warm weer

• marieke

hallo,

ik werk met heel veel plezier als thuishulp a, behalve deze week!!!!!!!!!

Even serieus.

Bij een paar van mijn clienten is het heel erg warm 30 graden en meer.

Zij wonen nl. in een bovenwoning met plat dak en heel veel ramen op de zuidkant.

Bij een normale zomer is het er ook altijd 25 graden en meer, wie heeft hier ervaring mee, en heeft misschien wat advies.

Kan ik hier bijv. gewoon mijn morgen volmaken(3.30 uur),ben ik dit verplicht?

En zijn hier ook richtlijnen voor van de arbo?

Een kamer zuigen vind ik op deze dagen heel erg zwaar, ik zweet dan ook als een gek.

Om op deze manier dan 3.30 uur te werken vind ik lichamelijk heel erg zwaar

Wie heeft advies?

• ################

Nou,nou wat een beroepshouding!!!

Het lijkt me normaal dat je deze vragen aan je werkgever stelt.

En ja het is (lichamelijk) zwaar om in deze hitte huishoudelijk werk te doen. Maar ja, hygiene is ook belangrijk!! Of laat je het in je iegen woonplek ook maar zitten zolang het heet is?? Lekker zootje zal dat zijn!!!

Bedenk dat de mensen die jij hulp geeft alemaal om de een of andere reden hulp krijgen en niet omdat ze het te heet vinden of omdat ze zweetvoeten hebben.

Dat je e.e.a. in een rustiger tempo doet lijkt me overigens normaal met deze hitte!!!

• carla

Ha ha ha. Moest wel ff om je lachen en bedenk dat er ook mensen zijn die 8 uur per dag werken in ons team. En zelfs die zijn niet zielig hoor!!!! > Veel sterkte en maak je niet te druk. Regelmatig drinken en gewoon een tandje lager. Sterkte….

• bronny

Ik ben het met Carla eens, het is zweten maar ach, het wordt in de regel pas na 10.00 pas echt warm. Ik zelf zorg er voor dat ik zware klussen voor die tijd heb gedaan. Vaak hebben clienten ook wel begrip met het mooie weer. Ik vind de warmte wel vervelend maar ik heb meer last van de warmte van het stoken met dik winter dan deze warmte in de huizen (kamers) als ik eens een glaasje water pak vind niemand dat erg na een zware klus (met dit weer..)

Hoe de richtlijnen van de Arbo zijn weet ik niet, ze zullen vast op internet staan ergens.

Ik vind de reactie van ######### erg lullig en oncollegiaal, zeker als het anoniem gedaan word.

Groetjes en werkze.

• ilona

ik vond diegene die anoniem was ook erg oncollegiaal,misschien werkt zij zelf ook niet zo hard.

• Annet

Als verpleegkundige in de thuiszorg vind ik het op dit moment toch erg zwaar. In korte tijd moet je namelijk zorgen dat je bij de cliënten bent (afstanden op de fiets afleggen in de felle zon, rekening houden met het grote aantal cliënten waar je toch een bepaalde tijd zorg moet verlenen), vervolgens verricht je veel lichamelijk werk (mensen tillen, wisselliggingen, wassen en aankleden, apparatuur gebruiken, wonden verzorgen) in betrekkelijk kleine ruimten die niet geventileerd zijn. Daarnaast draag ik over mijn kleding nog mijn uniform. Gelukkig kan ik het af en toe uit doen, maar in bepaalde situaties is dat ook niet prettig.

• marieke

hallo, bedankt voor het medeleven!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

zeer zeker ook van ################

het is bij mij thuis heus wel schoon hoor,je moet deze weken echt ook alleen het belangrijkste doen,wc douche aanrecht e.d

ik ga heus geen kasten bij mezelf schoonmaken hoor.

ik zorg ook echt wel dat ik bij de clienten het zware werk in de zomermaanden niet te veel hoef te doen ,keukens schoonmaken e.d.

maar we zijn hulpverleners die bij mensen thuiskomen, je bent altijd nog een gast bij iemand in huis, dus mensen zeggen zelf ook vaak dingen die je moet doen.

daarom vind ik het deze dagen moeilijk om bepaalde dingen te doen ,maar van sommige clienten krijg je bij dit weer echt geen medeleven hoor.

en kun je dan in zo'n geval zeggen ik doe deze week een uurtje minder?

en daarom zou ik het wel fijn vinden om soms te weten wat je grenzen zijn.

en wat andere mensen doen.

ook ik kom bij mensen thuis die volgens mij nog nooit van water en zeep hebben gehoord, laat staan een paar schone sokken. ook daarover hoor je me niet klagen

en wat ######### betreft pas maar op met die zonnesteek van je.

• kyra

is ontwikkeld door FNV Bondgenoten. Deze handgreep is in grote lijnen een ‘vertaling’ van de resultaten van de officiële formule in gewone-mensen-taal.

Op basis van deze norm en van ervaringen met praktijksituaties hanteert FNV Bondgenoten de volgende, praktische vuistregel :

Boven de 26 graden is er sprake van extra belasting; dan moet overleg plaatsvinden over mogelijke maatregelen zoals koele ruimtes om te pauzeren, extra ventilatie, e.d.

Voor (zittend) kantoorwerk geldt een maximum temperatuur van 30 graden.

Voor licht werk geldt een maximum temperatuur van 28 graden.

Voor intensief werk geldt een maximum temperatuur van 26 graden, mits er een voelbare luchtstroom is - anders maximaal 25 graden.

Voor zeer intensief werk is de maximum temperatuur 25 graden met een voelbare luchtstroom, 23 graden zonder luchtbeweging.

Als de temperatuur boven het maximum uitkomt moet alles gedaan worden om de belasting zo laag mogelijk te houden:

- korter werken

- zo kort mogelijk aaneengesloten werken

- pauzeren in koele ruimtes

- aangepaste kleding

- extra ventilatie

- veel (sportdrank) drinken

- luchtkoelingstechniek installeren voor een meer structurele aanpak.

dit zijn de richtlijnen maar als je dit werk doet weet je dat je ook onder deze omstandigheden moet blijven werken aangezien je met mensen werkt. je kan mensen niet laten zitten. denk tijdens deze hitte ook aan andere zaken rondom de clienten. drinken en eten ze genoeg? parasol in de tuin. extra verschoonbeurt van de vuilnisbak (maden) en het bed (zweten). niemand verwacht dat je de keukenkasten uit gaat soppen met dit weer maar de gangbare zaken zijn goed te doen zoals wc, badkamer en keuken/gastoestel.

• Joop

In de verpleegkunde zijn deze maatregelen helaas niet van toepassing. We kunnen namelijk niet korter werken of pauzeren in verkoelde ruimten (ligt ook aan het werkveld). Alleen veel drinken en proberen om luchtige kleding te dragen is mogelijk.

• sandra

hallo

Het is inderdaad erg warm om te werken maar ja de mensen hebben toch hulp nodig dat gaat allemaal gewoon door alleen moet je rustiger aan doen en geen extra werkzaamheden doen zoals ramen zemen ,kasten uit soppen ect ect maar gewoon alles glad maken en klaar als de klieent het goed vind ,ik probeer wel mijn tijd gewoon vol te maken maar het gebeurde ook wel dat de klieeten zei van ga maar naar huis ik vertelde haar dan wel gewoon de uren te schrijven en dat was geen probleem,maar we kunnen de mensen niet in de steek laten gewoon een beetje rustiger aan doen en veel drinken ,

en even de reactie van ####### slaat nergens op trek je er niets van aaan

sterkte