Ik werk nu een aantal maanden bij een client als Alpha-hulp. Echt een hardstikke aardige meneer, alleen zelf doet hij ( bijna ) niks meer in het huishouden.
Ik kom elke week drie uur, in die tijd ben ik ruim een uur bezig met wassen en strijken, omdat ik dan de strijk van een week weg moet werken, en daar zitten dan toch altijd wel een aantal overhemden tussen. Bovendien is de strijkplank nog gemaakt door zijn opa, en dus voor mij zo'n 20 cm. te laag, en omdat hij al zo oud is kreukt de hoes altijd op, wat het strijken ook wat lastiger maakt. Meneer heeft een zeer ruime eensgezinswoning van drie verdiepingen. Ik maak dan op alle verdiepingen schoon en stofzuig overal, doe de badkamer grondig, de twee wc's echt grondig, en de keuken grondig.
Zo kom ik alleen nooit aan het lappen van de ramen toe, of aan het schoonmaken van bijv, de keukenkastjes of de koelkast. Meneer zelf zegt het geen probleem te vinden, en zegt steeds dat ik dat maar moet doen als ik eens tijd over heb, maar ja, dat heb ik dus nooit. Meer hulp vindt hij niet echt nodig.
Nu was hij laatst een beetje kwaad geworden omdat hij vond dat ik de keuken niet goed gedaan had. Het kwam erop neer dat ik niet had begrepen dat de boodschappentassen die daar hingen daar niet hoorden, maar in zijn auto, en dat ik een bezem niet had opgeruimd. ( die stond toen ik voor het eerst kwam al in een hoekje van de–grote– keuken, en ik nam eigelijk aan dat hij die gebruikte om kruimels e.d. op te vegen, niet dus ). Ik wil echt met alle liefde zijn boodschappentassen opruimen, maar ik kan niet weten dat hij ze niet in zijn keuken ophangt maar altijd in de auto heeft….
Hij zegt ook altijd dat ik nu zijn huisvrouw ben, en verwacht dus dat ik eigelijk zijn hele huishouden run.
Is het de taak van de Alpha hulp om iemands hele huishouden over te nemen? Ik dacht eigelijk dat je meer een ondersteunende taak had. Maar aagezien meneer totaal niet weet wat hij gedaan wil hebben, maar altijd pas achteraf moppert dat ik iets niet gedaan heb, waarvan ik dus niet wist dat hij dat wilde, gaat hij er echt van uit dat ik zijn huishouden overneem.