uitzendkracht thuiszorg.....

  • Natalie

    Hallo ,

    Ik ben altijd graag met mensen omgegaan en heb nu sinds een week een contract voor bepalde tijd als uitzendkracht A hulp.

    Ik moet zeggen dat ik het best zwaar vind………

    Helaas heb ik geen enkele opleiding en ben wel bereid om die te gaan volgen.

    Nu is het zo dat ik als uitzendkracht geen mogelijkheid heb om een opleiding te gaan volgen via deze organisatie.

    Ook vind ik het loon zeer zwak , ik krijg het minimum loon en heb daarbij een aanvullende uitkering.

    De eerste 20 km worden niet vergoed en daarna maar 50 ct per km.

    Dit vind ik eerlijk gezegd ook belachelijk , ik moet moet een auto naar mn werk en dat kost me alleen maar geld……..

    Als je het zo bekijkt werk ik dus voor niks en ik vind het ook zwaar om de combinatie te doen met 3 kids , en mijn eigen huishouden.

    Ik zou heel graag in een ziekenhuis willen werken , maar niet echt alleen met ouderen of termale patienten.

    Het liefst zou ik nachtdiensten willen gaan doen , maar dat is in de baan die ik nu heb niet :(

    Is er een mogelijkheid die een omscholing bied om evt is de avond uren te studeren?

    Ik zou bv snachts de telefoon willen doen en mensen helpen die me nodig hebben.

    daar ik 3 kleine kids heb kan ik gewoon geen fultime baan aannemen , of het moet dan savonds vanaf 6 uur , dan kan ik een oppas regelen.

    Ik werk nu 5 ochtenden per week gemiddeld 3 uur per dag.

    Ik denk ook aan de toekomst , wat als de kids vakantie hebben? hoe kom ik aan een oppas?

    Ik heb totaal geen opleidingen gehad , maar ben wel heel snel van begrip en leergierig!!!

    Nu moet ik bijleggen van mn uitkering , de reiskosten en telefoon (gsm met kaart) en dat is bijna niet te doen.

    De eerst 20 km worden niet vergoed en daarna 50 ct per km , maar nu moet ik ongeveer 25 km reizen , openbaar vervoer is geen optie , in de wijken is de loopafstand te ver , en daarbij moet ik mijn kids om half 9 naar school brengen………

    Wat moet ik nu doen?

    een andere baan zoeken?

    Ik kan helaas niet al te zwaar lichamelijk werk doen in verband met medische klachten , al zijn die nu redelijk onder controlle.

    Ik zou heel graag als verpleegkundige aan de slag willen maar zonder opleiding en werkervaring kom je niet aan de slag.

    Helaas is het ook bijna onmogelijk voor mij om zelf een scholing te betalen.

    Als ik zelf ontslag neem dan krijg ik straf uitkering en ik kan nu met moeite de eindjes aan elkaar knopen.

    Ook word alles gekort van mn inkomsten en krijg ik een x bedrag aangevuld van de bijstand.

    ik kan de reiskosten bijna niet betalen en volgends het uitzendburo is er geen andere mogelijkheid.

    Met een brommer kan ik ook niet naar mn werk , is net te ver.

    Ook ben ik deze week al geregeld misbruikt in de zin dat de mensen me heel zwaar werk laten doen , maar ik durf er niks van te zeggen…….

    Zo heb ik vandaag met chloor gewerkt , echt hard geschrobt, en kreeg ik last van mn longen.

    Wat moet ik nu??

    Ik ben helemaal op , ik vind het zwaar werk , maar als ik de blije gezichten zie dan doet me dat zo goed!!!

    Ik moet ook opletten dat ik niet in mn eigen tijd overwerk , want de meesten mensen wensen dat ik mn taken binnen 3 uur af heb , en ik heb 5 min pauze om even wat te drinken en een sigaretje buiten te roken.

    Ik heb ook zo een medelijden met de patienten , de meesten zijn termaal en ik ben bang dat ik dat niet aankan…….

    Ik kan werk en prive maar moeilijk gescheiden houden en leef echt met de mensen mee , ik ben volgens anderen te lief!

    Is er een mogelijkheid om in een ziekenhuis te gaan werken zonder diploma?

    Ik heb me al gek gesoliciteerd maar tot nu toe niks……….

