Vraagje

  • tea

    Hallo,

    Misschien dat iemand op onderstaand een antwoord/advies zou kunnen geven?

    Mijn situatie is als volgt:

    Ik ben een jonge meid van 26 jaar, samenwonend met mijn vriend die een fulltime baan heeft. In november 2000 is geconstateerd dat ik fibromyalgie en het hypermobiliteitssyndroom heb. Dit gaat gepaard met pijn en daardoor o.a. bepaalde beperkingen. Nou ben ik mijn best aan het doen om weer voor 16,2 uur (min. uren dat het bedrijf waar ik werk accepteert) te werken. Momenteel 10 uur op arbeidstherapeutische basis. Ondanks het feit dat mijn gezondheid dit niet altijd toelaat, wil ik zo lang mogelijk hiermee door blijven gaan, vind dat ik nog veel te jong ben om “achter de geraniums te zitten”. Geestelijk voel ik me een stuk beter sinds ik weer een paar uur werk en denk dat dat lichamelijk toch ook goed doet. Alleen zijn de consequenties o.a. dat ik nog meer energie in moet leveren.

    Om een lang verhaal kort te maken: Ik zou graag een hulp in de huishouding willen, voor 1 ochtendje in de week a 2 weken. Alleen voor de zware dingen ( die dingen kan ik nu ook al niet, doet op dit moment mijn ma, maar dat kan natuurlijk ook niet “eeuwen” doorgaan, ze heeft haar eigen werk ook nog), bv de douche doen, toilet doen, keer dweilen, keer keukenkastjes doen e.d. Ik ben lid van de thuiszorg, zou ik daar een beroep op kunnen doen in mijn geval? Ik weet dat er een eigen bijdrage voor geldt. Of kan ik beter zelf op zoek gaan naar iemand, omdat ik volgens jullie niet in aanmerking kom?

    Hoop dat het zo een beetje duidelijk is en dat er iemand is die mij hierop antwoord wil geven?

    Met vriendelijke groetjes Tea

  • cathy

    Ik weet niet of je in aanmerking komt.Het best kun je dit even met je huisarts bespreken.Die kan een verklaring afgeven,die je weer kunt gebruiken om je aan te melden bij de thuiszorg.Je krijgt dan een indicatie van het regionaal indicatie orgaan,waarmee je vervolgens op de wachtlijst komt.Houdt er rekening mee dat die wachtlijsten erg lang zijn momenteel wegens personeelsgebrek.Een jaar is niets.

  • Maike

    Hai Tea

    Rot om te horen dat het niet zo goed met je gaat.

    Maar om je vraag te beatwoorden:Ik weet natuurlijk niet in welke regio je woont,maar ik kan je wel zeggen over hoe het hier in den haag werkt.Je kan zelf de ggd bellen en vragen naar de persoon die over de indicaties gaat.Die wil van alles weten,over bijvoorbeeld het ziektebeeld,de prognose voor de toekomst,maar ook of je veel hulp hebt van vrienden en familie.Aangezien jij samenwoont zullen ze al snel geneigd zijn om te zeggen dat je criend danmaar meer moet doen.Maar als ze besluiten dat je recht hebt op hulp,dan wordt het betreffende thuiszorgcentrum gebeld en kom je daar afhankelijk van de mate van urgentie op de wachtlijst.

    Hopelijk heb je hier wat aan.

    Groetjes en veel sterkte Maike

  • Tea

    Hoi Maike,

    Bedankt voor je antwoord. Ga meteen bellen en kijken of ze me kunnen helpen!

    Groetjes Tea

  • Maike

    Graag gedaan Tea

    Laat nog eens weten hoe het is afgelopen?

    Groetjes Maike

  • Saskia

    Hoi Tea ,

    Als ik je een tip mag geven voor een gesprek ga niet doen alsof alles wel een beetje gaat , maar zeg hardop dat het zzo niet langer gaat dit is vaak heel moeilijk en vaak heb je dan het gevoel dat je overdrijft maar als je in je hard kijkt weet je dat het echt zo ‘erg ’ is. En je krijgt zomaar geen hulp terwijl je het wel modig hebt ( ook jouw vriend en moeder ) als het indicatiegebeuren denkt dat het wel gaat.

    Succes Saskia

  • els

    Beste Tea en ook Saskia,

    Ik kan je vertellenuit eigen ervaring dat je echt niet je beste kand moet laten zien want als je alles kan en het is volgens jou toch nodig dan kan je beter maar wat over drijven want anders gaat niks.

    Hoop dat het je wat helpt.

    en erg veel sterkte er mee.

  • C VAN STEEN

    HALLO ik zal zeker thuis hulp aan vragen je bend er toch lid

    GEWOON DOEN MAAR HET IS BEKEND VAN WACHTLIJSTENMAAR DAT LICHT OOK WAAR JE WOOND SOMS LANG WACHTEN OF SNEL

    HULP KRIJGEN