meer hulp?

• Maryse

Ik werk nu een aantal maanden bij een client als Alpha-hulp. Echt een hardstikke aardige meneer, alleen zelf doet hij ( bijna ) niks meer in het huishouden.

Ik kom elke week drie uur, in die tijd ben ik ruim een uur bezig met wassen en strijken, omdat ik dan de strijk van een week weg moet werken, en daar zitten dan toch altijd wel een aantal overhemden tussen. Bovendien is de strijkplank nog gemaakt door zijn opa, en dus voor mij zo'n 20 cm. te laag, en omdat hij al zo oud is kreukt de hoes altijd op, wat het strijken ook wat lastiger maakt. Meneer heeft een zeer ruime eensgezinswoning van drie verdiepingen. Ik maak dan op alle verdiepingen schoon en stofzuig overal, doe de badkamer grondig, de twee wc's echt grondig, en de keuken grondig.

Zo kom ik alleen nooit aan het lappen van de ramen toe, of aan het schoonmaken van bijv, de keukenkastjes of de koelkast. Meneer zelf zegt het geen probleem te vinden, en zegt steeds dat ik dat maar moet doen als ik eens tijd over heb, maar ja, dat heb ik dus nooit. Meer hulp vindt hij niet echt nodig.

Nu was hij laatst een beetje kwaad geworden omdat hij vond dat ik de keuken niet goed gedaan had. Het kwam erop neer dat ik niet had begrepen dat de boodschappentassen die daar hingen daar niet hoorden, maar in zijn auto, en dat ik een bezem niet had opgeruimd. ( die stond toen ik voor het eerst kwam al in een hoekje van de–grote– keuken, en ik nam eigelijk aan dat hij die gebruikte om kruimels e.d. op te vegen, niet dus ). Ik wil echt met alle liefde zijn boodschappentassen opruimen, maar ik kan niet weten dat hij ze niet in zijn keuken ophangt maar altijd in de auto heeft….

Hij zegt ook altijd dat ik nu zijn huisvrouw ben, en verwacht dus dat ik eigelijk zijn hele huishouden run.

Is het de taak van de Alpha hulp om iemands hele huishouden over te nemen? Ik dacht eigelijk dat je meer een ondersteunende taak had. Maar aagezien meneer totaal niet weet wat hij gedaan wil hebben, maar altijd pas achteraf moppert dat ik iets niet gedaan heb, waarvan ik dus niet wist dat hij dat wilde, gaat hij er echt van uit dat ik zijn huishouden overneem.

• silvia

Beste Maryse,

Ik denk dat je deze meneer duidelijk moet maken dat je in 3 uur tijd niet een heel huishouden kunt doen. Het is ook niet de taak om een heel huishouden over te nemen , maar juist om de dingen te doen die meneer zelf niet meer kan . Ik denk dat hij zelf heel goed die tassen in de auto kan zetten. En hij mag van jou niet verwachten dat je alles weet. Kortom met deze meneer is het tijd om eens goede afspraken te maken wat wel, en wat niet. Het beste wat je kunt doen is de meneer zelf de verantwoording te laten houden dus als je komt afspreken wat je gaat doen die dag., daarbij kan je ook duidelijk maken dat als je het een doet, het ander niet kunt doen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

succes

groetjes silvia

• Maryse

Dank je voor je antwoord. Ik heb er zeker wat aan, vooral omdat ik nu in ieder geval weet dat het dus niet aan mij ligt, en dat het inderdaad mijn taak niet is om het hele huishouden over te nemen. Ik zal het zeker volgende week met meneer bespreken.

Groetjes, Maryse.

• Hans

De overjarige strijkplank en ook bijvoorbeeld oude stofzuigers van het bezemtype (met de zak aan de steel) hoef je niet te gebruiken. En wat betreft het niet meewerken van hem, zodat je steeds hetzelfde moet doen, zegt hij het juist: als je er niet aan toekomt, heeft hij pech gehad.

