Hospitalisatie in de thuiszorg

  • Elly van Schijndel

    In verband met mijn scriptie voor niveau 3 verzorgende ben ik zoek naar informatie en ervaringen van collega's die met het probleem van hospitalisatie in de thuiszorgsituatie te maken hebben of te maken hebben gehad.

    Bij voorbaat dank voor de snelle reacties.

    Groeten, Elly

  • mariska

    hoi elly

    ik ben zelf ook bezig met niveau en ook met hospitalisatie het ligt er allen aan of jij de zorgvragers of collega“”s bedoeld

  • Elly

    Mariska,

    Graag ervaringen van collega's

    Elly

  • Elly

    Hallo Mariska,

    Ter aanvulling:

    Misschien wil je deze vragen beantwoorden. Als ik je een tegendienst kan bewijzen doe ik dat graag.

    1. Wat versta je onder hospitalisaie?

    2. Hoe herken je hospitalisatie in de thuiszorg. Is het tgv opname in een ziekenhuis of door de thuissituatie?

    3. Wat doe je als je een client met hospitalisatie tegenkomt?

    4. Wat kunnen wij als team betekenen om hospitalisatie tegen te gaan, worden collegae, mantelzorgers en familie

    hierbij betrokken?

    5. Wat doe je als de client zich in de rol thuisvoelt (slachtoffer rol)?

    Groetjes, Elly

  • Elly

    Hallo Mariska,

    Ter aanvulling:

    Misschien wil je deze vragen beantwoorden. Als ik je een tegendienst kan bewijzen doe ik dat graag.

    1. Wat versta je onder hospitalisaie?

    2. Hoe herken je hospitalisatie in de thuiszorg. Is het tgv opname in een ziekenhuis of door de thuissituatie?

    3. Wat doe je als je een client met hospitalisatie tegenkomt?

    4. Wat kunnen wij als team betekenen om hospitalisatie tegen te gaan, worden collegae, mantelzorgers en familie

    hierbij betrokken?

    5. Wat doe je als de client zich in de rol thuisvoelt (slachtoffer rol)?

    Groetjes, Elly

  • mariska

    hospitalisatie is dat een zorgvrager geen regie meer heeft over eigen leven.

    elke verandering brengt paniek, ze laten alles doen ach u kunt het toch sneller.

    aan gedrag van zorgvrager ,te veel zorg willen niets meer zelf doen terwijl ze dat wel kunnen.

    proberen er achter te komen hoe dit is ontstaan de eerstverandwoordelijke er naar vragen.

    er zelf niet aan mee werken dus zorg op maat

    ja de fam hospitaliseert het ergst ach moeder je hoeft niets meer te doen geniet er maar van.het team kan in een overleg met fam hier over praten.

    proberen het negatieve om te zetten naar het positieve dus ze complimenten geven als ze iets zelf doen en laten merken dat je het fijn vindt dat ze dat doen wat ze zelf kunnen.

    ik hoop dat je er wat aan hebt anders vraag je nog maar een keer.

  • Linda

    Hallo,

    Ik wil graag wat meer te weten komen over hospitaliseren in de thuiszorg. Het is een opdracht van de VIG-opleiding en ik ben zeer benieuwd wat jullie bevindingen zijn.

    Grt Linda

  • Marianca

    Hier komen meest huishoudelijke medewerkers maar ook wij komen hospitalisatie (afhankelijkheid) tegen.

    Cliënt X had al jaren hulp bij het huishouden en toen kwam ik. Het was er ingeslopen dat mijn voorgangster alles alleen deed en cliënt zat te wachten tot de hulp klaar was. In aanvang ben ik begonnen cliënt te vragen om mee te helpen zodat er tijd over zou blijven voor extra klusjes. Als cliënt mee had geholpen voelde zij zich weer nuttig en ze raakte weer meer betrokken bij haar huishouden, ze kreeg weer belangstelling voor zaken die ze lange tijd zag als dingen waar zij geen invloed meer op kon uitoefenen.

    Door de cliënt consequent te betrekken bij de werkzaamheden en haar de dingen die zij nog wel kan te laten doen heeft zij een stukje zelfstandigheid terug gevonden.

    Het valt mij op dat veel collega's zich als schoonmakers (laten) inzetten en niet weten hoe ze het zouden kunnen aanpakken de zelfredzaamheid van de cliënt te stimuleren. Helaas wordt afhankelijkheid en afstompen in de hand gewerkt door alles uit handen te nemen bij de cliënt.

  • Marianca

    http://www.nvspv.nl/vakblad/sppdf/sp53/sp53_uitdenlande.pdf

  • Gea

    Hallo,

    Heeft iemand nog goede tips of informatie over hospitalisering in de thuiszorg. Ik doe mijn onderzoeksverslag over hospitalisatie in de thuiszorg.

    Alvast bedankt

    Groetjes

    Gea