slechte thuiszorg

• Ik

hallo

Misschien weet ik maar één kant van het verhaal, maar dit is wat ik heb vernomen uit de situatie waar ik in zit.

Ik ben 13 jaar en heb een moeder met ME/CVS en daar waarschijnlijk Reuma bij. Mijn zus (17) heeft ook ME/CVS en ik heb een broer (15) met ADHD. Toen mijn ouders thuiszorg aan hadden gevraagd, zo'n 3/4 jaar geleden, kregen wij die niet omdat mijn moeder 4 kinderen heeft en een man die het huishouden wel konden doen!

Mijn andere zus (18)is in het begin van't jaar het huis uit gegaan omdat ze het neit meer aan kon, ze zat in haar eindexamenjaar (ze is overigens nu geslaagd!!!). Maar als ze thuis was blijven wonen zou ze haar examen waarschijnlijk niet hebben gehaald!

Maar wat ik duidelijk wil maken is dat de thuiszorg er rare regeltjes op na houdt!

hou kunnen toen 4 en nu 3 jongeren, waarvan 1 ook ME/CVS en een ander ADHD, die fulltime op school zitten, een heel huishouden draaien, voor een zieke ouder zorgen, huiswerk maken, goeie cijfers halen en toch ook nog iets van sociaal contact krijgen en nog een beetje een “normaal” leven lijden???

Is er misschien iemand die mij dat wil uitleggen? want ik snap er nix van!!!!

Alvast bedankt!!!

groetjes ikke

• Lenie

Hoi. Nou ik vind dat jullie in ieder geval recht hebben op tenminste 1 keer in de week hulp…hooguit 2 x. Is er toen wel iemand bij jullie thuis geweest van het indicatiebureau? Sterkte…

• sandraB

hallo,

ik vind het heel rar dat jullie geen GV krijgen ik ga inderdaad mee met lenie haar vraag is er iemand van het rio al bij jullie thuis wezen kijken en kan de huisarts hier geeen rol bij spelen,,want jullie hebben didelijk recht op hulp, zeker 4 uur in de week,

sterkte

• anoniem

Ik heb zelf een tijd in de thuiszorg gewerkt, en ze maken naar mijn idee te veel fouten, de mensen die echt hulp nodig hebben krijgen het meestal niet! Bij de mensen thuis kijken of er daadwerkelijk wel hulp nodig is??? Vast geen tijd voor!

Ga inderdaad eens langs bij de huisarts, en ligt die hierover in, kijken of die je verder kan helpen naar 1 of andere instantie die jullie er wel bij helpen, want inderdaad is dit niet normaal, ontzettend veel succes!

• Anneke

ik vind het ook vreemd dat jullie geen thuiszorg krijgen want het lijkt me wel nodig voor minimaal 3 uur per week. Ga inderdaad even bij de huisarts langs soms kan die aandringen op hulpverlening

Waar woon je trouwens, want per thuiszorgorganisatie zit soms ook wat verschil

• Desiree

Surf eens naar www.pgb.nl en naar www.svb.nl en ga eens na of het de moeite waard is een Persoonsgebonden budget aan te vragen voor de nodige hulp. Dit kan als een bepaalde situatie langer dan 3 maanden duurt. En bij jullie lijkt mij dat het geval.

Ik wens je veel succes.

• jolanda

Het ligt inderdaad niet aan de thuiszorginstelling zelf of er wel of niet hulp komt,er zal eerst geindiceerd moeten worden door het R.I.O (regionaal indicatie orgaan)

en of dat altijd eerlijk en terecht in zijn werk gaat ,betwijfel ik ook .

Ik weet niet of er altijd zo objectief gekeken wordt.(ik spreek uit eigen ervaring).

Ik was hulpverleenster totdat ik zelf(ernstig) ziek werd toen kreeg ik alles van de andere kant te zien(ik werd hulpvrager) mijn eigen thuiszorginstelling wilde me dolgraag helpen maar konden niets zolang ze de aanvraag van het R.I.O niet binnen kregen,en die kwam er dus niet want het R.I.O vond het schoner dan bij haar thuis(ik kon helemaal niet meer lopen,mijn man moest naar huis komen om mij uit bed te halen om te plassen,mijn kinderen werden "gecommandeerd om van allles te doen waaronder ook de schoonmaakbeurten) En inderdaad onze zoon is blijven zitten.

Dus het heeft inderdaad behoorlijke invloed op een gezin als moeder niet “normaal” kan functioneren en de hulp ver te zoeken is.

Ik hoop dat jullie snel hulp krijgen(of misschien al hebben als ik dit berichtje hier neerzet) sterkte Jolanda

• jolanda

Het ligt inderdaad niet aan de thuiszorginstelling zelf of er wel of niet hulp komt,er zal eerst geindiceerd moeten worden door het R.I.O (regionaal indicatie orgaan)

en of dat altijd eerlijk en terecht in zijn werk gaat ,betwijfel ik ook .

Ik weet niet of er altijd zo objectief gekeken wordt.(ik spreek uit eigen ervaring).

Ik was hulpverleenster totdat ik zelf(ernstig) ziek werd toen kreeg ik alles van de andere kant te zien(ik werd hulpvrager) mijn eigen thuiszorginstelling wilde me dolgraag helpen maar konden niets zolang ze de aanvraag van het R.I.O niet binnen kregen,en die kwam er dus niet want het R.I.O vond het schoner dan bij haar thuis(ik kon helemaal niet meer lopen,mijn man moest naar huis komen om mij uit bed te halen om te plassen,mijn kinderen werden "gecommandeerd om van allles te doen waaronder ook de schoonmaakbeurten) En inderdaad onze zoon is blijven zitten.

Dus het heeft inderdaad behoorlijke invloed op een gezin als moeder niet “normaal” kan functioneren en de hulp ver te zoeken is.

Ik hoop dat jullie snel hulp krijgen(of misschien al hebben als ik dit berichtje hier neerzet) sterkte Jolanda