info van thuiswerkers

  • claudia

    hallo, eindelijk heb ik gesolliciteerd bij de thuiszorg. ik zat er al een heel tijdje aan te denken en nu de stap gezet. ik zou graag willen weten of er nog meer thuiszorgers werken in zuid-holland en daar met mij over willen mailen. de thuiszorg in mijn woonplaats gaat via maatzorg. ik wil graag weten hoe de sfeer in de thuiszorg is. is het een gezellig team en hebben jullie ook regelmatig contact met elkaar? ik heb gereageert voor thuishulp A voor minimaal 20 uur. hoeveel gezinnen heb je gemiddeld? werk je ook savonds of snachts of weekenden? hoe verloopt de sollicitatieprocedure want ik heb de thuiszorg aangeschreven en gebeld maar er komt nog weinig response in de vorm van informatie.

    groetjes van claudia

  • claudia

    fijn dat er ook gereageerd wordt. ik zal toch niet de enigste thuiszorg werker zijn op dit prikbord? deze pagina wordt schijnbaar dus niet zo druk bezocht als ik dacht. andere keer beter maar.

  • rian

    Hoi Claudia

    Ik heb tot een jaartje geleden in de thuiszorg gewerkt, als thuishulp A. Dit betekent dat je puur huishoudelijk werk doet, en doet doe je dus nooit in het weekend, savonds of snachts. De meeste ouderen geven de voorkeur aan sochtends omdat ze smiddags rusten. S m iddags wordt je dan vaak in gezinnen ingezet.

    Voor 20 uur per week alleen huishoudelijk werk doen is zwaar en erg eentonig hoor.

    Meestal werk je 3 uur bij ouderen per ochtend , bij gezinnen vaak wat langer.

    Met collega's had ik weinig contact, thuishulpen A hebben weinig werkbesprekingen.

    Je kunt ook een cursus thuishulp B doen, dan krijg je dus meer verzorgnde taken erbij, zoals wassen, steunkousen aan doen, medicijnen klaarzetten.

    Vaak wordt B met A gecombineerd, dus je gaat sochtends naar mevrouw X toe, helpt haar met wassen aankleden en andere dingen en daarna doe je het huishouden en de boodschappen.

    Hoe de sollicitatieprocedure is, is denk ik per thuiszorg verschillend. Bij mij was het zo dat ik werkelijk binnengetrokken werd. Ik hoefde op het gesprek niet veel bijzonders te doen, want ze zitten te springen om hulpen.

    Wat ik wel miste was begeleiding de eerste tijd. Kijk, ikkon altijd bellen, maar het was leuk geweest als ik na mijn eerste werkweek eens gebeld was door mijn begeleidster met de vraag hoe alles verliep enzo. Nu was het meer zo van ; geen bericht, goed bericht.

    De meeste mensen waar je werkt zijn blij als je komt, maar er zijn er ook bij die je uitprobereb hoor, dan vragen ze je allerlei dingen te doen die helemaal niet op onze werklijst voorkomen. Als ze aanhouden zei ik gewoon: ik zal even mijn leidster bellen of ik dit mag doen. Nou dat hielp want ze weten zelf meestal heel goed wat wij wel en niet mogen.

    Peoh een heel verhaal, let niet op de typfouten maar hopelijk heb je er wat aan.

    Groetjes.

  • de_ma

    Hallo,

    Ik wil wel even reageren. Ik werk al ruim een jaar als zelfstandige in de particuliere thuiszorg. Met name in de 24-uurs diensten. Dat betekent dat je dan 24 uur (of een x aantal maal 24 uur) bij een client bent.

    Je doet dan huishoudelijke, verzorgende taken. Kortom: je doet wat nodig is.

    Dit betekent dat je mensen wast, aankleedt; boodschappen doet, eten kookt; gezellig samen koffie drinkt, een goed gesprek en ook de client 's avonds weer in bed helpt.

    Tja, soms is het een nadeel 24 uur zorg, maar je leert elkaar wel goed kennen en vertrouwen.

