te weinig clienten

• regina

Een aantal jaren ben ik werkzaam in de thuiszorg al ziekenverzorgende ik heb een minimaal contract nl 10 uur en werktijden zijn in overleg, de afspraak was dat dit

werk in de avonduren zou plaatsvinden. Vorige jaren had ik veel overloopuren

en dat heb ik nooit als een probleem ervaren.De laatste tijd is het clienten aanbod

erg laag, normaal heb je bv 15 tot 19 clienten per avond nu maar 8 zodat men in de min uren komt, als aanbod draaien we nu 2 wijken op onze avonden maar nog

steeds lopen we deze uren niet in.Een aanbod om een een aantal clienten van de

ochtenddienst over te nemen wordt als niet werkbaar aangemerkt omdat dit dan

onder schooltijd moet vallen en ik dus geen gehele ochtenddienst kan draaien.Blijft over een aantal avonddiensten die niemand in wil vullen omdat ze in het weekend vallen

of nachtdiensten. Op dit moment werk ik 9 soms 10 avonden per periode

met planningen en cursussen was dit altijd voldoende of teveel om tot 40 uur te komen, momenteel duurt een enkele route ongeveer 1.5 uur.Mijn vraag, hoe gaan andere organisaties hier mee om, bij ons zegt men dat we maar moeten zorgen dat we ze inlopen, met diensten die men eigenlijk niet kan draaien, en ik vind het niet redelijk dat je bv 6 avonden in de week moet werken om 10 uur vol te maken.

Nb. er is geen tijdslimiet gesteld om de uren in te lopen, maar stel dat je van baan

wil veranderen dan worden toch de te weinig gewerkte uren op je salaris ingehouden.

• Jenny

Hoi,

Zoals je hebt gemerkt werkt de thuiszorg niet landelijk, maar wat ik mee gemaakt heb is misschien wel iets waar je iets aan hebt.

Ik werk dan gedurende de ochtend of de middag. Als thuishulp A.

Op een middag hadden ze geen cliënt voor mij. Ik moest toen tot 13:30 oproepbaar blijven. Nadat ze me niet opgeroepen hadden, heb ik de drie uur die er voor stond gewoon uitbetaald gekregen. Niet gewerkt, wel betaald.

Hoe het bij jullie is geregeld, klinkt een beetje vreemd, maar ik zeg al, thuishulp is iets anders wat jij doet. Maar toch zou ik om een vergoeding of voorschot vragen, want in principe kom je ook niet aan je loon… Toch?

EN dit is wel hun fout omdat ze je contract van 10 uur hebben laten tekenen.

Dus hun moeten zorgen dat jij voor 10 uur werk hebt.

Anders zou ik eens naar zo'n gratis adviesbureau van advocaten gaan, als je die in je buurt hebt, of eens een advocaat bellen en je verhaal doen.

Wil niet zeggen dat je de advocaat gelijk inhuurt. Misschien kun je op een advocaten site een graties hulp e-mailtje plaatsen om wat meer info over contracturen te weten te komen en wat je rechten daar in zijn.

Kleine tips, misschien heb je er wat aan.

Groet en succes. JENNY:-)

• Margriet

Ik vraag me af wat je doet als over als je over 8 clienten maar zo kort doet. Moet je alleen maar kousen uittrekken ofzo? Reken je reistijd, de werkelijke tijd dat je bij een client bent en de tijd dat je je urenstaten schrijft. Dat is allemaal voor de baas. En overdracht, vergeet dat ook niet.

ZV heeft hier toch over het algemeen grote klussen, wonden, terminaal, injecties (ok dat is niet zo groot). Ws zit het probleem bij de organisatie. Wat doen de VPK? Onder niveau? Dan zit de ZV er ook onder en de CD al helemaal. Je moet werk doen op niveau, ik zie echt onze ZV nog geen 8 mensen doen in zo'n korte tijd. Gr. Margriet, WV. (en die werken keihard, hoor!) :-)

• stella

ik werk nu 2 jaar in de avond weekenddienst als verz. d wij hebben nooit clienten te weinig, maar 8 clienten in 1.5 uur?? vind ik erg vreemd, of zijn het allen mensen met kousen?? in ieder geval als er geen werk voor je is kun je eventueel een reservisten dienst draaien, maar 6 avonden in de week werken om 10 uur bij elkaar te krijgen vind ik onacceptabel. de wachtlijsen zijn overvol, dus een probleem voor de organisatie. je werkgever moet zorgen dat er voor jou werk is in de avonduren, als er geen werk voor je is dan moeten ze deze uren gewoon uitbetalen. kijk je contract eens goed na. en flexibel zijn kun je van 2 kanten bekijken, je kunt goed zijn en te goed!!! als je het niet eens bent met je rooster dan moet je dat aangeven in een team vergadering of zo. mischien zijn er wel meer collega's die daar zo over denken!!! veel succes!!!

• Guusje

In de kraamzorg hetzelfde probleem. Normaal werk ik in de kliniek en kom makkelijk aan m`n uren maar soms moeten wij ook de gezinnen in en ik heb een vast kontrakt voor acht uur per dag. Nu komt het regelmatig voor dat ze niet genoeg werk hebben voor mij om aan die acht uur te komen. Ik heb altijd gedacht dat het volgens CAO thuiszorg waar wij onder vallen dan gewoon zo is dat ze je die acht uur uit moeten betalen. Nu hebben ze besloten dat wij de minuren maar inmoeten halen. Volgens mij mag dit helemaal niet volgens het CAO. Kan het niet vinden in het boekje weet iemand waar dit staat. Guusje