laat uit bed....

  • jopie

    Omdat ik een been gebroken heb en daarbij ook de ziekte van Parkinson heb ben k afhankelijk van thuiszorg geworden. Helaas……. iedee dag, ook na al 9 weken zorg te krijgen, tot 11.00 uur wachten totdat ik gewassen wordt. Ook de antwoorden die men geeft op normale vragen zijn erg beneden peil, vind ik.

    Voorbeeld: Toen mijn vriendin op vakantie ging heb ik gevraagd of men voor mijn ontbijt zou willen zorgen ? Antw: maak 's avonds maar een boterham klaar en leg dat in de koelkast. Dat is niet het probleem maar het zetten van thee of koffie.

    Antw: dan drink je maar melk.

    Voorbeeld twee; waarom schudden jullie het kussen nooit op. (ook niet als het bed wordt gladgetrokken) ?

    Antw: Dan kun je makkelijk zelf.

    Het is waar maar juist de finishing touch mis ik.

    Ik ben het beu !!!!!!!

    Jopie

  • kyra

    je geeft aan dat je zelf het kussen wel kan opschudden. een thuiszorgmedewerkster is geen particulier sloofje voor de “finishing touch”

    een thuiszorgmedewerkster helpt mensen in de huishouding of verzorging of verpleging, daar waar men dat zelf niet meer kan doen. een kussen opschudden wat de client zelf kan doen wij dus niet.

    wat betreft het wassen, iedereen zou het liefste wel om 09.00 uur gewassen willen worden maar als we bij de een zijn om 09.00 uur zal een ander even geduld moeten hebben. de verzorging werkt in een heel team die zo veel mogelijk proberen om alles goed in te plannen. de mensen smorgens te wassen en te verplegen. daarbij komt ook nog het feit dat mensen met incontinentiemateriaal een paar keer per dag verschoont moeten worden wat ook weer ingepland moet worden. nu was het vakantietijd dus ook nog personeelsgebrek door te weinig invallers. veel invallers kan je in sommige situaties ook niet eens inzetten omdat dat meer specialisatie vraagt.

    kan u zelf nog ontbijt klaarmaken of deed uw vriendin dat omdat u het zelf helemaal niet meer kan? hoe maakt u eten nu uw vriendin weg is en de medewerkster maakt het ook niet klaar? kan u het dan wel ineens zelf of eet u dan gewoon niet?

    de thuiszorg is er om de hulp te bieden voor de taken die u zelf niet meer kan. als u zelf nog dingen kan doen dan doen wij die uiteraard niet. die tijd kunnen we dan beter besteden aan mensen de hulp bieden die ze nodig hebben. zo kunnen we de wachtlijsten wegwerken en meer orde creeren. ook het stimuleren van de zelfredzaamheid hoort bij ons werk en als een gehandicapt iemand geen brood meer kan smeren proberen we eerst iets te regelen qua hulpmiddelen van de thuiszorg of die persoon toch nog zelf het brood klaar kan maken voordat wij dat overnemen.

    u ziet het….thuiszorg is hulpverlening en geen ziekenfondsvergoede huissloofzorg.

  • jopie

    Ik begrijp uit je reactie dat je werkzaam bent in de thuiszorg.

    Je bent vast nog nooit afhankelijk geweest van hulp van derden.

    Ik laat het verder hierbij. Gooien met modder is zo gemakkelijk

    Jopie

  • kyra

    jammer dat je verder geen reactie geeft. ik was wel benieuwd over hoe je er nu over denkt als je verteld wordt wat voor een organisatie er achter de hulp staat. ik vraag me af waarom je je verhaal hier neerzet als je er geen commentaar op wilt. dat gezeik op de thuiszorgers word je op den duur ook wel zat. sommige clieenten denken dat ze je alles kunnen maken alleen omdat ze denken dat je de goedkope huissloof bent ipv een hulpverlener en naar aanleiding van jouw stukje heb ik het idee dat jij dat ook denkt en daarom reageer ik daarop.

    en ja, ook ik ben afhankelijk geweest van hulp van derden en juist omdat ik weet wat voor een inzet alles vereist om het goed te laten verlopen hoor je mij niet zeuren om de raarste dingen. dingen vragen om te doen, ok, maar niet zeuren als het nu net niet zo uitpakt als dat het al in jouw hoofd zat.

  • Pieps

    Ook ik ben werkzaam in de thuiszorg.

    Maar een beetje service naar de clienten kan geen kwaad.

    Zelf smeer ik die boterham dus wel, eet zelf maar eens een gesmeerde boterham van de vorige avond! Dit is werkelijk niet te verhappen.

    En dat kopje thee is dat nu zo veel moeite?

