Goede band met client = overplaatsing ??

• Ikbenik

Sinds een paar weken werk ik bij de thuiszorg in de huishoudelijke dienst met een oproepcontract. Wel heb ik nu vaste clienten toegewezen gekregen omdat ik binnenkort in een vast conract ga werken. De meeste clieneten hebben klachten die niet over zullen gaan en zullen dus waarschijnlijk jarenlang hulp nodig hebben. Omdat het heel erg goed klikt met deze mensen zou ik er ook graag al die tijd willen blijven.

Maar nu mijn punt….

Ik heb dus van een heleboel mensen gehoord dat als het te gezellig word met de client ( dus als je het gewoon erg goed met elkaar kan vinden ) je word overgeplaatst naar een ander gezin. Ook heb ik het idee dat je sowieso maar voor een paar maanden in 1 gezin zal zijn en dat je daarna ook word overgeplaatst. Als dit echt zo is zou ik dat belachelijk vinden.

Wie weet hier meer over???

Ik zie al dat het niet zo'n heel actief prikbord is, maar ik hoop dat ik toch snel reacties zal krijgen.

Alvast bedankt, Ikbenik

• sandraB

halllo,

ja ik ken dit probleem waar veel klieenten problemen mee hebben zelf heb ik de ervaring dat het niet goed is jaren lang bij de zelfde klieent te werken je krijg toch een bepaalde band met je klieent die helaas TE close worden meestal en toch is het heel belangrijk een bepaalde afstand te houden tussen werk en thuis,het gebeurt gewoon als je lang bij iemand ben dat je op den duur ook in je prive tijd dingen gaat doen,mensen hebben gauw de neiging je te gaan bellen voor bepaalde dingen en zeker als je al jaren bij zo iemand ben ga je voor gaas en stel je voor dat er iets fout ga of je krijg ruzie dan ben jij de schuldige en kan je het wel schudden,klieenten moeten er ook aan wennen dat als jij ziek wordt of vakantie heb dat er iemand anders komt meeste klieenten die al jaren en vaste hulp hebben willen geen ander omdat ze altijd op jou rekenen.

hoop dat je het een beetje begrijp,

• Ikbenik

Ja dat is wel zo…maar ik bedoel echt na een paar maanden ofzo..niet na jaren. Ik bedoel, ik zit nu m'n best te doen om toch zo iemand te leren kennen en een beetje zijn/haar verhaal te kennen. En ik vind het toch wel fijn om een band te hebben met mijn clienten. Niet dat ik er buiten werk tijden wat mee zou doen. Maar gewoon dat je niet zo'n afstand voelt als je er aan het werk bent.

Groetjes Ikbenik

• hennie

Bij de instelling waar ik werk mag je max. 2 jaar werken en dan krijg je weer een andere client.

Uit ervaring weet ik dat als je te lang ergens werkt het heel moeilijk is om de relatie professioneel te houden.

Vanuit de instelling zijn er regels waar je je aan moet houden, er zijn b.v taken die niet tot ons takenpakket behoren.

Als je te close wordt met je client is het ook heel moeillijk om nee te zeggen als ze je ergens voor vragen.

Ook kan dan de collega die eens voor je in moet vallen niets meer goed doen want jij doet het wel en zij niet.

Vandaar deze regel

• ilonka

Bij ons zijn er geen vaste regels voor,ik heb klienten waar ik al meer dan

2 jaar kom en het gaat prima.Ik heb ook iemand gehad bijna 5 jaar totdat die mw

naar een verzorgingshuis ging.Het ligt helemaal aan jezelf vind ik,ik doe me werk

nog steeds met plezier dit word me 13 de jaar.En de klanten die ik nu heb heb

ik al meer dan 2jaar en een meer dan 3jaar.

• Ingrid

Hoi,

Ze zeggen dat dit zo is en klopt ook zo maar in de praktijk is dit meestal toch anders omdat je wel te maken hebt met mensen.

Oudere clienten hebben er vaak moeite mee als er weer een andere hulp komt en die wennen niet makkelijk snel en het is voor jezelf ook heel erg moeilijk om weer contact op te bouwen.Ik heb geleerd in deze jaren dat je je eigen heel erg goed moet beschermen ook qua collega's,vertel niet te veel in de groep over de band die je hebt met een client want ze kunnen je altijd terug pakken.

Ik heb collega's die 14 jaar bij een client hebben gezeten en mijn langste client is dat ik er 4 jaar heb gezeten totdat deze naar een verpleeghuis ging.

Je zei dat je een vast contract kreeg;nu dan sta je toch wat sterker want anders word je van hot naar haar gestuurd..je mening telt ook!!

Succes

• Ikbenik

Nou, ik heb dus bij voorbaat al tegen mijn clienten gezegd dat het dus mogelijk was dat ik overgeplaats zou worden als het TE gezellig is. Tijdens gesprekken met de Thuiszorg hebben zij dus gewoon gezegd dat het gewoon goed ging, maar verder geen enthousiaste verhalen.

Wel vervelend dat je moet liegen over iets wat juist goed gaat….de wereld zit raar in elkaar!

Groetjes Ikbenik

ps bedankt voor de reacties!