En je bent niet zijn huishoudster, maar je bent een hulpverlener. Als hij zijn boodschappentassen daar aan een stoel hangt, mag jij concluderen, dat ze de daar horen. Als hij ze in de auto wil, moet hij ze zelf daarheen brengen. Dat kan hij immers ook.

“Hij zegt ook altijd dat ik nu zijn huisvrouw ben”

Ten stelligste niet, lieve meid. Je bent een hulpverlener. Een priester krijgt een huishoudster, maar hij krijgt hulp van overheidswege. Dat behelst alleen het hoogst noodzakelijke.

• marieke

ik werk ook al jaren bij de alpha en heb het gevoel dat veel mensen je gewoon

als een werkster zien, je komt voor de zware klussen.

er wordt door degene die de mensen hulp toewijst te weinig gekeken naar in

welke staat de spullen zijn waar je mee moet werken, zodat je regelmatig met

spullen moet werken die niet in goede staat zijn.

verder zijn er voor de alpha geen duidelijke regels over wat je wel en niet mag doen

het zou bijvoorbeeld handig zijn als je voor je ergens ging werken je zou

weten wat in dat huishouden precies je taak is, probeer met die meneer te overleggen over de verdeling van het werk, je kunt geen heel huis doen in 3

uur, als dat niets oplost, leg het probleem dan voor bij je bemiddelaar.

succes, marieke

• grado

Hallo Maryse,

Ik ben het helemaal met de andere eens, het is niet te doen om het hele huishouden in die tijd te doen, daarnaast is dat jouw functie ook helemaal niet.

Ik zou dus ook echt met meneer rond de tafel gaan om dit te bespreken.

Hij vind het zelf niet nodig om meer hulp aan te vragen, misschien dat je hem eens kunt vragen waarom? vaak is dat een geldkwestie.

Volgens mij moeten er wel ergens taakomschrijvingen van een alpha hulp op te vragen zijn, misschien bij de thuiszorginstelling?

Maak in ieder geval de beste man duidelijk dat het zo niet werkt zoals het nu gaat.

Ik vind dat je daarbij ook best mag aangeven dat je niet zijn huishoudster bent!

grado

• sandra

hallo Maryse

ik heb zelf jaren lang in de Alfha gwerkt en zit ni in de thuiszorg,in de Alfh was mijn klieent de baas en deed je alles wat de klieent je vraagt ,,je neemt dus het huishouden over ,zo was het bij ons hoor.

in de thuiszorg weet je wat je wel en niet mag en kan je je eigen huishouden plannen,,ik raad jou aan toch een met je Alphacordinator te gaan praten ..

sterkte ermeee

• Marianne

eigelijk is bijna alles al gezegd, maar je hoeft niet met oude spullen te werken

of een strijkplank te gebruiken die eigelijk te laag is.

Maak maar een lijstje klaar voor nieuwe werkmaterialen die je nodig hebt.

successandra schreef:

>

> hallo Maryse

> ik heb zelf jaren lang in de Alfha gwerkt en zit ni in de

> thuiszorg,in de Alfh was mijn klieent de baas en deed je

> alles wat de klieent je vraagt ,,je neemt dus het huishouden

> over ,zo was het bij ons hoor.

> in de thuiszorg weet je wat je wel en niet mag en kan je je

> eigen huishouden plannen,,ik raad jou aan toch een met je

> Alphacordinator te gaan praten ..

> sterkte ermeee

• Ingrid

Jij bent toch een hulpverlener,toch niet een huisvrouw! Je zei dat meneer een huis heeft met 3 verdiepingen,nu dan doe je alleen de kamers die hij gebruikt en niet alles van top tot teen,dan kom je nooit klaar en je hebt maar een lijf en daar moet je zuinig op zijn.Is Mn te lui of vindt hij het wel makkelijk zo een vrouw in huis?

Hij kan makkelijk meehelpen.Je kan vragen of hij een andere strijkplank wil kopen want dat dit niet mag ivm onveiligheid en anders strijk je niet.Je kunt dit overleggen met je collega's..maar laat je niet als sloof gebruiken daar ben je veels te goed voor.