    Ook wil ik heel graag niet meer afhankelijk zijn van een uitkering , dus zijn er niet zo veel mogelijkheden volgens mij :(

    Omdat ik niet echt flexibel kan zijn is dat dan ook een probleem…….

    wie weet een oplossing voor mij , het belangrijkste is dus dat ik uit de bijstand kom en het kan combineren met mijn eigen huishouden en kinderen.

    Ik las bij het NTI dat zei ook cursussen verzorgen voor kraamhulp en verzorgende , maar wat moet ik nu doen?

    En zijn die opleidingen wel officieel?

    Een heel verhaal dus , maar misschien is er iemand die suggesties heeft , alle tips zijn welkom!!!

    Ik woon in de regio Maastricht , misschien iemand die connecties heeft?

    Ik ben echt niet te beroerd om 3 uur achter elkaar mn handen te laten wapperen , maar zo kan ik niet verder…………..

    Ik ben ook nog bezig met een cursus EHBO en reanimatie , maar deze duurt nog tot half december.

    (deze moest ik ook zelf betalen omdat de sociale dienst niet mee wil werken , zei zeggen dat ik eenvoudig een full time baan moet aannemen en houden er geen rekening mee dat ik 3 kleine kinderen nog heb , ik baal dus ontzettend!)

    Ik laat het hier even bij , blij dat ik deze site heb gevonden en ik hoop dat er mensen zijn die me verder kunnen helpen………

    Groetjes natalie

  • guus

    Beste Natalie,

    Ik zelf kan niet veel doen aan je positie.

    Maar misschien heb je wat aan een site die door een aantal vrouwen

    in Zutphen is opgezet. Deze heet het regenboogcollectief.

    url is: http://www.bijstandsmoeders.nl.

    Verder zou ik in Maastricht de Groene Kruis Zorg gewoon is opbellen of

    ze werk voor je hebben. Te vinden op de thuiszorgpagina.

    Misschien zijn er meerdere organisaties die je kunnen helpen.

    Veel succes in ieder geval.

    Guus

  • marloes

    Hoi Natalie.

    Je schreef dat je geen zwaar lichamelijk werk kunt doen, maar wilt wel graag verpleegkundige worden. Nou is dat juist lichamelijk een heel zwaar beroep.

    Misschien kun je in de keuken van een ziekenhuis werken?? Is wat minder zwaar.

    Of anders een cursus telefoniste/receptioniste volgen. Zonder ervaring laten ze je echt niet s nachts de telefoon in een ziekenhuis aannemene hoor !!

    Je moet er wel wat voor over hebben dus. Dat betekent een paar jaar voor het minimumloon werken en weinig tijd voor jezelf hebben ivm studie.

    Ik vind ook dat je een beetje streng voor jezelf moet zijn, je schrijft dat je een week aan het werk bent, en je bent al helemaal op???? Komop doorzetten hoor, dan ben je over een paar jaar van die uitkering af. Dat zal wel eens betekenen dat je kinderen over moeten blijven of naar de buitenschoolse opvang moeten.

    Hopelijk vind je een studie die bij je past, maar roep dan ook niet te snel dat het allemaal te zwaar is want dan red je het dus niet.

    Groetjes.

  • Natalie

    Hoi Marloes ,

    Onder zwaar lichamelijk werk versta ik dat ik min. 3 uur achter elkaar me de benen uit de schoenen ren , heel zwaar moet tillen ( bv meubels , kasten van barok en eiken hout)

    met 4 zakken boodschappen sleep en dat een kwartier lang……..

    dit is voor mij zwaar.

    Het algehele huishoudelijke werk is niet meer dan ik thuis ook doe , alleen als ik eens in de maand mn meubels wil verzetten en zo dan helpt mn vriendin me mee………

    Qua werkdruk ben ik ook wel wat gewend , ik heb dus 3 kids , waaronder een tweeling van net 5 jaar.

    Helaas hebben die veel problemen , (achterstand) en we zijn nu allerlei onderzoeken aan het doen of ze naar speciaal onderwijs moeten of naar een audiologisch centrum.

    Al deze afspraken maak ik nu smiddags , ik wil deze baan dus wel graag behouden!

    Ik heb afgelopen vrijdag een goed gesprek gehad met mn mentor op het werk , en het toeval wil zijn dat 2 gezinnen hebben gebeld dat ze voortaan MIJ wilden hebben , dat zegt toch wel iets toch?

