Zelfsturende teams

• Tineke

Hallo,

In onze regio zijn we begonnen met zelfsturende teams,in juni zijn we ermee begonnen.Ik had me aangemeld als planner.We konden gelijk beginnen met de vakantieplanning,zonder enige vorm van begeleiding,gewoon in het diepe gegooid.

Ik werkte ongeveer 15 uur per week,dat werd al snel 30uur.Ik heb mijn gezin erg tekort gedaan,ik ging heel gestresst mijn vakantie in.In de vakantie heb ik er eens goed over nagedacht en besloot ermee te stoppen.Mijn werkplezier werd ook danig verpest,door mijn collega,type veel geblaat en weinig wol,waar ik samen de planning mee moest doen.Zij vond het wel prettig dat ik zo hard werkte.Kortom het klikte niet.Wie herkent dit en werkt al langer met zelfsturende teams?

• inge

herken je verhaal ook bij mijn vorige werkgever , ook in het diepe gegooid gestrest werd ik er van ,werd nog verweten dat ik het niet goed deed kwam allemaal door een collega die zich er met ellebogen inheeft gewerkt ,bij de leidinggevende je kan slijmen of niet ik kon het niet daarom ben ik na zoveel jaar ,daar gewerkt te hebben door veel gestrest en ellende weggegaan waar ik nu werk zit ik alleen op het werkveld heb niets meer te maken met collegas althans heel weinig wil dat ook nooit meer meemaken ik draaide inplaats van 20 uur 45 per week en nooit een schouderklopje , maar lag niet aan de goede collegas want daar heb ik veel steun aan gehad ,alleen er waren een paar maten naaiers zijn er nog steeds en de goede gaan weg .vandaar je hebt gelijk dat je er meegestopt ben want er zijn nu eenmaal mensen die alles voor erkaar krijgen. sterkte en denk om je zelf .een collega .Tineke schreef:

>

> Hallo,

> In onze regio zijn we begonnen met zelfsturende teams,in juni

> zijn we ermee begonnen.Ik had me aangemeld als planner.We

> konden gelijk beginnen met de vakantieplanning,zonder enige

> vorm van begeleiding,gewoon in het diepe gegooid.

> Ik werkte ongeveer 15 uur per week,dat werd al snel 30uur.Ik

> heb mijn gezin erg tekort gedaan,ik ging heel gestresst mijn

> vakantie in.In de vakantie heb ik er eens goed over nagedacht

> en besloot ermee te stoppen.Mijn werkplezier werd ook danig

> verpest,door mijn collega,type veel geblaat en weinig

> wol,waar ik samen de planning mee moest doen.Zij vond het wel

> prettig dat ik zo hard werkte.Kortom het klikte niet.Wie

> herkent dit en werkt al langer met zelfsturende teams?

• Tineke

Hallo,Inge

Bedankt voor je reactie.Ik was bang overspannen te worden,nu nog ,denk ik veel

na over die situatie.Maar ik weiger gewoon ziek te worden ,ik ben nogal strijdbaar!

Die situatie duurde 6 weken,tot voor mijn vakantie,ik had nog nooit eerder planningswerk gedaan,en die “collega”,kende ik ook niet en plotseling heb je heel veel met elkaar te maken,ik heb gewoon domme pech gehad,ik kan er zo 10 opnoemen waar het goed mee gegaan zou zijn.Deze collega is nog maar kort in dienst en komt niet eens uit de zorg,ik snap van de organisatie ook niet,dat ze geen eisen ofzo stellen,van zoveel jaar werkervaring.Ik ga denk ik maar eens een

assertiviteitscursus volgen,want ik had bij week 1 al irritaties over haar houding tov ons team.Ik slik dat dan in,hoewel ik absoluut geen doetje ben,hoor!Je bent soms gewoon perplex,hoe mensen kunnen reageren.Alleen jij,maakt dat dan mee en maak dat maar eens duidelijk aan de manager.

Maar ik heb al wel aan een burnout geroken,maar heb mezelf op tijd beschermd.

Ook ik heb veel erkenning gekregen van mijn andere collega's,dat ik het zo goed heb gedaan,trouwens ook van mijn manager,ik denk maar zo,mijn tijd komt nog wel een keer!Toch moet ik haar steeds tegenkomen,met vergaderingen ,ik ben nog steeds zo kwaad op haar!Dus op den duur wil ik naar en ander team,maar ik wacht nog even,misschien gaat zij eerder!Ze kan geen maatje vinden bij ons geloof ik!

Heerlijk ,internet,even je hart luchten!Tineke.

• kyra

wat zijn je taken als planner? ik zit ook in een zelfsturend team en ben wel geen planner maar de planner bij ons doet echt alleen de planning van de clienten en probeert problemen op te lossen als clienten afbellen of als verzorgenden ziek zijn. verder doet ze de vakantieplanning en de indicaties nakijken. ze heeft een contract voor 32 uur en binnen die 32 uur doet zij die planning en de tijd die over is vult ze op met clienten. het voordeel is dat ze zo lang kan plannen als nodig maar het nadeel is dat ze bijna geen vaste clienten heeft want ze kan pas op het laatste moment haar eigen planning mbt clienten maken. overuren had ze bijna niet. neem als beginnend planner je tijd ervoor. als je langer bezig bent doe je alles makkelijker en sneller en daardoor heb je meer tijd over voor clienten.

• Tineke

hoi,

Na een week of 3 hoorden we pas,dat we werkuren mochten inleveren,ik had erg veel vaste clienten en werkte ook nog over voor een collega,die vakantie had,dus,het was echt zwoegen!Bij ons gaat de planning net zo als je beschrijft.

Misschien kan ik het over een paar jaar weer eens proberen,maar ik ben nu blij

dat het niet meer hoeft.