wil niet zonder mij in slaap vallen

• sisca

Hallo mijn dochter van haast vijf jaar is een heel aan hangelijk kind. als het bed tijd is moet ik altijd mee. En dan moet ik bij haar blijven totdat ze in slaap valt. En dit kan wel eens een uur duren. \ik praat niet tegen haar. Maar ik zou heel graag willen dat ze ook zonder mij in slaap valt. even voor lezen en dan naar beneden. OOk komt ze elke nacht uit bed en wil bij mij liggen hier heb ik minder problemen mee. in het begin bracht ik haar terug maar dan sliep ik weinig. Maar ik zou s'avonds wel wat eerder naar beneden willen. Bij mijn andere kinderen heb ik hier nooit last mee gehad. Mijn jongste zoon gaat ook gewoon slapen en daar kan ik na een paar minuten wel gewoon weg gaan. Wie heeft er tips.

sisca

• Margriet

Duidelijk zijn, sisca. Gewoon zeggen dat je nu naar beneden gaat en dat ook doen. Jij bent de baas, niet je dochter van 5. Het zal een paar avonden zeuren worden, dus bewaar je goede humeur, maar blijf duidelijk! Spreek ook met haar af dat ze niet meer in je bed komt liggen. Leg haar dus terug.

Kinderen willen duidelijkheid, dus wel volhouden. Als je toegeeft, nemen ze een loopje met je. Nu is het slapen, straks eten. En ze weten precies waar je zwakke plekken zitten. Nee zeggen is niet onaardig of verkeerd. Vraag haar anders: Wat begrijp je niet aan NEE? Ga niet in een oeverloze discussie, gewoon mond houden en slapen. Klinkt hard he? Het werkt!! :-) Probeer maar. Margriet.

• Jenny

Ja Sisca,

Margriet heeft gelijk :-)

Ik kan het ook niet anders zeggen. En duidelijk, duidelijk maken waar je grens ligt. AAndacht krijgen ze toch wel, al is het dan niet op het moment van naar bed gaan. Te veel aandacht is dus ook niet goed….

Veel sterkte met je probleem. En ga anders evt. boeken lezen van de bibliotheek over dit soort onderwerpen. Soms kun je er dan weer iets mee…

Jenny

• lena

was het maar zo makkelijk………………..

nee zo ligt het niet……..want er speelt een eigen gevoel mee.

een tip van mij………………kijk waar het aan ligt en kijk vooral naar jezelf wat voel jij ,wat denk jij ?

een ding het ligt niet aan jou……………

het kind vraagt…….een kind vraagt altijd dat mag ook dat is goed.

maar is het terecht of eet ze je op ………

als het jou teveel is vraag hulp …….

• fp

ja dat is het juist je weet zelf ook wel dat ze het alleen moet kunnen maar aan de andere kant het gevoel van dat ze je nog zo nodig heeft is ook heerlijk. Het ging mij er om dat ik er geen zin in had om een uur met haar in bed te moeten liggen als ik zelf nog niet wilde slapen. Ik heb haar deur open laten staan zodat ze nog steeds met mij kon praten en ging naar haar toe als ze riep. nu is haar deur dicht en alleen een lampje aan. Dat gaat nu echt prima. Maar zoals van de week ik voelde me niet lekker en wilde zelf ook graag naar bed en dan kruipt ze toch heerlijk bij mij in bed en vallen we samen in slaap. Maar gelukkig ging het een dag later ook weer goed toen ze alleen moest gaan slapen. En als ze s'nachts naar benden komt of bij in bed kruipt maakt me dat niet uit. Dan vindt ik het wel heerlijk als zo een slaperig grietje tegen je aan kruipt,en tegen je zegt ik hou van je en dan heerlijk in slaap valt. met deze oplossing hebben we alle twee wat. En zo voellen we ons alletwee er goed bij.

• sandra

dit probleem hoor je wel vaker bij kinderen ,of kinderen die bang zijn in het donker ik ben zelf altijd heel hard geweest voor mijn kinderen wat dat betreft het is voor hun eigen bestwil,mijn kinderen wilde ook altijd een lichtje laten branden in de gang ik dimde dat altijd gelijk in ,s'nachts is het donker en moet je slapen na enige tijd heb ik ze er niet meer over gehoord,'

het naar bed brengen ook even een verhaaltje lezen en dan even een dikke kus en slapen gaan ,kwamen ze naar beneden dat ze niet konden slapen bracht ik ze terug naar bed en ze moesten dan gaan slapen ,kwamen ze dan weer naar beneden kregen ze toch echt wel een grote mond hoor van nu is het afgelopen het is tijd om te slapen en ook dit werkte bij onze kinderen heel goed ,je moet gewoon vaste regels hebben en je hier aan houden.wat dat betreft ben ik best wel streng ,maar heb nu nooit geen problemen meer met ze inmiddels zijn ze 11 en 13 jaar oud .

• Nancy

Mijn dochterje slaapt al 5 jaar bij mij in bed,ze werd ook iedere nacht huilend wakker en als mamma er weer was dan was het goed.

ik heb haar toen bij mj in bed gelegd en dat ging meteen de eerste nacht goed en als je dat niet wilt leg dan een goed bezweten van je zelf pyama naast haar in haar bedje ,wil ook wel helpen. Ach met z'n drieen in bed is ook wel fijn ,allen je hebt ruimte gebrek,maar daar wen je el aan.

groetjes Nancy