    Ik heb ook een regelement nu gekregen wat ik wel en niet mag doen , wat ik heb gedaan met die kast mocht dus helemaal niet…….

    Ze hebben me aangeraden om mn eigen poetsspulletjes in ieder geval mee te nemen , bv een lange bezem , allesreiniger, eigen trekker , omdat ik had bv 1 gezin die had geen trekker of wisser en verlangde van mij dat ik op mn knieen de vloer van de keuken , hal enz op mn knieen ging dweilen.( en ik deed dat dan ook omdat ik bang was voor klachten)

    mijn knie is juist mn zwakke plek , ik draag een breeze en zolang ik niet te veel trappen loop en op mn knie zit heb ik er bijna geen last van , nu zijn trappen in dit beroep geen probleem , de meesten gebouwen hebben liften , en 1x een trap kan ik ook , moet ik in mn eigen huis ook doen.

    Ik vind het alleen nog heel moeilijk om een ritme te vinden in mijn prive leven , vooral met de kids.

    Ze blijven al over tussen de middag (fl 2,50 per kind) en dat keer 3 dus…….

    Ik heb zelf geen auto maar mag die van mn ouders lenen , dus dat is gewoon heel erg geluk hebben.

    Hoe ziet een dag eruit van een werkende moeder vraag ik me af , waar halen zei de energie vandaan om nog leuke dingen met de kids te doen???

    Ik bedoel mn dag ziet er nu als volgt uit:

    half 7 opstaan

    7 uur kids wakker maken en ontbijten, aankleden.

    half 8 tot 8 uur bedden opmaken en een beetje opruimen.

    8.10 de kids bij de buren brengen , hun nemen ze mee naar school.

    om half 9 ben ik eindelijk op de snelweg en onderweg naar werk , met heel veel files.

    9 uur beginnen

    12 of 1 uur klaar

    half 1 of half 2 Thuis komen en douchen.

    even lunchen en dan thuis huishouden doen.

    3 uur kids van school halen.

    huiswerk en oefeningen met de kids doen.

    6 uur eten

    7 uur kids wassen en naar bed………..

    half 8 afwassen en dweilen

    8 uur heb ik de pijp leeg en ga ik meestal ook maar naar bed , boekje lezen en slapen.

    probleem is dat ik dus veel met de kids smiddags weg moet , logopedie , ziekenhuis , audiologisch centrum en dan loopt mn schema in de soep.

    dan huilen de kids , eten we pas om 7 uur en heb ik zelf thuis nog niks gedaan…….

    ik gebruik de weekenden dan om hier de grote schoonmaak te doen , dat moet wel met de kids!

    zondags ga ik meestal rommelmarkten af en even langs mn ouders en verder niks doen.

    Ik vind dit eigenlijk heel zielig voor de kids , zo hebben ze helemaal niks meer aan mij.

    kijk mijn doel is om uit die rotte bijstand te komen , maar de kids lijden hier wel onder.

    naschoolse opvang kan ik niet betalen.

    een prive oppas ook niet , ik ben al zo gelukkig dat de buren de kids smorgens brengen en op woensdag middag even een uur opvangen!.

    garm , die mensen hebben zelf ook nog 3 kleintjes , dus is het voor hun ook heel zwaar , en aangezien die van mij dus echt heel lastige kinderen zijn….

    Daarom lijkt het me ideaal om snachts te gaan werken , ik kan dan de babyfoon bij de buren zetten , ik weet dat ze verder goed slapen , dus dat moet te doen zijn.

    Ik wil dus heel graag een opleiding gaan doen , maar dat kan voorlopig alleen in de avond uren omdat ik nu dus sochtens werk………

    Maak ik het me zelf nu zo moeilijk???

    Hoe doen andere moeders het met werken?

    Sorry dat ik jullie lastig val , maar ik hoop echt dat iemand me een tip kan geven.

    of moet ik gewoon naar ander werk zoeken , bv supermarkt , fabriek?

    ik vind dit werk wat ik nu doe echt niet slecht , maar wel even zwaar wennen.

    Misschien over een paar weken krijg ik handigheid in mn eigen tijds indeling?

    Geen idee…………….

    In ieder geval heel erg bedankt voor het lezen van mn klaag verhaal ,

    Liefs Natalie.

  • marloes

    Hoi Natalie.

