bruto salaris pgb

• janet

hallo, ik heb een vraagje.

vanaf volgende week ga ik bij iemand het huishouden doen via het pgb. 4 uurtjes per week, uitbetaling eens per 4 weken ± ? 190,- bruto.

Nu lijkt het me, dat ik dan zelf maar beter elke 4 weken een x aantal % van mijn loon wegzet ivm de belastingaangifte volgend jaar. Met hoeveel procent moet ik rekening houden, die ik volgend jaar aan de belasting moet betalen? Is dat niet iets van 32% ofzo?

groetjes, janet

• Anny

Hallo Janet

Je kunt ook een opting-in formulier aanvragen dan wordt de belasting per maand ingehouden je hoeft dan achteraf geen belasting meer te betalen.

Dit formulier moet de budget houder invullen en opsturen naar de sociale verzekeringsbank.

Je kunt ook achteraf de belasting betalen dat is 32% min de arbeidskorting

Groetjes Anny

• Karin

Degene die een PGB krijgt, krijgt veel meer dan die 190 euro die jij per maand/vier weken krijgt. Iets minder is niet erg (want als jij met vakantie bent moet er ook hulp komen). Ik weet het niet precies maar volgens mij staat er iets van 18 euro per uur voor huishoudelijke hulp en verzorging.

Met de nieuwe bedragen (en dat is minder geworden per 1 januari 2003) krijgt mijn hulp: 450 euro per maand voor 4 uurtjes hulp per week. Vakantieuren en geld zit hierbij in. Ze krijgt van mij 12 keer per jaar 450 euro en dan mag ze 6 keer 4 uur vrij nemen. En dan hou ik nog ietsjes over (voor bijv. hulp bij grote schoonmaak, extraatje, etcetera)

Voor je eigenlijke vraag kun je het beste even met de belastingdienst bellen. Waarschijnlijk hoef je minder dan 32% belasting te betalen omdat je onder een bepaalde grens blijft.

Ga niet akkoord met dit bedrag.