vakantiekrachten

• kyra

ik ben erg benieuwd naar de mening van anderen over vakantiekrachten inzetten bij mensen terwijl de vaste hulp/verzorgende op vakantie is.

ik als vaste kracht van de thuiszorg moet aan allerlei eisen voldoen en mezelf maar opwerken dmv. cursus hier en opleiding daar om zo goed mogelijk met de mensen en hun (problematische) thuissituatie om te gaan terwijl de eerste de beste vakantiekracht in haar schoolvakantie gaat invallen in zo`n situatie. wat vinden jullie hier nu van? dat klopt toch niet helemaal?

• grado

dat ben ik met je eens kyra, het is gewoon een probleem om in die periode gediplomeerde krachten te krijgen.

het is bij ons wel zo dat de krachten eerst moeten worden ingewerkt, en bepaalde handelingen zoals med geven niet mogen doen..

maar wat als er nu iets zou gebeuren en die kracht is niet gediplomeerd?

we zijn natuurlijk hartstikke blij met vakantiekrachten, maar in ons team werken we met een maatjes systeem(2 vaste mensen op 1 roete) en wij proberen dus om niet tegelijk vakantie op te nemen..

• Hans

De mens gereduceerd tot kracht, tot een vector met een bepaalde lengte en een richting.

• anieke

Verklaar je nader ?

• Rolanda

Hoi Kyra

Ja ik ben het wel met je eens.

Ik ga dit jaar voor het eerst bij de thuiszorg aan het werk in de vakantie. Ik wordt in gezet bij thuishulp A bij ouderen.

En een paar weken als thuishulp B bij gezinnen.

Ik vroeg het me ook al af of ik daarvoor geen opleiding moest hebben. Mij werd verteld dat het voor vakantiekrachten niet nodig was.

Ik ben aangenomen via de telefoon en ik hoefde niet eens opgesprek te komen. Wie weet ben ik wel een drugsverslaafde ofzo…

Ik denk dat als ik zelf thuishulp nodig had, dat ik het dan niet zou willen hoor op deze manier….

Voor je het weet staat er een een of andere miep voor de deur…

Wel heb ik binnenkort een bijeenkomst over hoe en wat.. ben benieuwd.

Groetjes van Rolanda

kyra schreef:

>

> ik ben erg benieuwd naar de mening van anderen over

> vakantiekrachten inzetten bij mensen terwijl de vaste

> hulp/verzorgende op vakantie is.

> ik als vaste kracht van de thuiszorg moet aan allerlei eisen

> voldoen en mezelf maar opwerken dmv. cursus hier en opleiding

> daar om zo goed mogelijk met de mensen en hun

> (problematische) thuissituatie om te gaan terwijl de eerste

> de beste vakantiekracht in haar schoolvakantie gaat invallen

> in zo`n situatie. wat vinden jullie hier nu van? dat klopt

> toch niet helemaal?

• fleur

Hallo iedereen,

ik werk ook in de thuiszorg en een poosje terug moest ik zelf thuiszorg hebben. Ik kreeg 3 verschillende, waarvan 2 studentes waren. Nu heb ik geen probleem met het feit dat het studentes zijn, maar ik zag wel heel duidelijk een verschil met een opgeleid iemand. Ik heb in mijn opleidingen omgangsvormen geleerd, trouwens ook van huis uit, maar hun stelden zichzelf nog niet eens voor. Ook de manier van huishoudelijk werk was totaal anders dan ik geleerd ben. Eentje ging de badkamer doen zonder emmer, de andere deed de vloer met jif en zo zijn er nog wel een paar voorbeelden. Ze deden ook wel goede dingen, hoor, maar ik stelde zelf voor om deze mensen een spoedcursus te geven in huish. werk, want dat is toch wel nodig. Mijn teamleidster zei, dat ik hun dat best mocht vertellen als er iets niet goed liep, maar ik vond het toch wel leuk om eens te zien hoe hun dat nou toch deden. Verder waren het heel gezellige meiden, die de oren van je hoofd kletsten en daar komt een thuishulp tenslotte toch ook voor. Groetjes.

• Hans

Ik heb in 1995 en 1996 ook vakantiewerk gedaan voor de thuiszorg en ik denk, dat de achterliggende reden is voor die cursussen, dat veel mensen, die bij de thuiszorg gaan werken vaak minder geschoold zijn en vaak wat moeite hebben met hun sociale vaardigheden (bijvoorbeeld grenzen aangeven). Van vakantiekrachten, die van het HBO of WO komen, veronderstelt de leiding, dat ze zich veel beter redden zonder cursus.

