Hoi Claudia
Ik heb tot een jaartje geleden in de thuiszorg gewerkt, als thuishulp A. Dit betekent dat je puur huishoudelijk werk doet, en doet doe je dus nooit in het weekend, savonds of snachts. De meeste ouderen geven de voorkeur aan sochtends omdat ze smiddags rusten. S m iddags wordt je dan vaak in gezinnen ingezet.
Voor 20 uur per week alleen huishoudelijk werk doen is zwaar en erg eentonig hoor.
Meestal werk je 3 uur bij ouderen per ochtend , bij gezinnen vaak wat langer.
Met collega's had ik weinig contact, thuishulpen A hebben weinig werkbesprekingen.
Je kunt ook een cursus thuishulp B doen, dan krijg je dus meer verzorgnde taken erbij, zoals wassen, steunkousen aan doen, medicijnen klaarzetten.
Vaak wordt B met A gecombineerd, dus je gaat sochtends naar mevrouw X toe, helpt haar met wassen aankleden en andere dingen en daarna doe je het huishouden en de boodschappen.
Hoe de sollicitatieprocedure is, is denk ik per thuiszorg verschillend. Bij mij was het zo dat ik werkelijk binnengetrokken werd. Ik hoefde op het gesprek niet veel bijzonders te doen, want ze zitten te springen om hulpen.
Wat ik wel miste was begeleiding de eerste tijd. Kijk, ikkon altijd bellen, maar het was leuk geweest als ik na mijn eerste werkweek eens gebeld was door mijn begeleidster met de vraag hoe alles verliep enzo. Nu was het meer zo van ; geen bericht, goed bericht.
De meeste mensen waar je werkt zijn blij als je komt, maar er zijn er ook bij die je uitprobereb hoor, dan vragen ze je allerlei dingen te doen die helemaal niet op onze werklijst voorkomen. Als ze aanhouden zei ik gewoon: ik zal even mijn leidster bellen of ik dit mag doen. Nou dat hielp want ze weten zelf meestal heel goed wat wij wel en niet mogen.
Peoh een heel verhaal, let niet op de typfouten maar hopelijk heb je er wat aan.
Groetjes.