rumba methodiek

• marietje

wie kan mij uitleggen hoe je de rumba moet formuleren i v m methodiek al vast bedankt.

• Bea

Hallo Marietje.

De RUMBA kun je gebruiken om te kijken of je zorgdoel goed geformuleerd is.

RUMBA betekend:

R = relevant = ter zake doende.

U = understandable = begrijpelijk, in begrijpelijke taal geschreven.

M = measurable = meetbaar, toetsbaar.

B = behavioral = concreet waarneembaar gedrag.

A = attainable = haalbaar.

R

Relevante doelen zijn altijd geformuleerd vanuit het oogpunt van de zorgvrager. Ze sluiten aan bij de situatie van de zorgvrager.

U

Begrijpelijke zorgdoelen zijn vastomlijnd en eenduidig voor de zorgvrager. De verzorgenden en betrokken zorgverleners uit andere disciplines. Ze bevatten duidelijke aanwijzingen voor de in te zetten hulpmiddelen.

M

Zorgdoelen moeten meetbaar zijn in tijd. Meetbare zorgdoelen zijn zo geformuleerd dat er objectief vastgesteld kan worden of ze bereikt zijn. Dit houdt in dat je bij een zorgdoel altijd een tijd vaststelt waarbinnen het doel moet zijn bereikt.

B

Zorgdoelen moeten worden opgesteld in termen van concreet gedrag. In een zorgdoel stel je vast wat een zorgvrager na een bepaalde tijd moet kunnen.

A

Haalbare doelen bevatten aanwijzingen voor het minimale eindresultaat. Dit wordt vastgesteld aan de hand vanhet oordeel van de verzorgende en mogelijkheden van de zorgvrager.

Dit zijn aantekeningen die ik tijdens mijn opleiding van verzorgende IG heb gemaakt. Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Veel succes.