Takenpakket hh2 zware huishoudelijke werkzaamheden

  • Droppy

    HH2(HV): Organisatie van het huishouden in verband met chronische ziekte of beperkingen.

    • huishoudelijke werkzaamheden (zie onder HH1);

    • dagelijkse organisatie van het huishouden;

    • gebruikelijke verzorging (helpen met zelfverzorging) voor inwonende kinderen (in relatie tot gebruikelijke zorg);

    • indien nodig bereiden van maaltijden;

    • indien nodig wegbrengen en halen van kinderen naar en van school;

    • actief signaleren van veranderingen in de gezondheids- en sociale situatie;

    • adviseren en/of verwijzen – zo mogelijk activeren;

    • actief handelen naar aanleiding van signalen.

    Ik werk bij een client met indicatie HH2.

    Nu blijkt dat client in de 17 jaar dat hij in dat huis woont nog nooit intensief heeft schoongemaakt, alleen oppervlakkig gestoft en gedweild.

    Overal in huis is het vergeeld van de viezigheid, van boven naar onder…..van plafond naar plinten en vloer.

    De keuken zit vol met vettige viezigheid en overal vind je rokersaanslag terug. Op de gordijnen zitten vieze gele plakken viezigheid.

    Ik ben nu al 8 uur bezig geweest met het reinigen van de keuken en deze is nog niet klaar. Wat ik doe zijn de muren, het plafond, de vloer, gordijnen, plinten, kasten en elektrische apparaten. Oftewel grote schoonmaak gehele keuken.

    In de gangen en andere ruimtes zal ik ook de muren, plafonds, vloeren en plinten grondig moeten reinigen.

    Nu wil ik graag van jullie, collega's, weten wat jullie wel en/of niet zouden schoonmaken.

    Waar ligt bij jullie de grens wat betreft de zware huishoudelijke werkzaamheden?

    Er is wel een huishoudelijk zorgplan maar ik ben van mening om maar eerst de ruimtes apart schoon te maken, zeg maar combinatie wekelijkse en periodieke werkzaamheden en daarna pas de draad op te kunnen pakken om me aan het huishoudelijk zorgplan te kunnen houden.

  • joke

    Lijkt me handig dit te bespreken met je leidinggevende. Laat die daar eens een kijkje gaan nemen. Ik zou zeggen houden aan het huishoudelijk zorgplan. Geen werkzaamheden die niet in je takenpakket zitten of waar je niet voor bent ingezet. Deze client leeft al jaren zo je bent geen schoonmaakster maar geeft aanvullende huishoudelijke hulp. De viezigheid waar jij je aan loopt te ergeren heeft de client al jaren niet dwarsgezeten.

  • Droppy

    Client zegt zelf dat “hij makkelijk is geweest zoals alle alleenstaande mannen”.

    Hij waardeert het gelukkig zeer goed.

    Ik moet idd aanvullende huishoudelijke hulp geven, maar hij kan zelf niet meer stofzuigen en dweilen laat staan alles goed schoonhouden! Ik voel me ook geen schoonmaakster, maar een aanvulling op en begeleidster.

    Ik kan mijn taken niet goed verrichten als het zo “vies” is in huis.

  • thuishulp

    Hallo Droppy

    Je inzet vind ik erg goed, je doet echt je best zo te zien. Maar in deze situatie moet echt een schoonmaakteam in gezet worden, die dit eerst grondig gaan reinigen. Zo ik weet zijn wij niet voor de hele vieze situaties wat ik eens gehoord heb van mijn eigen teamleidster tijdens een werkbespreking.

    Als ik jou was zou ik contact op nemen met je teamleidster en alles eens doorspreken.

    groetjes hulp

  • Droppy

    En dat is juist het probleem ook eigenlijk……………ik probeer het het liefst zelf eerst op te lossen.

    Ze weten hoe vies het daar is, heb ik ze verteld, maar niet in welke mate.

    Ik ben nog maar net in dienst, zit nu in proeftijd en aangezien alles veranderd is tov 10 jaar geleden vraag ik hun de oren van hun hoofd.

    Ook maar omdat ik geen fouten wil maken.

    Misschien dat het idd handig is om toch nog weer even overleg te voeren met “kantoor” over de situatie, aangezien ik nog steeds met keuken bezig ben.

    Trouwens zichtbaar vuil is het pas als je er echt in de buurt staat, zo van een afstand zie je het niet “goed”.

  • Marianca

    Wij mogen geen plafond schoonmaken (afwassen/witten) !!!

    Zware gordijnen is de stomerij voor.

  • Jannie

    Als het huis zo vervuild is kun je beter aan je leidinggevende een collega erbij vragen om b.v. één keer in de week ongeveer drie maanden het hele huis schoon te maken, daarna kun jij het alleen weer oppakken. Alleen zo'n taak op je te nemen is niet prettig werken.

  • Droppy

    @Jannie

    Daar had ik zelf ook al aan zitten denken, maar ik weet dus niet of ze het doen.

    Op zich heb ik het best wel naar mijn zin bij die client, hij laat me echt in mijn waarde en ik mag bepalen wat ik doe. Lekker muziekje erbij……

    Hij is ook echt superblij met mij en schaamt zich ook wel voor zijn vieze huis omdat hij een “makkelijke” man is en ik een vrouw.

    Ik heb dus ook bij kantoor aangegeven dat ik het liefste 1x pw 4 uur bij client werk ipv 2x2u pw omdat ik dan 1 lange ruk heb om door te werken.

    Ik zal iig al jullie opties doornemen voor evt. richting kantoor.

  • Marianca

    Dat kan toch niet!

    Er is een indicatie voor 4 uur per week, dan kan het bedrijf toch geen 8 uur gaan leveren… Als dat bij meer cliënten gedaan zou worden is het bedrijf binnen de kortste keren bankroet.

  • Droppy

    Hoe bedoel je 8 uur?

    Ik denk dat je verkeerd gelezen hebt…..1x4u pw of 2x2u pw…….iig geen 8 uur hoor!