    Ik heb ook jaren in de thuiszorg gewerkt. Het is even aanpoten, maar zware meubels heb ik nog nooit verslouwd, hoogstens een stoel verscoven om te stof zuigen. Moet je ook niet doen hoor dat soort dingen, de mensen weten heel goed dat dat er niet bij hoort, maar ze proberen het toch. Gewoon goed vor jezelf opkomen, vriendelijk zeggen datje dat niet mag doen. En houden ze toch aan dan zeg je dat je dan even je leidinggevende gaat bellen om het te vragen, dan houden ze hun mond wel…..

    Je hebt het inderddad druk thuis met je kinderen, als ik dat allemaal zo lees.

    En die 2 gezinnen die perse jou willen, dat doet je toch wel goed he???

    In de thuiszorg kun je ook cursussen volgen voor verzorgende B en daarna C, die worden nog voor je betaald ook. Maar meestal zijn die cursussen dus gewoon smiddags.

    Een kennisje van mij zat ook in de bijstand. Via de bijstand mocht ze overdag een cursus administratie gaan volgen, die duurde een klein jaar, met behoud van uitkering. De cursus en alle boeken werden betaald voor haar, de schoolvakanties en woensdag en vrijdagmiddag was ze vrij. Daarna werd ze geholpen met het vinden van een baan. Dat duurde wel een paar maanden, maar nu werkt ze alweer een hele poos als telefoniste bij een bedrijf, voor 24 uur per week. Ze is dus uit de bijstand.

    Misschien kun je eens informeren bij de gemeente waar je woont of ze ook zulke projecten hebben. Het wordt dat toch een druk jaar, maar na dat jaar ben je uit die bijstand, toch ook een heerlijk idee.

    Ik werk zelf op het moment 50% en ga anderhalve dag per week naar school.

    Mijn dagindeling:

    7 uur douchen aankleden

    7.15 ontbijtjes maken/ vlug krant inkijken (komt niet veel van) was in machine

    7.30 lenzen indoen, make upje ( niet veel hoor) tanden poetsen

    7.40 vertrek ( school of werk)

    16.30 thuis, snel een boodschap, of stofzuigen, wasje ophangen

    wij eten nooit voor 6 uur, kinderen gaan sporten dan eten we pas om 7 uur.

    19.00 afwas, brooddozen vullen, klusjes, leren, tv kijken.

    23.30 slapen……..

    Veel huishoudelijk werk komt er niet van hoor als ik werk, maar daar heb ik weer andere dagen voor. Ben nu lekker een hele week vrij.

    Oja mijn kinderen zijn al wat groter ( 12/ 13) dus daar heb ik geen oppas meer voor nodig.

    Groetjes en succes

  • ans

    Hai,

    Inderdaad , gewoon bij je werkgever aangeven dat je bijscholing wil.

    En anders bij het arbeidsbureau informeren over cursussen/opleidingen.

    Ik heb jaren geleden stage gelopen als gezinsverzorgende en weet dat er altijd van die clienten zijn die je uitproberen, zo van: mijn hulpje is er vandaag weer.

    Misschien een cursus assertiviteits training, zodat je steeds meer voor jezelf durft op te komen!!

    Niet de dingen opkroppen maar meteen naar je werkgever ermee!!

    Ik heb even niet gelezen hoe oud je kids zijn, maar misschien kunnen zij kleine klusjes overnemen in het huishouden: bed opmaken, plantjes water geven, afdrogen/opruimen, rommel opruimen.

    Maak een rooster voor de hele maand , en kijk hoe je voor jezelf de taken daarin verdeelt. Je hoeft echt niet elke maand de ramen te zemen. Als het voor het oog maar netjes is. Je moet met je huishouden wat makkelijker worden. Andere mensen zien toch niet als een huis 1 keer in de week wordt gesopt i.p.v 10 keer. Als je kinderen kunnen meehelpen dan kun je ze misschien spelenderwijs iets bijbrengen op gebied van meehelpen. Maak er een spelletje van of beloon ze als ze iets netjes hebben opgeruimd. Ga 1 keer in de week s'middags met je kinderen iets leuks doen; bij mooi weer naar buiten en bij slecht weer binnen knutselen o.i.d. Zo hebben je kinderen iets om naar uit te kijken.

    Geniet van je kinderen anders kunnen zij jou later alleen maar herinneren als een mamma die alleen maar aan het huishouden is.

    En laat je niet gebruiken door de clienten in je werk, laat ze maar een lijstje zien wat jou taken zijn.

