hospice-zorghotel.

• Anja Vriens

Binnen de thuiszorg komt het vaak voor dat terminale cliënten ‘s nachts zorg nodig hebben in de vorm van slaap/waakdienst. ( deze dienst is 1 op 1, daar er bij elke cliënt een medewerker nachtzorg aanwezig is). Door tekort aan mensen voor de nachtzorg en veel aanvragen voor dit soort hulp kunnen we de hulp ’s nachts jammergenoeg niet altijd bieden.

Binnen de regio is een kraamhotel gestart wat in de beginfase is; mijn idee is dat we binnen dat hotel ook ruimte creëren voor terminale cliënten; dan kunnen we de mogelijkheid bieden om meer mensen 's nachts en overdag te helpen in de vorm van aanwezigheid van verzorgende/ verplegende.

Idee: hospice / zorghotel!!!!

De mensen kunnen dan kiezen tussen thuis sterven in eigen omgeving of een zoveel mogelijk op de thuissituatie aangepaste omgeving, waar een team van verzorgenden / verplegenden hulp kunnen bieden; de mantelzorg kan vanzelfsprekend ook zijn intrek nemen.

Heeft iemand hier ervaring mee / interessante idëen over???

Zijn er al afspraken met verzekeraars over dit punt?

Ben benieuwd!!!!!

• Els

Wat een leuk idee! Innovatief! Heb je dat idee al binnen je organisatie ingebracht? Laat me horen hoe 't er mee staat als jullie zover zijn!

Els Imthorn,

Barendrecht

• Annelies

Hallo Anja,

Voor stervenden lijkt mij dat ze als ze daarvoor kiezen, dat dan liever in hun eigen vertrouwde thuis situatie willen.

Dit hoor ik steeds meer en ervaar dit steeds meer bij oa familie., zonnebloembezoek en parocianen van onze kerkgemeenschap.

Het is zo dat de vertrouwdheid van je eigen thuissituatie het stervensproces beter

“Ondersteund ”als het ware.

Je zou het ze zelf eens moeten vragen, want uiteindelijk gaat het om de patient.( gast)

Groeten van AnneliesAnja Vriens schreef:

>

> Binnen de thuiszorg komt het vaak voor dat terminale cliënten

> 's nachts zorg nodig hebben in de vorm van slaap/waakdienst.

> ( deze dienst is 1 op 1, daar er bij elke cliënt een

> medewerker nachtzorg aanwezig is). Door tekort aan mensen

> voor de nachtzorg en veel aanvragen voor dit soort hulp

> kunnen we de hulp 's nachts jammergenoeg niet altijd bieden.

> Binnen de regio is een kraamhotel gestart wat in de beginfase

> is; mijn idee is dat we binnen dat hotel ook ruimte creëren

> voor terminale cliënten; dan kunnen we de mogelijkheid bieden

> om meer mensen 's nachts en overdag te helpen in de vorm van

> aanwezigheid van verzorgende/ verplegende.

> Idee: hospice / zorghotel!!!!

>

> De mensen kunnen dan kiezen tussen thuis sterven in eigen

> omgeving of een zoveel mogelijk op de thuissituatie

> aangepaste omgeving, waar een team van verzorgenden /

> verplegenden hulp kunnen bieden; de mantelzorg kan

> vanzelfsprekend ook zijn intrek nemen.

>

> Heeft iemand hier ervaring mee / interessante idëen over???

> Zijn er al afspraken met verzekeraars over dit punt?

>

> Ben benieuwd!!!!!

• Maike

Ik weet van mijn vriendin dat ze heel graag naar een hospice wilde.Zij had long kanker en was terminaal.Er was elke nacht iemand van de thuiszorg aanwezig.Wat zij daar “vervelend”aan vond was dat het niet elke avond dezelfde was of een paar avonden,maar iedere avond een ander.

Ze stond op wachtlijst voor het hospice(ja zelfs hier wachtlijsten) en ze wilde er heel graag heen.Het was voor haar een fijn idee dat ze dan te midden van haar spullen zou overlijden,en dat er niet steeds ander personeel zou zijn.

Ze heeft het helaas niet mogen meemaken,maar ik weet dat zij vind/vond dat er meer hospice/zorghotels moeten komen

• Esther

ik weet toevallig dat er in het Diaconessenhuis in Voorburg 6 hospice-plaatsen zijn voor terminale patienten.