moet dit ff kwijt

• sandra

hallo allemaal,

zoals jullie het weten heb ik het niet meer zo naar mijn zin in de thuiszorg ,er komen steeds meer situaties tegen waar ik me aan ergert en niet weten wat ik daarmee aaan moet.

klieenten die niet op de hoogte zijn dat ik kom,zorgdossiees die niet goed gevuld zijn ,of verkeerd ingevuld of hellemaal niet ingevuld,vieze invaladressen,het constant overal achter aan moeten zitten,

van de wek was ik bij een meneer die zwakbegaafd is meneer werd eerst altijd gedoucht door de wijk ze zijn daarmee gestopt omdat meneer niet wil mee helpen terwijl hij dat zelf nog wel kan ,meneer zeg tegen mij ik ben zo moe steeds er naar dus heb er al geen zin in ,maar ja dat zijn de regels in de thuiszorg ,inmiddels is meneer al 6 weken niet gedoucht ik vind dit echt onzin help die man gewoon ,en stimuleer hem in het helpen,maar nee hoor ze laten hem gewoon zitten ,ook klaagt meneer al enige tijd over jeuk aan zijn scrotum ook las ik dit in het zorgdosiee ook stond er vermeld dat meneer bloed in zijn ontlasting had ,verder in het zorgdossie niets meer over terug gevonden ,wel dat meneer wel eehns klaagt over jeuk ,waarom wordt hier niets mee gedaan moet er dan niemand een huisarts voor meneer bellen,meneer is diabetisch en zijn suiker is steeds te hoog meneer eet en drinkt gewoon alles en dan vinden ze het vreemd dat zijn suiker te hoog is ,is het dan niet handig een lijst te maken met boodschappen waarop staat vermeld wat meneer wel en niet mag is wel zo handig voor de medewerkers die boodschappen doen.dit is er gewoon niet moet ik als invalskracht dit dan gaan oplossen en melden ik heb altijd van dit soort dingen , ben dit echt zat ,iedere hulp moet dit toch zien en zeker de vaste hulp. en of de wijk.

en zo kan ik nog wel een poosje door gaan wat je allemaal wel niet tegen komt ,

• kyra

sandra, ik begrijp dat deze situatie heel vervelend is om te zien. vaak is het zo dat sommige mensen geen hulp willen aanvaarden op het moment zelf. je schrijft dat hij zwakbegaafd is en dan is het echter een ander verhaal denk ik. is de wijk misschien bezig om contact met familie te zoeken voor dit probleem? het nadeel van mensen thuis verzorgen is dat als je weer weggaat dat je niet meer weetwat er verder thuis gebeurt. misschien heeft meneer zelf gezegd dat hij langs de dokter gaat maar is daar nooit meer iets van gekomen. misschien is familie ingelicht dat meneer juist door de intensieve zorg die hij nu nodig heeft dat hij naar een verpleeghuis gaat maar dat dit moeizaam verloopt omdat hij zelf niet wil?

mensen die zelf niet meer kunnen douchen hebben hulpmiddelen of dan ga je met 2 man helpen douchen ivm fysieke belasting van de verzorgenden. de arbo stelt tegenwoordig hele hoge eisen. kan deze man officieel nog wel meehelpen maar doet dit niet heeft meneer zelf een probleem. je kan in je eentje moeilijk een man (hoeveel kilo??) in de douche zetten en waarschijnlijk heeft hij ook geen hulpmiddelen om te kunnen douchen ivm het feit dat hij wel zelf in staat is om te douchen.

vraag een gesprek aan met de wijkverzorging. doe dit evt. onder begeleiding van je leiding. schrijf zelf een heel verhaal in het zorgdossier over wat er aan de hand is. misschien zijn ze er wel mee bezig maar is dat niet in het zorgdossier gezet. heel erg vervelend dat dat dus niet gebeurt is.

als invalkracht zou ik dit zeker melden en zet er evt een aantekening van in het dossier dat dit je opgevallen is. dat staat het in ieder geval wel op schrift en kan familie het nalezen bij wantrouwen. verder kan je als inval weinig doen denk ik. heel erg frustrerend is dat maar het is gewoon niet anders. laat in ieder geval merken dat het je opgevallen is.

• sandra

als eerste hij heeft geen familie meer het is een man van 70 jaar en altijd bij paps en mams thuis gewoond,menner kan zich nog wel zelf wassen daar ben ik wel van overtuigd alleen vertelde hij dat hij erg moe is dan er na en hij graag naar buiten gaat iedere dag en zodra hij moet gaan douchen daarna de fut niet meer heeft om te gaan wandelen,ik heb hem ook gezegd laat uw zelf dan één keer in de week douchen en doe verders die dag rustig aan maar probeer dan wel uw zelf te wassen zover mogelijk is,,ik heb meneer verteld dat hijde dokter moet bellen om eens te laten kijken naar zijn scrotum maar dat ziet hij niet zo zitten gelooof ik,dus ja lastig geval ,ik heb inderdaad een melding gemaakt in het zorgdosiee maar heel vaak wordt er niets mee gedaan of het moet toevallig iemand wezen die zijn werk wel goed doet en hier iets mee doet,want sommige verzorgers zijn erg makkelijk hoor.helaas.

naar mijn teamleidster hoef ik niet te gaan want dat klikt totaal niet ,binnenkort krijgen we een nieuwe teamleider/.

• Maike

Als je vaak ditsoort situaties hebt,dan kan ik begrijpen dat je minder plezier in je werk krijgt.Aan de ene kant wil j egraag helpen,maar aan de andere kant wat schiet je er mee op als de rest er niks mee doet?

Ik zou als ik jou was wachten op de nieuwe teamleider en dan met hem/haar een gesprek aan gaan.Zet dan van te voren op papier wat je allemaal wilt vertellen/vragen en wie weet levert het wat op.

Succes en hopelijk krijg je toch weer meer plezier in je werk.

• Liane

Fijne organisatie die thuiszorg he. Natuurlijk moet ze wachten op haar nieuwe teamleider, maar ondertussen zit die man daar maar…tsja…

• silvia

Beste sandra,

Wat jammer dat je niet met je problemen bij je zorgmanager terecht kunt, ik vind dat eigenlijk wel schandalig. In dit geval is het enige wat je misschien kunt doen is de huisarts over de situatie inlichten en zeggen dat je je zorgen maakt. Dit gaat natuurlijk wel over een man die zijn eigen situatie niet goed overziet en als dat niet helpt kun je ook nog maatschappelijk werk inlichten. Ik hoop voor je dat het met de nieuwe manager beter klikt.

Groeten van Silvia

• sandra

hallo,

bedankt voor julllie reacties,,het is geen vaste klieent van me ,maar heb wel raportage gedaan in het zorgdosiee,dus neem aan dat zei er nu wel iets mee doen.

nee met mijn teamleidster kan ik totaal niet opschieten ,ze denkt aalles beter te weten ,en ze is gewoon een kattekop sorry hooor,ik vind een teamleidster moet altijd voor je klaar staan ,spontaan zijn,eerlijk zijn,en dat kan ik bij haar hellemaal niet krijgen,toen ik in dienst kwam bij de thuiszorg had ik zo'n toffe teamleidster altijd vrolijk en spontaan en begreep me altijd heel goed ,en dat is wat ik toch mis nu ,maar sinds deze week en nieuwe teamleider gekregen ben benieuwd hoe dat gaat lopen ,