oproepcontract

• jolivo

hoi, kan iemand mij uitleggen wat het precies betekent als een thuiszorg organisatie je een oproepcontract kan aanbieden . heb je dan helemaal geen vastigheid of wel. en zijn er mensen die op basis van een oproepconract begonnen zijn en er een vaste baan aan over hebben gehouden , en zo ja voor hoeveel uur ?

alvast bedankt voor de informatie

groetjes jolivo

• hennie

Volgens mij is een oproepcontract hetzelfde als een 0 urencontract en dus geen enkele vastigheid biedt.

Als ze iemand nodig hebben b.v door ziekte of uitval van personeel benaderen ze je.

Wel is het zo als je goed bevalt je eerste bent bij een vacature.

Volgens mij zijn alle organisatie,s momenteel nogal terughoudend wat betreft het bieden van een vast contract, dit i.v.m de bezuinigingen die op stapel staan.

Succes

• Jopie.

Er zijn twee vormen van een oproepcontract:

De voorovereenkomst en de MUP.

Het komt erop neer dat er bij een nul-uren contract (ik neem aan dat je daarmee de voorovereenkomst bedoeld) geen sprake is van verplichtingen voor zowel de werkgever als de werknemer om aan een oproep gehoor te geven of om werk aan te bieden. Dat is bij een MUP wel zo. Indien je echter structureel bent ingezet door de werkgever gedurende verschillende oproepen waaraan je gehoor hebt gegeven zonder onderbreking van 31 dagen, dan is het volgens de flex-wet zo dat de voorovereenkomst omgezet ident te worden naar eenvast contract. De werkgever is daartoe eigenlijk verplicht. Echter, een werkgever kan gebruik maken van een regeling die ze in de CAO hebben opgesteld en die regelingen zijn per werkveld verschillend. Als er in de CAO een afwijkende omgangsregeling met andere eisen aan de voorovereenkomst staat vermeld, dan kan de werkgever makkelijker omgaan met de flex-wet, ondanks dat de werkgever wel structureel gebruik maakt van de diensten van de werknemer en dus ook laat zijn dat er wel werk genoeg is voor de werknemer! Zoek dit even op in de CAO behorende bij je werkveld. Mocht de werkgever je geen vast contract willen geven, ga dan eens naar de rechtswinkel en laat dan door hun alles eens goed uitzoeken. De kans is dan groter dat de werkgever gedwongen wordt om je toch een vast contract aan te bieden volgens de flex-wet.