    Idee; ga eens informeren bij een bejaardentehuis voor een baan als afdelingsassistente. Heb je een paar dagen een cursus en dan mag je de verzorgenden meehelpen . Overnemen van taken: mensen ondersteunen met aankleden, ontbijtje klaarmaken, mensen naar hun afspraken brengen(kapper, koffiezaal) , een praatje maken enz.

    Je schreef dat je niet alleen maar met ouderen wil werken maar in ieder dorp is een bejaardenhuis en zo heb je geen verre reistijden!

    Je kan je op dit moment niet veel wensen permiteren, opleiding, hoger loon enz.

    Als je kinderen ouder zijn heb je meer tijd voor omscholing.

    Er is dan een leuke opleiding voor jou; verzorgende-IG (voorheen ziekenverzorgende), 28-32 uur in de week werken en dan 1 dag in de week naar school. Je hebt dan wel een leerlingsalaris maar met je onregelmatigheids toeslag merk je daar niets van. Het verdient beter dan wat je nu doet (spreek uit ervaring!)

    Succes , ik hoop dat je hier wat aan hebt

    Ans

  • sindy

    hallo,

    eindelijk iemand gevonden die ook graag de verpleging in zou willen maar geen omscholing heeft gehad.

    ik vond het heerlijk om je mailtje te zien ik ben nml 27 heb 4 kids en ook alleen maar 3 jaar mavo ik doe nu een nti cursus secretaresse en wil ongeveer in julie mijn examen doen graag zou ik ook in een ziekenhuis willen werken en dan door studeren tot kraamverpleegkundige ik vind het klasse van je ,

    je woont ook nog eens in limburg wat erg grappig is ik ook nml ik woon in landgraaf.

    misschien vind je het leuk eens met me te mailen en ervaringen uit te wisselen alleen ben ik wel getrouwd en zit niet in de bijstand maar dat maakt het niet makkelijker want ook ik zit met kinderopvang en zo.

    ik hoop snel wat van je te horen en zo niet veel sterkte en succes gewenst

    groetjes sindy

  • Hans

    Als zo de mensen in de thuiszorg gelokt moeten worden “dan ben je binnen een paar jaar van de uitkering af”, dan wordt het nooit wat. En als mensen niet onmiddellijk een vast contract krijgen, hoe wil de thuiszorg dan concurreren met de andere sectoren?

    Ik was meteen van mijn uitkering af, toen ik ging werken, en zo hoort het ook. In wat voor land leven we?

  • Hans

    Het gezin, waar je werkt, moet zorgen voor de juiste poetsspullen. Ergonomisch volstrekt in orde, dus geen knielend werk, als dat niet nodig is, geen stofzuiger met de zak aan de steel.

    Tijdens mijn vakantiewerk bij de thuiszorg was ik de deskundige en als iets naar mijn oordeel onjuist was, deed ik het niet. De thuiszorg steunde me altijd. Zwaar tillen en buitenwerk mag ook niet. Er zijn immers gezonde mensen, die ook familie of vrienden moeten inschakelen. Je moet wel goed je rechten en je plichten kennen. En voor het geval je iets breekt tijdens het poetsen: de cliënten hebben een eigen risico van ƒ 50.

  • Natalie

    Hallo Allemaal!

    Heel erg bedankt voor de reacties , ik ben helaas nu even 3 dagen niet kunnen gaan werken , en het mooie is dan ook weer dat mijn mensen me gaan bellen hoe het is en zo , zoooo lief!!

    Ik ben bij verschillende instanties geweest die ook opleidingen verzorgen , maar of ze zitten vol , of de gemeente wil me niet ondersteunen omdat ze niet kunnen gaganderen dat ik werkelijk slaag en werk krijg pfffff.

    Ik ben nu al links en rechts aan het snuffelen naar een andere baan , iets met mensen , dat wil ik in ieder geval wel blijven doen , en inderdaad een goed idee om eens hier in het bejaardenhuis eens binnen te lopen!! Zal ik dan ook komende dagen eens gaan doen!

    Ik zit nu via een uitzend buro , en er hebben mensen gezegd dat ik beter persoonlijk naar een bedrijf kan stappen , beter loon enz.

    Nou ik ga in de tussentijd gewoon door , tot ik een andere baan heb.

    Iedereen heel erg bedankt voor de reacties!!

    Groetjezzzz Natalie.