particuliere thuiszorg

• Olga

hoi

is hier iemand die als thuishulp A in de particuliere thuiszorg werkt? zo ja, dan hoor ik graag de ervaringen en verschillen met de niet-particuliere thuiszorg. het schijnt dat je dan een eigen boekhouding moet voeren en een hoger uurloon krijgt. ik zat net een formulier voor de thuiszorg in te vullen, maar ja hoor…..ik twijfel natuurlijk weer. ik kwam net op een site over een particuliere thuiszorg in den helder en zag de tarieven. daarom ga ik toch nog even verder informeren, vooral ook omdat ik dringend op mezelf moet wonen en het geld hard nodig heb zoals sommige misschien al weten.

• Margriet

Let even op dat je vakantiegeld misschien al is meegerekend in dat uurloon. Gr. Margriet.

• Jenny

Bij particuliere thuishulp ( vergelijk alphahulp) ben je in dienst van de cliënt.

De thuiszorg bemiddelt wel om cliënten te vinden, maar verder staan deze er buiten. Bij een evt. conflict tussen jou en je cliënt mag je het dus helemaal alleen opknappen.

Verder zit er inderdaad vakantiegeld bij inbegrepen en is het loon daarom hoger.

Mocht je ziek worden, dan betaal je zelf de eerste twee weken. Ook bij een dag ziek ben je dus gewoon je salaris kwijt.

Voordelen: je hebt geen cursussen en de tijden die je werkt, werk je.

Vakantie kun je makkelijk 6 weken nemen, alleen je hebt dan ook 6 weken geen loon (dit bij evt. kinderen in de zomervakantie)

Ik ben specifiek voor de thuiszorg gaan werken om dus verzekerd rond te lopen. Ook om te leren hoe je moet schoonmaken, met bepaalde regeltjes. Dit om de 4 wekenk, dat eens in het half jaar. Bij een particulier moet je doen wat ze van je vraagt. Weinig zelfbescherming dus….

Verder wens ik je wel succes en let wel, de keuze maak jezelf!! Wij geven alleen advies, maar je moet doen wat jouw visie is….

Veel geluk

P.s. Belasting is misschien ook nog iets mee, maar dat kun je het beste aan een belastingadviseur even vragen…..

• Olga

Hoi Jenny

Bedankt voor je bijdrage. Ik heb net een email verstuurd naar de particuliere thuiszorg voor de Zaanstreek/Waterland. Op hun site zie ik dat ik een arbeidsongeschiktheidsverzekering zou kunnen afsluiten voor een lager risico. Weet je ook wat er precies onder bedrijfskosten verstaan wordt en hoeveel je particulier zou kunnen verdienen zonder ervaring en opleiding voor thuishulp A?

Ohja, en er is inderdaad belastingvoordeel, door starters/ondernemersaftrek(wat dat ook mag zijn :-) ).

• Olga

dus bij de “gewone” thuiszorg is dat nog niet meegerekend neem ik aan? zit er veel verschil in denk je? Bij de gewone thuiszorg zou ik als beginner 7,77 euro bruto kunnen verdienen. Ik schat in dat het netto dan 12 GLD zou zijn.Heb je enig idee hoeveel het is met vakantiegeld?

• Margriet

Nee, bij de gewone thuiszorg zit je vakantiegeld er niet bij. Dat krijg je in mei apart uitbetaald. Het kan ook nog zijn dat je loon hoog lijkt, maar dat je nog loonbelasting moet afdragen. Ook dat moet je zelf regelen. Ook een verzekering als je mensen schade toebrengt, is voor je eigen rekening. Ziektekosten? Weet ik niet, maar dat zal je ook wel particulier moeten doen. Kortom, zet alle kosten even op een rij, staar je niet blind op een hoger uurloon. Uiteindelijk zal het elkaar niet veel ontlopen, anders werkten wij allemaal wel particulier, denk je niet? :-).

Weet je wat ook een leuk idee is als je zelfstandig wilt werken? Je aan te bieden bij mensen met een PGB. Deze mensen kunnen zelf zorg inkopen. Je kunt dan onderhandelen over je salaris. (tot op zekere hoogte natuurlijk :-) ) Maar er zijn grote tekorten, mensen hebben wel geld, maar kunnen geen hulp krijgen. Kijk maar eens op www.pgb.nl en op www.gehandicaptkind.startpagina.nl Daar zie je de verwijzingen wel naar PGB. Er is ook nog een ledenclub van mensen met een PGB. Daar is een site van mensen die vragen en mensen die zich aanbieden. Even zoeken………www.fvo.nl Altijd goed om je te informeren! Gr. Margriet.

• Jenny

Hoi Olga,

Hier in den bosch is dat ongeveer 9,70 euro incl. vakantiegeld.

Onder bedrijfskosten kan van alles vallen, misschien als je iets breekt bij een cliënt of zo, dat ze dat bedoelen, maar meer kan ik er niet echt van zeggen.

Wat hier in den bosch geldt, hoeft echter niet daar te gelden, zie maar naar de reacties op het kerstpresentje.

Nogmaals mijn bruto uurloon is ongeveer 8,70 en ik ben 33 en had alwat ervaring.

Maar daar schijnt dus verschil in te zitten.

Als er een belastingvoordeel in zit, zou ik als ik jou was ook nog navragen bij de gewone thuiszorg hoeveel cursussen je erbij krijgt. Die verslinden nl. nogal wat extra tijd naast je gewone werkuren.

Als je dan financieel niks verliest zou ik kiezen voor particulier, 3 uur werken en weg geen cursus, geen planning, geen teambespreking….heerlijk.

Maar ja, je doet het ergens voor of niet natuurlijk. Ik werk er voor de voldoening die ik de mensen geef als ik er ben en als ik er geweest ben. Huis weer lekker schoon en hun weer blij. Da's toch mooi, denk ik dan.

Dus ga op je eigen gevoel af en maak er iets moois van.

• Olga

over verschil gesproken, in den helder zag ik tarieven van 19,25 euro bruto voor huishoudelijk werk(!). kunnen mensen zoveel vragen daarvoor?

en die curcus-uren, die krijg je toch ook uitbetaald als werkuren als je in de “gewone” thuiszorg zit? dat las of hoorde ik ergens. en dan nog een

vraagje :-)….als je wilt werken, worden de afspraken dan altijd telefonisch gemaakt of kan het ook schriftelijk worden doorgegeven, want wanneer ik op mezelf woon wil ik misschien alleen een mobiel nemen omdat ik ongeveer nooit aan het bellen ben, maar als ik dat bureau regelmatig moet bellen, worden de kosten ook weer anders.

• Olga

ja, waarom werken jullie niet particulier? ;-)

ik vind 19,25 euro met 7-10 euro trouwens wel een erg groot verschil, laten we naar den helder gaan :P

maar ff serieus, is een handige tip van je over mensen die zorg inkopen. ik zal nu direct ff gaan kijken op die sites. thanks

• Margriet

Ik heb particulier gewerkt via een bureau. Ben VPK, dat maakt wel verschil. Ik vond het een hoop gedoe. Maar………………….je krijgt er erg leuke aanbiedingen! Wat dacht je van 2 weken Florida, in een hotel, met een patient? Geheel verzorgd en 8 uur per dag uitbetaald. Heb het niet gedaan, ivm met gezin. Maar dat krijg je wel, die gekke dingen. Gr. Margriet.