wat is jullie mening, onenigheid over mijn contracturen

  • thuiszorgmedewerkster

    hallo allemaal,

    ik zou graag jullie mening/advies hier over horen.

    ik ben al aantal jaar werkzaam in de zorg, dit met volle tevredenheid.

    ik heb een contract van 20 uur per week.

    dit liep altijd prima,

    echter tot halverwegen vorig jaar,toen is de planning op de schop gegaan en hebben ze de werktijden/routes aangepast.

    dit is niet echt een probleem, alleen kom ik nu wekelijks niet aan mijn contract uren.

    ik kom er elke week een behoorlijk aantal te kort.

    ik heb dit na enkele maanden aangegeven, de reactie was dat ik zelf verantwoordelijk was voor mijn uren,

    ik moest dan maar zoveel mogelijk invallen als er uren open stonden.

    dat is echter behoorlijk lastig omdat er niet al teveel uren openstaan en die niet altijd op tijden zijn dat ik kan,

    soms komen ze bijv voor de ochtend mensen te kort maar dan kan ik vaak niet ivm kinderen, en ik heb ook een weekend/avond contract.

    na enkele maanden had ik al een negatief uren saldo van ong 30 uur,

    weer contact opgenomen met leidinggevende en met de planning (schrijven,bellen sms enz), weer het zelfde verhaal, zelf maar kijken om extra uren te kunnen maken.

    nu zijn we ruim half jaar verder en sta ik inmiddels ong 100 uur in de min!!

    weer diverse malen aan de bel getrokken maar ze kunnen/willen mij niet helpen.

    aan de ene kant zeggen ze we hebben niet meer uur beschikbaar en aan de andere kant zeggen ze zelf oplossen,

    hoe kan je dit nu oplossen als er volgens hun geen uren zijn??

    ondertussen worden er wel leerlingen aangetrokken die ze ook weer van uren moeten voorzien.

    ik werk regelmatig wel extra maar dat heeft natuurlijk geen enkele zin als ik elke week uren te kort kom,

    ondertussen wordt ik bijna letterlijk gek van dit probleem en heb geen idee hoe ik dit op moet lossen.

    ik ben niet de enige van mijn werkgroepje met dit probleem, alleen gaat het bij de andere maar over enkel uren, dat is nog wel te overzien,

    maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

    ze kunnen me zo toch niet door laten werken?, dan zou ik bij wijze van spreken over half jaartje 200 uur in de min staan.

    wie weet hoe ik dit aan moet pakken, en weet of ze dit zo maar kunnen doen?

    verder vindt ik het werk in de zorg nog steeds erg leuk maar dit beheerst nu zo'n beetje mijn dagelijkse leven.

    vr.gr.

  • joke

    Ik heb dit kunnen vinden in de cao

    Werktijden cao vvt

    2 Met inachtneming van de tussen werkgever en werknemer overeengekomen arbeidsduur stelt de

    werkgever de werktijden vast. Daarbij dient de werkgever rekening te houden met de belangen

    van de werknemer, waaronder voldoende hersteltijd tijdens en na het werk

    Ik kan mij ook voorstellen dat de werkgever moet zorgen voor een rooster waarin je je contracturen kunt werken.

    Een werkgever moet je rooster dusdanig maken dat je ook aan deze uren kunt komen, meestal gaat het over een langere periode. Het kan dus zijn dat je de ene week meer uren werkt dan de andere week. Voorheen ging dit vaak over 3 maanden, alles wat boven de 20 min uren was werd dan afgeschreven.Plus uren werden uitbetaald. Hoe dit nu is weet ik niet. Maar het kan niet zo zijn dat min uren maar onbeperkt oplopen.

    Snel actie ondernemen.

    Ik denk dat je het beste contact op kunt nemen met een or lid of de vakbond. Het is altijd zo geweest dat min uren aan het eind van een bepaalde periode werden afgeschreven tot een bepaald minimum. Dit moet ergens in de cao staan. Als je een weekend/avondcontract hebt moet men je ook inzetten op deze uren het inhalen moet dan ook op die uren mogelijk zijn. Het is natuurlijk erg gemakkelijk om dit probleem af te schuiven op een werknemer. Als je de juiste informatie hebt een gesprek aanvragen met je leidinggevende om dit probleem te bespreken.

  • thuiszorgmedewerkster

    bedankt voor deze eerste snelle reactie, dat ik de ene week meer uren maak dan de andere dat klopt,

    het vreemde is ook dat ik ong 3 weken (vrij normale planning heb) en dan vervolgens altijd 10 dagen achtreelkaar niet ingepland sta, ik heb meermaal gevraagd hier mij bijv 2a3 maal in te plannen dat zou al veel schelen maar helaas.

  • gieneke

    Als jij een contract hebt voor 20 uur is het aan de werkgever te zorgen dat je die uren ook kunt maken. Als de werkgever je vervolgens niet inroostert, omdat hij te weinig werk voor je heeft, terwijl je wel beschikbaar bent, is het voor zijn rekening en risico dat je minuren maakt. Hij mag deze wel verrekenen met plusuren als je die maakt, maar moet je gewoon minimaal 20 uur betalen en mag het salaris over de minuren aan het eind van het jaar (het systeem van min- en meer uren geldt per kalenderjaar) niet terugvorderen.

    Zorg dat je alle communicatie hierover bewaart en ga ermee naar de OR of vakbond als de werkgever geen oplossing biedt!

  • Marianca

    Als er geen overmacht aantoonbaar is dan pleegt de werkgeven contractbreuk als deze geen zorg draagt dat jij je minimale contracturen kunt werken.

  • avatar

    Ik stond 2 jaar geleden ook behoorlijk in het min en kon het niet meer inhalen.is dus wel van me vakantie uren afgetrokken .Nu stond ik weer in de min maar ik werk al bijna elke ochtenden en bijna alle weekenden maar nog

    kwam ik niet an me uren.Heb het nu opgelost om 3 middagen erbij te doen om hh-werk te doen nu kom ik dus wel

    aan me uren.Ja je moet er dus zelf achteraan leuren om aan je uren te komen dat is bij ons heel normaal.

  • alphatrots

    Het antwoord is heel simpel. Als je een contract hebt voor 20 uren krijg je 20 uren betaald. Ook al heb je helemaal geen adressen meer, je houdt recht op salaris voor 20 uren.

  • Marianca

    alphatrots Schreef:

    ——————————————————-

    > Het antwoord is heel simpel. Als je een contract

    > hebt voor 20 uren krijg je 20 uren betaald. Ook al

    > heb je helemaal geen adressen meer, je houdt recht

    > op salaris voor 20 uren.

    Helemaal mee eens … staat zo ook in de wet en cao.