H.V.Z. uit de AWBZ

• francien

Hallo.

Ik heb sinds kort bericht gekregen ,dat de H.V.Z uit de A.W.B.Z wordt gehaalt.(ia nog niet zeker)Als de verzekeringsmaatschappijen dit niet in het pakket op willen nemen,Dan moeten de clienten misschien zelf wel betalen!Dan kan het bijna niet anders ,dat heeft gevolgen voor ons.Heeft iemand hier ook meer over gehoord?

Gr francien

• kyra

de hvz wordt niet uit de awbz gehaald maar er verandert er wel het een en ander. via de awbz krijgen mensen die een indicatie hebben een persoons gebonden budget. met die pgb kunnen de mensen dan zelf hulp inkopen. ze kunnen dan hulp inkopen bij de thuiszorg, de buurvrouw betalen voor de hulp of een familielid betalen die de hulp komt leveren. mensen zitten dan niet meer vast aan een instelling maar kunnen zelf bepalen wie ze in huis willen.

gevolgen….hopelijk minder mensen op de wachtlijsten van de thuiszorginstellingen en ik ben er zelf wel een voorstander van. de thuiszorginstellingen gaan nu beter controleren wie ze in huis halen want ze gaan nu concureren. mensen verwachten ook kwaliteit voor hun geld en door nu zelf te bepalen waar hun geld heen gaat gaan de instellingen meer doen om proffecioneler uit de bus te komen. als de thuiszorginstellingen willen dat mensen bij hun de zorg in blijven kopen zullen ze meer mensen aan moeten trekken die hun werk ook goed gaan doen. te vaak zie je nog dat er mensen werken die nog geen stofdoek juist vast kunnen pakken. daar wil jij toch ook je geld niet aan uitgeven?

• francien

Ik wil hier toch noch even op terug komen.Toch heb ik bericht gekregen dat het kabinet serieuze plannen heeft, om de hvz uit de awbz te halen.Dus de lvt heeft er voor gekozen om de publiciteit te zoeken om hier tegen in te gaan.Dus het is allemaal toch onzeker ,ook voor het frieseland anders gingen ze hier niet zo tegen in. gr francien

• kyra

francien waar heb je dat bericht vandaan? ik zou het weleens willen lezen.

• francien

Het is een nieuwsbrief,die eens per veertien dagen verschijnt,maar nou helemaal gewijd aan de toekomst van h v z . Has vandaag ook nog contact met mijn manager, en die zij ook al dat het allemaal vrij onzeker voor ons thuishulpen wordt.

Ik vind het vreselijk jammer , want ik heb altijd met plezier gewerkt bij de thuiszorg.

Gr francien

• Anne-Marie

Mensen met een PGB zijn vrij om de zorg in te kopen waar ze maar willen, dus kan ook gewoon bij de LVT blijven.

Er verandert verder niets, alleen in de administratie van de LVT.

Als er ziektekosten zijn, die niet gedekt worden door de AWBZ, kan een PGB worden aangevraagd.

Gr. Anne-Marie

• vlindertje

“Nieuwe regering schrapt thuishulp.

Als het aan de nieuwe beoogde regeringspartijen ligt,komen binnenkort 180.000 mensen zonder huishoudelijke zorg te zitten .

Het gaat vooral om oude mensen met een laag inkomen,die zelf niet meer in staat zijn hun huis aan de kant te houden en voor wie een bezoek van de thuiszorger vaak het enige verzetje is.

Dat is de verontrustende boodschap van Directeur Bas van den Dungen van deLandelijke Vereniging voor Thuiszorg(LVT)

Hij baseert zijn uitspraken op”zeer sterke signalen van goed ingewijde bronnen”

In het nog te schrijven regeerakkoord tussen CDA ,de VVD en waarschijnlijk D66,

Zou volgens hen de huishoudelijke zorg uit het Algemene Wet Bijzondere )Ziektekosten (AWBZ)moeten geschrapt worden.

Het CDA legde dit plan bij de vorige kabinetsonderhandelingen ,bij de PVDA,ook op tafel .

De VVD maakte al eerder kenbaar te willen bezuinigen op de AWBZ.

Behalve he thuis schoonmaken ,houden de huishoudelijke zorghulpen ook de gesteldheid van de mensen bij wie ze over de vloer komen scherp in de gaten “we hebben het dus niet over een WEKSTER” legt Van Den Dungen uit.

De thuiszorgers zijn ook voor de gezondheid van de mensen van groot belang .

Schoonmaken

Het schrappen van de huishoudelijke zorg uit de AWBZ zou betekenen dat mensen niet langer maximaal 200 euro per jaar kwijt zijn aan de huishoudelijke zorg ,maar tussen de 2000 euro en 3000 euro .

De coalitiepartijen willen met de drastische maatregel750 miljoen euro bezuinigen.

Dit is het paard achter de wagen spangen :briest een verontwaardigde Van Den Dungen .

“Oude mensen dan eerder naar een verpleeg- of verzorgingshuis omdat het zelf niet langer kunnen bolwerken”Afgezien van het feit dat daar nu geen plek is ,is dat ook nog eens veel duurder.

Uiteindelijk moet je meer geld gaan uitgeven en werkt zo een bezuiniging averechts.

Behalve de 180.000 ouderen worden volgens het LVT-voorman ook nog eens 90.000 thuiszorgesrs de dupe van de plannen .

Van den Dungen stelt namelijk dat veel oude mensen met een laag inkomen simpelweg niet een paar duizend euro per jaar aan huishoudelijke zorg kunnen besteden .

Hier komen huishoudelijke zorgverleners op straat te staan .

Hij steekt zijn verontwaardiging daarom ook niet onder stoelen of banken .”Terwijl ze in Den Haag de mond vol hebben over de bestrijding van eenzaamheid willen ze mensen de enige afleiding die ze hebben ,het bezoek van de hulp ,ook nog afnemen.

Bovendien zijn de mantelzorgers nu al overbelast .

Die kunnen geen extra mensen helpen.

De LVT-directeur heeft al diverse deuren in Den Haag platgelopen “om politici te wijzen op de desastreuze gevolgen van hun plannen “

Maar vooralsnog kreeg hij nul op het rekest

Dit is van de telegraaf van dinsdag 29 april 2003

• aartje

Op www.icare.nl en www.thuiszorg.nl kan je de laatste nieuwtjes lezen over de thuiszorg.

• kyra

ik denk dat het nog wel meevalt allemaal. er wordt bij ons in de thuiszorgorganisatie nog flink geinvesteerd met cursussen en opleidingen en mensen aannemen en ik neem aan dat als dit echt al zo ver is dat het geschrapt wordt uit de awbz dat er niet zoveel moeite ingestoken zou worden. bovendien is de telegraag ook niet echt de betrouwbaarste krant. ik denk dat er over gediscusseerd is in den haag en dan wordt het snel al weer erger gemaakt door diverse kranten.

• francien

Ik denk ook wel dat het allemaal wat meevalt ,maar een ding is wel duidelijk het gaat allemaal veranderen.Hoe dat wordt ingevuld is me niet duidelijk .Het p g b zal een belangrijke rol gaan spelen.Ze kunnen het gewoon niet maken , dat ze zomaar zonder hulp komen te zitten. Gr francien.