rateltjes opa.......en nu....

• rateltje

Op 14 of 15 mei is de huisarts bij opa geweest en ik had tot vorige week nog steeds niks vernomen van de huisarts dus maar gebeld afgelopen week en hij zal me persoonlijk dezelfde dag terug bellen….NOT.

Vandaag heb ik de beste man weer gebeld en hij zei dat de aanvraag nu de deur uit is maar hij ook niet weet hoe het precies in zijn werk gaat, hij wilde er wel eens navraag naar doen zei hij……….ik zei ja doe maar, ik moet het nog zien.Opa zal een dag naar de geriater moeten en dan kijken ze hoe zijn geestelijke/lichamelijke gesteldheid is en de arts sprak over opname maar heb hem gelijk gesnoerd want ik weet dat opa dat niet wil, er moet voor dat dat gebeurd nog heel wat mogelijk zijn om thuis te blijven wonen toch????

Wel heeft de huisarts tijd genomen voor dit telefonisch gesprek, wat mij opviel, meestal hebben ze geen tijd.Hij gaf me nummers voor de thuiszorg en deze heb ik gebeld vandaag.Deze hebben alle gegevens opgeschreven en er komt iemand langs mits opa op de hoog is en ja zegt op dit alles.Dus ik naar opa en hij wil best dat er iemand langs komt om te praten, maar maakt gelijk de beweging met zijn handen van wat kost dat wel niet en ik kan alles nog zelf, het ziet er hier netjes uit, Maar hij vond de afspraak goed dus, hopen dat hij het dan nog weet en hetzelfde denkt en zegt.

Verder heb ik opa opgegeven voor tafeltje dekje voor 7 dagen per week en opa zegt dat hij al jaren betaalt en niks krijgt en andere dagen zegt hij ik heb dat al eens gehad was niks.Nou ja hij is het er mee eens dat er wat mensen komen van de organisties die hem willen helpen.

Hopenlijk gebeurt er nu snel wat en houd opa het vertrouwen in alles wat hem word aangeboden……….

Ik houd jullie op de hoogte als jullie het leuk vinden…..

rateltje

• sandra

als eerste hastikke goed dat je je opa zo wil helpen,,en ja vind het leuk als je ons op de hoogte houd,,

inderdaad niet netjes zeg van die huisarts dat tie je niet terug gebeld had,,maar goed dat is opgelost nu hee,er gebeurt nu iets er komt wwarschijnlijk iemand van het RIO kijken bij je opa,,

hoe komen ze erbij dat je opa pysisch niet goed is waar blijk dat uit?

het mooiste is hem zolang thuis in zijn veiligge omgeveging laten onen met behulp van thuiszorghelas zijn daar wel wachtlijsten hou daar rekening mee.

ouderen vinden het altijd moeilijk hee om hulp te accepeterenvandaar hij ook zeg het is hier hastikke schook het is niet nodig,,maarmeestal als ze eenmaal hulp hebben vinden ze het heerlijk hoor

je heb hem opgegeven voor tafeltje dekje en opa zeg dat tie dat al heeft?kijk dit eens na..

ik zou het leuk vinden als je ons op de hoogte houd hier over en verder wens ik jou heel veel sterkte ik vind het heel goed van je dat je zo lief ben voor je opa,,

heel veel sterkte ermeee

• rateltje

Hallo Sandra,

Alleen wij als omschouwers zien dat opa lichamelijk en geestelijk achteruit gaat, hij verwaarloosd zijn huis en zichzelf en af en toe heb ik het idee dat hij het zelf niet meer ziet , zijn geheugen laat hem vaak in de steek, de op kortere termijn dingetjes onthoud hij slecht en praat ook steeds meer over vroeger, zijn ouders enz.De huisarts laat hem nu 1 dag ‘ bekijken ’ door een geriater en die kan dan ‘ officieel’ vaststellen of opa geestelijk zo achteruit gaat als wij vermoeden.

Vanmorgen ben ik gebeld door iemand van tafeltje dekje en deze zal morgenmiddag bij opa langs gaan om te kijken of opa wel tafeltje dekje wil qua kosten

Waar ik het meest op hoop is thuiszorg, iemand die wat orde kan stellen qua schoonhouden van zijn huisje, opa heeft nl. ook geen waterleiding en heeft nog nooit een douche van dichtbij gezien zover ik weet.

Zelf heb ik de opleiding MDGO-VZ gedaan en ik moet eerlijk toegeven dat ik niet eens weet welke wegen te gaan om de juiste hulp te krijgen, maar gelukkig ben ik een doorzetter dus ik zoek net zolang tot er iets gebeurd.Alles voor “opa”

bedankt voor je interesse!!

groetjes heidi

• sandra

ik denk dat je eerst het RIO even moet afwachten ,,die komen dan thuis kijken hoe de situatie is..,,en dan hoop ik dat je snel hulp heb voor je opa,,lukt het niet snel genoeg probeer dan via huisarts,,je ben goed bezig hoor ,,komt allemaal best goed

• rateltje

Hallo Sandar,

fijn dat je steeds reageerd op mijn mail over opa.

Iemand van de thuiszorg heeft opa vanmorgen opgebeld om een eerste indruk van hem te krijgen en een afpraak te maken.

Degene van de thuiszorg heeft mij zonet terug gebeld en wat verteld over dit gesprek met opa.Opa was nogal achterdochtig en wantrouwend geweest aan de telefoon………ja wat wil je als een wildvreemde je allerlei vragen over je priveleven gaat stellen????

De Mevrouw van de thuiszorg heeft een beeld van hem gekregen dat hij idd wat achterdochtig is, het niet echt nodig vind en het wel af kan alleen.

Hij gaf aan dat hij wel wist wat ze met hem wilden, nl. dat hij zijn koffers moet pakken en moet vertrekken, nadat de mevrouw van de thuiszorg zei dat dat absoluut niet de bedoeling was en hem hulp wilde aanbieden zodat hij nog heel lang alleen kon blijven wonen werd hij wat gerustgesteld denk ik. Ze vroeg hem naar zijn huisje enz. en hij gad op vragen wel antwoorden ,maar vertrouwde het niet helemaal.

Ze heeft dus niet echt een ingang kunnen vinden om met opa een afspraak te kunnen maken…helaas.

Nu hebben we het volgende afgesproken;

Volgende week vrijdag ga ik naar opa met me dochter van 2 jaar, lekker vertrouwde mensen om hem heen en wat afleiding.Er komt dan iemand van de thuiszorg die een beeld kan scheppen van opa en de situatie waarin hij verkeerd.Hopenlijk geeft dit hem vertrouwen, waardoor hij openstaat en blijft staan voor de hulp die hem word geboden, zodat hij nog lang alleen kan blijven wonen.

Ik vind het zo jammer dat hij zo wantrouwend is, het is immers goed voor zijn eigen gezondheid en veiligheid enz.

Nou ja ik geef nog niet op, we hebben weer een optie.

Ik houd je op de hoogte………groetjes Heidi

• sandraB

hallo heidi,,

ik denk dat je inderdad even moet afwachten als er iemand langs gekomen is,,want door te tellefoon kunnen ze weinig van de situatie zeggen vind ik,,je opa is wantrouwig hij wil waarschijnlijk zelf hellemaal geen hulp,,lastig hoor..

sterkte ermee