dement

• kyra

hoe gaan jullie om met een client die dement begint te worden? ik werk samen met een mantelzorger zodat mijn client zo lang mogelijk thuis kan blijven maar hij wordt steeds dementer en gaotischer. dingen die hij doet weet hij niet meer en ik kan daar dus niet verder op reageren. hoe gaan jullie daar mee om? hij is nog wel zo geschikt om thuis te kunnen blijven wonen en wil absoluut niet weg uit zijn huisje.

• sandra

hallo

ik heb meerdere klieenten met Alzheimer ,ik heb er natuurlijk tijdens mijn opleiding veel geleerd en nog steeds lees ik veel hierover ik vind het heel leuk werken met deze mensen ,wat ik altijd heel belangrijk vind is luisteren naar de klient veel belangrijker dan schoon maken ,wat ook leuk is samen schoonmaken hem proberen te stimuleren om mee te werken ,geef hem maar gewoon een stofdoek in zijn handen,of samen de was op vouwen je zal zien dat hij dit om zijn manier doet en het maak niet uit hoe die het doet maart tis goed voor hem om bezig te zijn,praat over vroeger meestal weten ze daar nog heel veel van ,Alzheimer is een hele moeilijke ziekte heel veel geduld is belangrijk en begrip.

als je situatie's heb waar je niet uit komt vraag me gerust,,sterkte ermee

• Lida

Hoi Kyra

Ik heb ook een cliént die licht dementered is.Het is heel erg vermoeiend soms,en ze weet zelf ook dat haar geheugen haar in de steek laat.Het word de laatste tijd trouwens steeds erger…..niet meer weten wat voor een dag het is ,en 10x hetzelfde vragen.Ja je moet gewoon heel veel geduld hebben,en zolang ze nog geen gevaar voor hun zelf zijn of voor een ander,kan je er verder niet veel aan doen.

Er komt nu wel iedere dag een collega van het v v team voor haar medicijnen,want daar maakte ze ook een potje van.Of ze nam dubbel in of helemaal niet.

Dus is er nu zowiezo elke dag even een controle.En ik kom er zelf 2 x in de week.

En de buren houden haar een beetje in de gaten.Heeft geen kinderen .

Ja heel veel geduld …………en zij wil ook niet uit haar huisje!

succes Lida

• Nancy

hoi colega, meteen melden in het zorgdossier en het met je teammannager bespeken ,dan wordt er altijd wel een oplssing gezocht .

groetjes Nancy

• Sonja

Mijn ervaring is, met familie, dat een dementerende zich wanhopig kan vastklampen aan het eigen huis. De reden is oa: op een gegeven moment is het korte termijn geheugen zodanig aangetast, dat het vermogen om zich ergens te orienteren verdwijnt. Dit voelt de client aan. Het eigen huis is op een gegeven moment de enige vertrouwde plek die de dementerende nog kent. Alleen, allerlei “vertrouwde” zaken, kunnen ineens levensgevaarlijke dingen zijn geworden. Zonder dat de dementerende zich daarvan bewust is. Ineens kan de dementerende bijvoorbeeld geen gasfornuis meer aansteken, zodat de gaskraan blijft openstaan. Of de client staat zonder huissleutels op straat, met de voordeur in het slot, of: het kunstgebittenbakje wordt leeggedronken, hopelijk zat er geen gebitsreiniger in. Kijk, dit zijn een paar redenen, waarom het melden in de zorgmap zo belangrijk is, vooral als je merkt dat de dementie snel verloopt.