hoe ga je om met wantrouwen bij ouderen

• sandra

hallo iedereen.

ik zit op school in me 2e jaar als verzorgende niveau3.

ik moet weten voor een opdracht van school in een tutorgroep. ik moet weten hoe je het vertrouwen van een bejaarden kan winnen terwijl ie erg wantrouwend is.

help me aub het moet voor dinsdag ingeleverd zijn

alvast bedankt

groetjes sandra

• bas

tja sandra, ik werk al jaren in de thuiszorg en het is inderdaad een groot probleem dat veel oudere mensen moeite hebben met het vertrouwen van iemand die ze juist wilt gaan helpen.

misschien is het handig om eerst kennis te maken met de “wantrouwende” en rustig met deze persoon te gaan praten.

het kan ook helpen om niet gelijk te grote klusjes voor deze persoon te doen, maar eerst kleine dingetjes om zn vertrouwen te winnen.

ik hoop dat er hier nog mensen komen om je te helpen, want hoewel ik al jaren in de thuiszorg werk heb ik niet zo heel veel last van dit probleem, omdat mensen mij altijd snel vertrouwen.

succes :)

• sandraB

hallo naamgenootje van me,

vertrouwen moet je winnen vind ik altijd ,door naar mensen te luisteren en intresse tonen kom je al heel ver,,ik heb eigenlijk nog nooit wantrouwige klieenten gehad dus dat heb ik getroffen,het klikte met iedereen gelijk,

sterkte

• kyra

inderdaad kan je vertrouwen winnen door teluisteren maar door ook begrijpend te luisteren en niet alleen te horen. vertel ook iets over jezelf zonder in detail te treden. vertel ook wat jij bv hebt gedaan die dag. maak er een tweewegverkeer van. bouw dat langzaam op. een eerste vereiste is om te zorgen dat je goedgehumeurt binnen komt en ook een glimlach op je gezicht laat verschijnen. een eerste indruk kan nooit kapotgaan. ouderen mensen vinden het vaak heel leuk om over familie te praten. maak dus na een poosje een opmerking over bv een foto (goh, is dat uw kleinzoon? wat een mooie krullen zeg! heeft hij die van u?) dit soort opmerkingen doen het eigenlijk altijd wel goed. hoe je vertrouwen kan winnen bij bv demente bejaarden weet ik niet want dat is mijn doelgroep niet. ik heb het nu even over ouderen die nog wel goed bij zijn of beginnend bejaard. wat ik wel weet bij demente bejaarden is dat je het over hun moeder of vader kan hebben. je moet dat in weze terug in hun tijd gaan omdat deze mensen in hun geest ook terug in die tijd gaan.

• sandraB

heel mooi gezegt kyra

• Lenie

Ja vind ik ook…groetjes

• kyra

dank je…

• sandra van de ven

hallo kyra, sandra, lenie en bas

ik wil jullie bedanken voor de zeer goede informatie

ik heb er veel aan gehad gehad. en hoop da ik de opdr goed zal afmaken.

groeten sandra

• Lenie

Hoi Sandra. Laat je ons nog even weten hoe het is gegaan? Groetjes…

• sandra

hallo allemaal

ik heb vandaag op school het onderwerp wantrouwen moeten presenteren het was voor iedereen de eerste keer dat we dat moesten doen maar het was gelukkig allemaal goed gegaan.

nogmaals allemaal hartstikke bedankt en als ik er weer een keer nie uit kom zal ik het zeker hier nog eens vragen!!!

groetjes sandra