vakantie uren

• regina

Door allerlei omstandigheden hebben mijn collega's en ik veel vakantie uren over, nu kregen wij een schrijven dat alles voor periode 13 moet worden opgenomen of anders moet men zijn uren laten uitbetalen het beleid is dat men maar 1 week mag meenemen naar het volgende jaar, deze moet dan voor 1 mei worden opgenomen. Ik kan hier best begrip voor hebben maar het is onmogelijk om nu nog allemaal 4 of 5 weken vakantie op te nemen en eigenlijk willen veel van ons het niet laten uitbetalen. De redenen dat het vakantie verlof zo oploopt zijn ons allemaal wel bekend invallen voor collega's als deze vrij zijn, opgeroepen worden tijdens je vakantie omdat er geen personeel is en hoewel je dan niet verplicht bent om op te komen dagen ga je toch omdat het zo vervelend is als er niemand komt.Eigenlijk wil ik weleens weten hoe andere thuiszorg instellingen hiermee omgaan en of men wel kan eisen dat men zijn vakantie uren moet laten uitbetalen.

• Belinda

Hoi Regina,

Volgens het burgelijk wetboek mag dit niet! Je werkgever mag je niet verplichten om je vakantie dagen te laten uitbetalen. Wel mag dit in goed overleg met jou.

Ik heb dit gecopieerd van een site waar het wetboek opstaat.

Artikel 642.

Een rechtsvordering tot toekenning van vakantie verjaart door verloop van vijf jaren na de laatste dag van het kalenderjaar waarin de aanspraak is ontstaan

Dus met andere woorden. Je bouwt in 2003 teveel uren op, die moet je dan voor 2008 opnemen. Neem anders kontakt op met de OR van je bedrijf of de Bond.

Belinda