• Hans

Dat mensen puur als kracht gezien worden, bevreemdt me al jaren.

• Marianne

Ha die Hans,

Welkom bij de club,

Gelukkig worden we steeds beter opgeleid om om onze grenzen te kunnen stellen

ook omdat de organisatie achter ons staat als we iets weigeren te doen, wat een client wel graag wil dat we doen.

Terug naar de vraag van Kyra,

Bij ons worden de moeilijke gevallen intern opgelost Er komt dus geen vakantie hulp in.

Bij clienten waar alleen h.d.l. nodig is, worden ze ingezet,

Voorin de zorgmap lig dan een taken briefje voor de vakantiehulp

deze is opgesteld door de vaste thuiszorg hulp A.

Marianne

Hans schreef:

>

> Ik heb in 1995 en 1996 ook vakantiewerk gedaan voor de

> thuiszorg en ik denk, dat de achterliggende reden is voor die

> cursussen, dat veel mensen, die bij de thuiszorg gaan werken

> vaak minder geschoold zijn en vaak wat moeite hebben met hun

> sociale vaardigheden (bijvoorbeeld grenzen aangeven). Van

> vakantiekrachten, die van het HBO of WO komen, veronderstelt

> de leiding, dat ze zich veel beter redden zonder cursus.

• Jopie

In de thuiszorg bestaan verschillende beroepsgroepen, waaronder de verzorgden en de verpleegkundigen. Binnen die beroepsgroepen wordt bovendien gewerkt met verschillende functie- of kwalificatieniveaus. Dit is mede bepalend voor het verschil waarover Hans schrijft: mensen die een HBO (HBO-v) hebben gevolgd en mensen met een hogere (wetenschappelijk onderwijs) of zelfs lagere opleiding (verzorgenden en verpleegkundigen met een MBO). Dat zal ik uitleggen:

Om bovenstaande reden denk ik niet dat je kunt stellen dat er in de thuiszorg mensen werken die vaak moeite hebben met sociale vaardigheden (ook niet degenen die minder geschoold zijn). Omgangskunde zal namelijk in de meeste opleidingen aan bod komen, hetzij door middel van stages, hetzij door het onderwijs dat op scholen wordt gegeven. Daarnaast zegt het opleidingsniveau iets over de mate waarin iemand in staat is het denkniveau van een bepaalde opleiding aan te kunnen. Het wil niet direct zeggen dat iemand met een lagere opleiding niet instaat is op een goede manier met mensen om te gaan, want ook dat zal in de lagere opleidingen geleerd worden. Als iemand vervolgens aan de hand van een functieniveau - naast het behaalde opleidingsniveau - te werk wordt gesteld, betekent dit dat er gekeken is naar bepaalde taken en bekwaamheden (richtlijnen die door de werkgever zijn opgesteld) die door die persoon uitgevoerd kunnen worden (rekening houdend met werkervaring en opleiding). Vele instellingen werken naast de door de overheid ingestelde kwalificatieniveaus met functieniveaus (een functieniveau is niet hetzelfde als een kwalificatieniveau). Ook denk ik niet dat vakantiekrachten met een HBO opleiding of wetenschappelijke opleiding zich beter redden zonder cursus. Het hangt in die gevallen af van de soort opleiding die men heeft gevolgd of zelfs nog niet geheel heeft afgerond. Bovendien is het niet altijd zo dat mensen met een wetenschappelijke opleiding ervaring hebben opgedaan als verzorgende of verpleegkundige in de gezondheidszorg. Het overgrote deel van de studenten bestaat namelijk uit VWO-opgeleiden en het wetenschappelijk onderwijs is met name gericht op het verrichten van wetenschappelijk onderzoek.

Dit betekent dat er in de thuiszorg gekeken zal moeten worden naar de opleiding (kwalificatieniveaus), werkervaring en de evetuele functieniveaus (verzorgende A, B of C bijvoorbeeld) die de instelling zelf vereist, ongeacht het contract van de werknemer. Vakantiekrachten (verzorgenden en verpleegkundige vakantiekrachten) zullen daartoe op dezelfde wijze te werk gesteld moeten worden degenen met vaste contracten. Wat betreft de alpha-zorgverlening (een aparte ‘hulpverleningsgroep’ binnen de thuiszorg naast de verzorgenden en verpleegkundigen) is het eigenlijk om dezelfde redenen noodzakelijk dat er een vaststelling van de taakuitvoeringen en bekwaamheden plaatsvindt. Op deze wijze kunnen de alpha-hulpen makkelijker grenzen stellen en weten zij ook welke taken en bekwaamheden van hen verwacht mogen worden.