    Ook de maaltijd verzorging hoort bij de taken. Althans voor mij wel.De kwestie over het tijdstip is inderdaad erg moeilijk,degene die verders geen belangrijke afspraken hebben op een ochtend worden als laatste geholpen, en dat lijkt me wel logisch.

    Het kussen opschudden, tsja het word een beetje vreemd omschreven als “finishing touch” en dat komt een beetje raar over, kijk als je zelf iets kan doen, waarom niet. Maar ik moet eerlijk zeggen dat als je klaar bent met wassen, daar ook de verzorging van het bed bij hoort.

    Persoonlijk vind ik jullie allebei nogal heftig reageren.

    Groetjes,

    Pieps

  • kyra

    ik zorg ook altijd voor dat beetje extra naar clieenten toe. wat je geeft krijg je terug, maar jopie doet net alsof het een noodzakelijk kwaad is en als dat niet gebeurd is jopie het beu!

    het gaat meer op de manier hoe dit zo gezegd wordt. bij ons is het niet gebruikelijk dat er brood gesmeerd wordt tenzij dat geindiceerd wordt of wanneer degeen het zelf echt niet meer kan. bij ons hoort het bed opmaken ook niet bij het wasritueel.

  • sandra

    hallo jopie

    als eerste heel veel sterkte met je been ,en ook nog de ziekte van parkinson dan sta je er fraai op maar gelukkig heb je hulp van de thuiszorg das hastikke fijn voor je,kijk dat ze met wassen soms wat laat zijn daar kunnen we echt niets aan doen,

    soms moeten we 11 klieenten op een ochtend wassen en sommige moeten gedoucht worden en wat dacht uw van de mensen waarvan we de kouzen aan moeten trekken zijn er ook heel wat we doen ons best.

    ontbijtje klaar maken ,ik vraag me af waarom uw dat zelf niet kan hoe ver is uw ziekte van parkinson?kan u uw handen nog gebruiken,?ik wet niet wat de afspraken waren met de rio .

    kussen op schudden ja kleine moeite heeft u gelijk in mar zolang mensen het zelf kunnen moeten we die klienten juist stimuleren het zelf te doen anders wordt het allemaal wel heel gemakkelijk gemaakt kijk kan u echt niets meer dan hoort het er allemaal bij .heel veel sterkte ermee en heeft u vragen of klachten bel gerust het rio of de teamleider

  • ria

    Hallo Jopie,

    Bij ons in het de gewoonte om inderdaad te kijken wat men nog zelf kan.

    Ik vind het inderdaad zeer vreemd dat er niet geholpen wordt bij het broodje klaar maken. Dit hoort zeer zeker bij onze taak zodra de klant dit niet zelf meer kan!!!

    En ook het bed opmaken, kussen opschudden zoals u het graag wilt is heel normaal….tenzij de klant het zelf nog kan. Wij geven zorg op maat. Maar ook wil het gebeuren dat als het zeer druk is wij ook wel sávonds het ontbijt klaar maken in overleg met de klant en deze verpakt in de koelkast zetten. En koffie en thee? Die zetten we in een thermoskan klaar. We proberen de klant zoveel mogelijk tegemoet te komen en zijn/haar gewoonte zoveel mogelijk na te streven. Maar het heeft natuurlijk wel zijn grenzen. Want inderdaad zijn er veel klanten die ons zien als een sloofje, de wasjuffrouw word ik ook wel genoemd. Ik wil je verder veel sterkte wensen hiermee en probeer hiermee met je eerst verantwoordelijke duidelijke afspraken te maken, dat is voor beide kanten minder frusterend lijkt mij.sandra schreef:

    >

    > hallo jopie

    > als eerste heel veel sterkte met je been ,en ook nog de

    > ziekte van parkinson dan sta je er fraai op maar gelukkig heb

    > je hulp van de thuiszorg das hastikke fijn voor je,kijk dat

    > ze met wassen soms wat laat zijn daar kunnen we echt niets

    > aan doen,

    > soms moeten we 11 klieenten op een ochtend wassen en sommige

    > moeten gedoucht worden en wat dacht uw van de mensen waarvan

    > we de kouzen aan moeten trekken zijn er ook heel wat we doen

    > ons best.

    > ontbijtje klaar maken ,ik vraag me af waarom uw dat zelf niet

    > kan hoe ver is uw ziekte van parkinson?kan u uw handen nog

    > gebruiken,?ik wet niet wat de afspraken waren met de rio .

    > kussen op schudden ja kleine moeite heeft u gelijk in mar

    > zolang mensen het zelf kunnen moeten we die klienten juist

    > stimuleren het zelf te doen anders wordt het allemaal wel

    > heel gemakkelijk gemaakt kijk kan u echt niets meer dan hoort

    > het er allemaal bij .heel veel sterkte ermee en heeft u

    > vragen of klachten bel gerust het rio of de teamleider