tegen haarzelf moeten zeggen maar dat durf ik ook niet goed,temeer omdat ze het dan ontkent.Wat is de normale volgorde van schoonmaken en welke hygiene- regels houden jullie in acht?Of zou mijn hulp wel een cursus gehad hebben maar de dingen die ze doet gewoon gedachtenloos doen? Anoniem.

  • sandra

    hallo anoniem

    u zit duidelijk met een probleem toch vind ik dat u dit bespreekbaar moet maken met d e Teamleider/ster of u hulp zelf,want het zit u niet lekker ,en het is vind ik u goed recht hoor ,het is u huis en logisch dat er hygienisch gewerkt moet worden ,de meeste hulpen hebben wel een opleiding gehad maar helaas lopen er ook genoeg bij die zo van de straat geplukt worden ,en dan natuurlijk de vakantie hulpen die nog nooit een stofzuiger hebben gezien maar ja ik denk maar zo ik vind het wel tof van ze dat ze het willen doen de mensen worden dan toch geholpen.

    over de vraag of ik mijn handen was na het toilet gebruik ja meestal wel ,wat ik wel heel erg dom vind is een vuilnisbak schoon maken en dan later weer het aanrecht dit is echt heel erg vies heeft u haar er al eens over aan gesproken? en hoe reageerde ze daar op dan? dit mag u echt wel melden hoor bij de teamleider hij zal u echt wel gelijk geven ,

    mischien een tip koop een paar nieuwe doekjes de gele voor wc en badkamer en de roze voor nat af nemen van deuren ect ect,,en de vloer moet met een dweil of zwabber dus niet met werkdoekjes hoop dat u hier iets aan heeft.

    opver dat jonge meisje wat bij u op de bank zat te huilen ,dat kan natuurlijk ook niet ze moet haar problemen niet mee nemen naar haar werk ze moet er voor u zijn en niet andersom .

    als ik doekje voor de vloer gebruikt heb blijft hij op de grond liggen en ruimt het later op en hangt hem op de ladder te drogen om hem later uit te wassen maar aangezien ik vloertjes niet met een werkdoekje doe heb ik dat probleem niet ,schaf desnoods een mop aan als hulp moet zei ook weten niet op haar knieen een vloertje mag dweilen,,

    sterkte ermeee

  • Marianne

    Ik sluit mij volledig bij Sandra aan, zorg vooral voor goed en herkenbaar materiaal

    Volgens de arbo lijst moet U ook goede schoonmaakmaterialen in huis hebben

    Weet U het zeker ik bedoel van het uitspoelen, Want het kan zijn dat zij de doek in 6 of 4 vlakken verdeelt, dan hoeft zij niet zo vaak te spoelen en wringen

    en dit is gezonder voor haar pols en toch werk zij steeds met schone werkvlakken

    en doet zij niet aan vuilversmering.

    vr.gr.