Verzorgingshulp B

• janet

Bij de functie van verzorgingshulp B mag je voor 30% zorg doen en 70% huishoudelijk werk, wie weet hoe die verhoudingen liggen voor een Verzorgende C?

volgens mij verschilt dit erg per regio , Zou dit niet landelijk vastgesteld zijn?

ik heb nm eerst in de regio zwijndrecht gewerkt en nu woon ik in zeeland en er is vreselijk veel verschil in het werk!

• inge

hoi janet ik heb in rotterdam gewerkt ben verzorgende c gediplomeerd was daarvoor verzorgings hulp b in rotterdam lag de nadruk op huishoudelijk als b en als c alleen verzorgend in zeeland waar ik nu werk ook alleen verzorgend maar soms huishoudelijk en dan alleen op nivau c want er zit in de opleiding begeleiding alleen moeilijke clienten zoals alcolholverslaafde enzovoort om weer die clienten stuktuur te geven daar zijn wij voor . groeten boegjanet schreef:

>

> Bij de functie van verzorgingshulp B mag je voor 30% zorg

> doen en 70% huishoudelijk werk, wie weet hoe die verhoudingen

> liggen voor een Verzorgende C?

> volgens mij verschilt dit erg per regio , Zou dit niet

> landelijk vastgesteld zijn?

> ik heb nm eerst in de regio zwijndrecht gewerkt en nu woon ik

> in zeeland en er is vreselijk veel verschil in het werk!

• janet

hallo inge ik ga toevallig as maandag beginnen bij de thuiszorg in zeeland als verzorgende C ik kom uit de randstad en daar lag bij de C de nadruk op de zorg maar hier is me bij de sollicitatie gezegd dat ik niet op veel zorg hoef te rekenen dus vandaar mijn vraag . Welk gedeelte van zeeland werk jij?

• sandra

hallo janet

ik werk in zwijndrecht en mag als B verzorgingshulp alleeen maar huishoudelijke werkzaamheden,,is het in zeeland anders?

• janet

als jij de instroom B heb gedaan mag je in princiepe zo,n 30% zorgtaken verichten

staat in de functie omschrijving die bij de B hoort, Ik heb jaren in dordrecht gewerkt als verzorgende C en had daar ook niet echt veel zorgclienten hoor ik voelde me net een schoonmaakbedrijf iedere dag hetzelfde ! en wat me ook erg irriteerde was dat veel clienten niet eens meer tevreden waren en steeds meer en grotere klussen gingen bedenken zo had ik er een bij daar moest ik 2 keer per week alle balkons boenen nou daar heb je al die opleidingen echt niet voor nodig nu ga as maandag hier in zeeland beginnen en ik hoop toch echt wel wat zorg te krijgen ! anders ga ik een ander vak zoeken !

• inge

hoi janet ,even een reaktie nog op jouw vraag, ik werk op schouwenduivenland, en ik ga echt niet te veel huishoudelijk werk doen want de opleiding die ik in rotterdam hebt gehad was echt een dag per week naar school twee jaar lang en anders had ik wel schoonmaakster geworden ,is echt de bedoeling als verzorgende c om verzorgende taken te doen en begeleiden, eigelijk ben je gezinsverzorgster.groeten ingeinge schreef:

>

> hoi janet ik heb in rotterdam gewerkt ben verzorgende c

> gediplomeerd was daarvoor verzorgings hulp b in rotterdam

> lag de nadruk op huishoudelijk als b en als c alleen

> verzorgend in zeeland waar ik nu werk ook alleen verzorgend

> maar soms huishoudelijk en dan alleen op nivau c want er zit

> in de opleiding begeleiding alleen moeilijke clienten zoals

> alcolholverslaafde enzovoort om weer die clienten stuktuur te

> geven daar zijn wij voor . groeten boegjanet schreef:

> >

> > Bij de functie van verzorgingshulp B mag je voor 30% zorg

> > doen en 70% huishoudelijk werk, wie weet hoe die verhoudingen

> > liggen voor een Verzorgende C?

> > volgens mij verschilt dit erg per regio , Zou dit niet

> > landelijk vastgesteld zijn?

> > ik heb nm eerst in de regio zwijndrecht gewerkt en nu woon ik

> > in zeeland en er is vreselijk veel verschil in het werk!

• kyra

in principe geldt dat je als verzorgende c alleen verzorgende taken doet, maar omdat er in de thuiszorg te weinig clienten zijn voor alleen maar verzorgend, wordt er ook huishoudelijk gedaan. ook is het bij ons zo dat het voor de client prettiger is als ze 1 gezicht zien. ze hechten zich aan de medewerkers en daarom wordt zorg en huishoudelijk vaak gecombineerd. wel zie je dat je naar de complexe situaties gaat als het om combitaken gaat. bv demente mensen, gehandicapte mensen. een oudere die alleen maar geholpen hoeft te worden in de douche maar verder geestelijk nog picobello is heeft wel 1 huishoudelijke verzorgende en 1 lichamelijk verzorgende.

ik zit bij de b verzorging en doe ook alleen maar huishoudelijk maar wel bij de complexe gezinnen. je bent dan ook veel socialer en maatschappelijker bezig en het huishouden komt vaak op de tweede plaats. het is ook de bedoeling dat de mensen zelf langzaamaan het huishouden gaan doen en wij zijn er om hun die richting op te sturen. ook heb ik vaste mensen die voor jaren geindiceerd zijn en daar doe je wel echt huishoudelijk maar die kunnen het ook echt zelf niet meer bv een demente client.

als ik mijn opleiding heb mag ik wel meer verzorging erbij doen. wassen en kousen aantrekken enz. idd die 70% huishoudelijk en 30% verzorging.

• hermina

in regio noord holland (alkmaar) doet een verzorgende c de volgende taken:

adl hulp geven, adl hulp begeleiden, medicijnen verzorgen, injecteren, blaas spoelen, cath. inbrengen,

geen HDL.

• janet

ja dit waren bij mijn vorige werkgever ook mijn taken zoals jij ze beschrijft maar toen ik hier in zeeland zei dat ik ook medicijnen uit moest zetten en catheters in bracht vielen ze zowat van de stoel want hier mag dat absoluut niet ik vind het vreemd dat er per thuiszorg organisatie zoveel verschil in het werk zit voor een verzorgende C

• Johanna

Hoi Janet.

Ik las net dat je ook catheters inbracht; hoort dat niet bij de opleiding verzorgende IG?