scholing

• marieke

hallo,

wie kan mij een advies geven over scholing.

op dit moment werk ik 15 uur per week als thuishulp a.

de cursus voor a moet ik nog doen.

dat zal januari 2004 worden.

maar nu zou ik graag zelf een cursus willen volgen voor iets in de verzorging.

bijv. helpende of verzorgende, wie weet of er cursussen zijn die bijv. s avonds zijn of 1 dag per week,zonder stage's van bijv. 30 uur per week, ik zou zelf eerst graag willen blijven werken als thuishulp(misschien wel tijdelijk),ik ben nu 35 jaar en denk dat ik in de toekomst meer heb aan een opleiding helpende of verzorgende, dan aan een opleiding a of b, omdat die alleen in de thuiszorg gebruikt kunnen worden.

Ik heb geen zin om tot mijn 65 jaar te blijven poetsen,wat ik heus niet raar werk vind, maar ik wil graag meer dingen doen zoals wassen medicijnen e.d.

ik weet ook wel dat er mbo opleidingen zijn met werken ernaast, maar dat vind ik nu op dit moment nog wat zwaar omdat mijn kinderen nog wat jong zijn.

die mogelijkheid heb ik pas over 3 jaar. wie weet iets in het noorden van nederland

• ha

via horizon college kun je cursusen volgen voor helpende en verzorgende. deze zijn meestal s avonds.

via je wergever kun je werken leren doen, dat houdt in 1 dag naar school en de rest werken (als dat mogelijk is via jou werkgever)…. anders zou je via een andere werkgever kunnen proberen die op zoek zijn naar personeel en bereid zijn die op te leiden.

kijk maar bij www.horizoncollege.nl voor meer info over opleidingen en cursusen in de gezondheidszorg

succes.

• fleur

Ik raad je aan deze A-cursus te volgen. Je hebt dan een hele brede basis met alle

termen die je moet kennen. Het is maar ong. 16 keer en het is heel goed te doen

met kinderen. Succes! Groeten, Fleur.

• grado

Hallo marieke,

Ik woon zelf in het noorden des lands en ik heb eerst ook een paar jaar als thuishulp a gewerkt, heb daar ook de cursus voor gedaan.

Nu ben ik ondertussen begonnen aan de bbl opleiding aan het alfa college in groningen.

BBL betekend beroepsbegeleidende leerweg.

Dat houdt in dat je 1 dag in de week naar school gaat, daarnaast werk je 20-24 uur bij je thuiszorginstelling.(krijg je dus gewoon betaald)

Het eerste half jaar blijf je in het hhv werken en dan wordt je overgeplaatst naar het vvz team.

In mijn geval betaald thuiszorg de helft van de opleiding dit is kwa tijd maar ook kwa materiaal en schoolgeld.

Daar staat tegenover dat je na je diploma uitreiking 3 jaar in dienst moet blijven, zo niet dan moet je die 50% terugbetalen.

Ik praat nu over verzorging niveau 3,(opleiding van 3 jaar) maar op die manier kun je ook je helpende diploma halen en die duurt maar 1 jaar..

Ik zou je adviseren eens te informeren bij je leidinggevende..

succes ermee! groetjes grado

• Marly

Kijk op gobnet.nl, daar staat heel veel informatie over opleiding en derglijke.

Succes!