Te slecht voor thuis maar weer te goed voor tehuis

• Lin

Hallo,

Ik zit met de volgende vraag.

Mijn schoonvader is sinds kort weduwnaar. Nu zitten wij, zijn kinderen en aanhang met het volgende probleem en weten niet wat we ermee aan moeten . Graag willen we ideetjes, advies etc krijgen.

Mijn schoonvader heeft in de afgelopen jaren diverse hersen infarcten gehad. Hij is daarbij min of meer halfzijdig verlamd. Kan nog wel lopen maar is niet echt helemaal mobiel in die zin dat hij bij diverse dingen hulp nodig heeft. Het ergste is dat hij voor ongeveer 80% verstandelijk gehandicapt geworden is. (sorry maar, Ik weet het niet anders uit te drukken)

Zijn vrouw deed de totale verzorging voor hem en overdag gaat hij naar de dag opvang.

Daar hij absloluut niet alleen thuis kan blijven en verzorging nodig heeft, hebben we verlopig als oplossing dat er s'avonds een van de kinderen bij hem overnacht tot dat de er een definitieve oplossing is gevonden. Maar hoelang is dit vol te houden en zeker als je een gezin met kinderen hebt.

Er is al een sociaal werker thuis geweest maar pap in een van zijn weinig heldere momenten ( vooral als hij boos wordt) en wilt er absoluut niet aan mee werken, hij vind dat hij normaal thuis kan blijven. Wie heeft hier ervaring mee, cq dezelfde problemen?

Wat hebben jullie als oplossing gevonden?

• loes

Is een aanleumwoning misschien een idee?

Er is dan altijd proffessionele hulp vlakbij, je kunt meedoen aan een tafeltje dekje, je wordt sochtends geholpen met wassen en aankleden enzo. Misschien voor jullie wel een veilig idee?

En je schoonvader heeft toch een eigen huisje

• Lin

We hebben hier al aan gedacht. Alleen zijn de wachtlijsten lang. De dokter zegt dat dit een geval voor de Riagg is en die zeggen weer dat als hij tegenwerkt hij geen plaatsing gaat krijgen Pap denkt dat hij voor zich zelf kan zorgen terwijl hij juist heel hulp behoevend is.

• Annet

Hallo Lin

Ik werk nu 13 jaar in de thuiszorg en herken je situatie wel .

Allereerst ,als ik afga op wat je vertelt, denk ik dat je schoonvader niet te `goed` is voor een tehuis.Hebben jullie al een aanvraag voor een indicatie via het RION gedaan .Hebben jullie regelmatig contact met de huisarts, thuiszorg ,dagbehandeling en e.v. maatschappelijk werker hier over.

Je moet bij de instanties blijven aankloppen over dat de situatie zo onhoudbaar is.

Feit blijft wel dat als je vader overal nee op blijft zeggen het wel moeilijk word.Lin schreef:

>

> Hallo,

>

> Ik zit met de volgende vraag.

> Mijn schoonvader is sinds kort weduwnaar. Nu zitten wij, zijn

> kinderen en aanhang met het volgende probleem en weten niet

> wat we ermee aan moeten . Graag willen we ideetjes, advies

> etc krijgen.

> Mijn schoonvader heeft in de afgelopen jaren diverse hersen

> infarcten gehad. Hij is daarbij min of meer halfzijdig

> verlamd. Kan nog wel lopen maar is niet echt helemaal mobiel

> in die zin dat hij bij diverse dingen hulp nodig heeft. Het

> ergste is dat hij voor ongeveer 80% verstandelijk gehandicapt

> geworden is. (sorry maar, Ik weet het niet anders uit te

> drukken)

> Zijn vrouw deed de totale verzorging voor hem en overdag gaat

> hij naar de dag opvang.

> Daar hij absloluut niet alleen thuis kan blijven en

> verzorging nodig heeft, hebben we verlopig als oplossing dat

> er s'avonds een van de kinderen bij hem overnacht tot dat de

> er een definitieve oplossing is gevonden. Maar hoelang is dit

> vol te houden en zeker als je een gezin met kinderen hebt.

> Er is al een sociaal werker thuis geweest maar pap in een van

> zijn weinig heldere momenten ( vooral als hij boos wordt) en

> wilt er absoluut niet aan mee werken, hij vind dat hij

> normaal thuis kan blijven. Wie heeft hier ervaring mee, cq

> dezelfde problemen?

> Wat hebben jullie als oplossing gevonden?

• Lin

Hoi Annet,

Wat als mijn schoonvader nee blijft zeggen en tegen blijft werken en de situatie niet meer te te houden is voor ons.

Het is niet dat wij van hem afwillen en de problemen uit de weg willen gaan en hem daarom weg willen stoppen. Maar na verloop van tijd wordt het je allemaal teveel en wil je door de weeks aan je eigen gezin alle aandacht geven zeker als je nog opgroeiende kinderen heb. Hadden al het volgende bedacht en dat is om pap dan in het weekend in huis te halen. we zijn met 5 gezinnen en dat kan dan makkelijk en pap heeft dan ook meteen het gevoel dat hij niet vergeten is en kan daarbij nog leuk genieten van de kleinkinderen.