    Eerlijk gezegd, heb ik veel plezier in mijn werk. Het is bijzonder afwisselend. Je werkt met een team en dat is bijzonder fijn om af en toe ruggespraak te hebben in de vorm van team overleg.

    En bevalt het je niet bij bepaalde clienten…. via een bemiddelingsbureau heb je zo een ander adres en ander zou je even moeten zoeken.

    De verdiensten zijn ook best aardig.

    Misschien is dit voor jou ook een optie?

  • Marian

    het kan ook anders. ook als thuishulp A mag je verwachten dat er een inwerkperiode is en dat je daarna iedere maand werkbesprekingen hebt. Er zijn ook leuke interne cursussen bij ons. Het werk bestaat voor een groot deel uit huishoudelijk werk maar heel anders dan bv bij een schoonmaakbedrijf. Hier doe je het samen met de persoon waar je werkt. je moet wel interesse in mensen hebben.

  • denise

    beste rian

    even wil ik reageren op het feit dat jij vindt dat er mensen zijn die je uitproberen en dingen aan je vragen die NIET OP JOUW LIJST STAAN!!!!!!!!!!!!!!

    nou vraag ik je…………………..je werkt dus niet via jouw gevoel maar via jouw lijst!!

    ik spreek uit ervaring; ik heb na een zware operatie een thuiswerkster (A) gehad, en terwijl ik plat lag en zowat niet kon bewegen, vond “mevrouw” dat ik zelf ook wel een beetje op “stahoogte” kon stoffen!!!!! ik ben in janken uitgebarsten en heb haar “begeleidster” gebeld en het verhaal verteld,en o ja………… mevrouw wilde ook niet dweilen want dat stond niet op haar lijstje!!!

    waar heb ik dan hulp voor??!! (zelf kon ik helemaal niets en mijn man heeft een baan van minimaal 60 uur in de week) haar begeleidster vond het inderdaad niet nestjes dat ze mij had “opgedragen” om op stahoogte te stoffen,want….zei ze daar mag zij absoluut niet over oordelen zij heeft geen medische achtergrond, dus kan zij niet beoordelen wat u wel of niet kan ( in mijn geval dus niets)

    ik kreeg (op eigen verzoek) een ander, en dat was een schat, zij deed alles voor mij en trok zich NIETS aan van haar z.g.n. lijstje,want zei ze “u krijgt natuurlijk niet voor niets thuiszorg”

    Ik bedoel maar……………………..de een is er geschikt voor en de ander doet maar wat omdat zij toch moet werken!!

    hulde aan de thuiszorgmensen die ECHT met hun clienten meevoelen, en weg met de thuiszorgmedewerkers die het alleen via “hun lijstje” doen!!!

  • rian

    Hoi

    Met dingen doen die niet op de lijst staan bedoel ik niet stoffen of dweilen, das normaal huishoudelijk werk, maar schuiven met

    zware meubelen, schuurtje opruimen of elke week alle ramen zemen. En ja er zijn echt mensen die verwachten dat ik de schuur uit ga mesten…

  • denise

    Ja ik begrijp dat je dat niet doet, want daar ben je niet voor! Ik begrijp dat er mensen zijn die van jouw komst “profiteren” maar de gezegde “staat niet op mijn lijstje” roept bij mij hele nare herinerringen op!!

    Ik wens je veel sucses en plezier in je werk rian.

    en blijf menselijk!!

  • Flo Nachtegaal

    Stel je vraag eens op het zorgforum, http://www.zorgforum.nl/ van het Zorgportaal, http://www.zorgportaal.nl/ daar ontmoet je collega's uit allerlei sectoren.

  • Night Care

    Hallo allemaal, ik zou graag in contact komen met mensen die al enige tijd werkzaam zijn als zelfstandig ziekenverzorgende in de thuiszorg. Ik zou graag meer willen weten over bemideling en tarieven.Ik ben mn opzoek naar mensen uit Limburg.