ik kom als inval bij mensen thuis dat ik denk…heeft die nu echt hulp nodig? er zijn zoveel mensen die echt veel harder hulp nodig hebben anders vervuilen ze gewoon en ik kom bij oudere mensen die alleen vragen of ik op de kasten wil stoffen en de ramen wil doen omdat ze zelf niet meer op een trapje durven te staan. ik geef dan aan dat ik heel het huisje kom doen volgens een schema en daar zitten de zwaardere taken bij in maar ik ben dan al zo vreselijk snel klaar omdta ze zelf helpen met stoffen en zuigen en spullen pakken ed. allemaal wel erg lief en gezellig dat er zo meegeholpen wordt maar ik kom niet aan mijn tijd. ik vraag me dan af of er dan echt geen dochter of buurvrouw is die even eens in de zoveel tijd de ramen kan doen of bovenop de kasten wil stoffen. bovendien stof ik op mijn kasten maar 2x per jaar
hoe kijken jullie daar tegenaan en wat doe je met de tijd die er over is? ik ben maar 3 uurtjes bij iemand en meestal ben ik na 2 uur wel klaar en zit ik maar wat te zoeken om nog te doen wat eigenlijk niet nodig is.
ik heb ook het idee dat veel ouderen zelf heel goed rondkomen in huis mede ook door de ouderwetse poetsdrang en toch hulp aanvragen omdat de kinderen dat willen of dat ze denken dat ze op die leeftijd er wel recht op hebben ondanks of het nodig is of niet. hulp voor anderhalf uur per week voor alleen zware taken doen ze niet bij ons.