planner

• lisa

Binnenkort krijgen wij een planner in dienst, deze heeft de taak alle routes onder het personeel te verdelen en op gedeclareerde uren te controleren. Momenteel vullen wij allemaal zelf onze urenlijsten in maar dat moet verdwijnen en dit zou efficienter zijn, toch hebben wij enkele vragen die nog niet kunnen worden beantwoord vandaar dit bericht misschien zijn er enkele thuiszorgmedewerkers aanwezig die hier ervaring mee hebben. Hoe declareren jullie als je langer werk hebt gehad bij een client dan de indicatie voorschrijft, er zijn ook werkzaamheden die men bv niet bij de client thuis doet maar de volgende dag bv medicijnen bestellen want de huisarts was gisteren niet aanwezig, een telefoontje met bv een Riagg wat niet bij de client gedaan wordt maar op kantoor, administratieve werkzaamheden, als er bv meerdere ochtend of avondroutes in een wijk zijn hebben wij de gewoonte dat als de een klaar is met zijn werk we elkaar bellen of de ander nog hulp nodig heeft dat gebeurt nogal vaak en het lijkt mij dan vervelend als de planner de volgende dag 10 telefoontjes krijgt met allerlei veranderingen. Hoe gaat het met te veel gewerkte uren gaat die planner je in de volgende weken minder inzetten om dit te corrigeren, dit zijn maar enkele vragen, wie heeft hier ervaring mee of is een planner die voor een gehele thuiszorg organisatie dit soort werk doet.

• ingrid

Controleren ze jullie dan,vertrouwen ze het niet dat de declaratie-kosten/reiskosten worden ingevuld..vertrouwen zit er wel en nemen ze daar speciaal een planner vooraan dat kost ook geld!Als ik een telefoontje moet plegen voor een client bv thuis of kantoor wordt dit bij de client gedeclareerd,teveel uren worden ook bij de client gezet,komt dit nu vaker veel voor moet men een her-indicatie aanvragen qua hh werk of verzorging.

Medicijnen bestellen wordt bij de client gedaan,als je op kantoor moet bellen voor een client moet je dit terug rekenen op de client.Ik weet wel dat ze bij ons een mobiele telefoon hebben gekregen voor het werk(verzorging).

Maar ik vind het de grootste kolder wat ze bij jullie daar in voeren,de planners die wij hebben, plannen alleen voor de groepen die zij hebben+die werken daarnaast ook nog gewoon in de praktijk..Sterkte Ingrid

• lisa

Op dit moment doet onze teamleider de planning voor zijn of haar groepen, ik denk dat de instelling verwacht dat het kosten bespaart als 1 persoon voor alle werknemers gaat plannen, teamleiders hebben dan meer tijd voor andere werkzaamheden. Ik denk zelf dat er veel onrust komt omdat iedereen zo een beetje zijn of haar vaste rooster heeft ivm met kinderen of andere persoonlijke omstandigheden, nu kun je nog even snel reageren of oplossen als er iets niet goed zit maar of dat ook kan als 1 persoon het rooster moet maken voor heel veel werknemers. En inderdaad ik krijg het gevoel dat het met het vertrouwen niet goed zit. Om nog even terug te komen op het bestellen van medicijnen vaak zijn artsen niet bereikbaar ze zijn dan net visite rijden of de praktijk is gesloten ivm met lunch o.i.d. dan bellen we later als we zelf pauze hebben of thuis zijn alleen neem ik dan wel de mobiel van mijn werk mee want telefoonkosten mogen niet meer gedeclareerd worden.Persoonlijk denk ik dat men per groep best wel 1 of 2 personen kan vragen om zelf te plannen ( Bij personele problemen moet dan wel de verantwoording liggen bij de teamleider) het moet dan wel gewoon als werktijd gezien worden dus betaald.

• Toos

Het lijkt me wel efficienter als een iemand pland, ik ben zelf team-coordinator en regel de planning.

Uren voeren we in op de hand held en wordt via computer gelost naar hoofdkantoor toe.Als je langer werk hebt bij een client en dit komt telkens voor is het verstandig om te kijken of indicatie nog klopt. Je moet je soms ook afvragen of client zelf huisarts niet kan bellen, niet te snel iets uit handen nemen.

Als je werkzaamheden voor client doet dan worden deze uren gedeclareerd op rekening client, administratieve taken onder overige uren.

Als het regelmatig gebeurt dat de collega eerder klaar is kun je kijken of rooster verandert moet worden, ik als panner kijk wie het kortste blokje heeft als er b.v een nieuwe client bij komt en zorg dat een ieder aan z,n uren komt.

Als er veranderingen zijn leggen de medewerkers een briefje neer bij mij en ik ga dit dan regelen.

Bij onze instelling hebben de meesten C+ uren dat zijn dus de overuren, deze worden een kwartaal meegenomen en daarna in overleg uitbetaald.

Als het een rustige periode is en iemand komt niet aan z,n uren ga ik in overleg met diegene die veel C+ uren heeft om b.v desgewenst wat vrij te nemen.

Bij ons loopt het prima op deze manier.

• John

Lekker makkelijk Lisa,

Zelf de planning doen (omdat je dan je eigen wensen kunt krijgen) MAAR wanneer we er niet uitkomen is het d everantwoordelijkheid van de teamleider.

VOlgens mij moet je eens wat literatuur gaan lezen over professionalisering. Daarnaast adviseer ik je gewoon eens binnen je iegen organisatie te vragen waarom dingen veranderen. Dat is beter dan hier te opperen dat er misschien veel onrust komt. Of ben jij één van die mensen die bj voorbaat zelf al onrust stook?

Enne… moet jij presé voor al je mensen de arts bellen. Nooit van zelfzorg gehoord; of mantelzorg.??

Ik denk dat je echt eens verder moet gaan kjken dan je neus lang is!!

• lisa

Het gaat er niet om wie die planning maakt, ik bedoelde alleen dat er ook zelfsturende teams zijn die hun eigen roosters maken (met elkaar dus iedereen vult zijn wensen in en men vraagt dan op een planning of mensen/collega`s nog iets extra`s kunnen doen op de openstaande diensten) alleen je stelt enkele mensen verantwoordelijk voor het op tijd inleveren, er zullen soms problemen zijn als iedereen al over zijn uren zit en er weer een dienst open blijft staan dan is het nodig dat er een invaller of uitzendkracht komt.Dat de werkwijze in een organisatie veranderd is zeker in deze tijd logisch mijn vraag was alleen of er mensen zijn die ervaring hebben met dit systeem van plannen dus 1 persoon in een kantoortje dat alle diensten voor ongeveer 350 medewerkers moet regelen, en ja ik laat clienten die in staat zijn hun eigen zaakjes te regelen het zelf doen maar dat van die arts was maar een voorbeeld het ging om werkzaamheden op bv een vrije dag of op het moment dat je niet staat ingeroosterd op je rooster is dan niet terug te vinden dat je hebt gewerkt en je schrijft geen declaratie briefjes meer er wordt immers alleen nog gekeken naar wanneer je was ingeroosterd. En dat over onrust, als een organisatie gewoon open is over veranderingen gaan medewerkers ook minder speculeren over wat er zou kunnen gebeuren.

• Toos

Bij onze instelling maakt de zorgmanager een rooster voor drie maanden. Wij werken volgens een vast rooster, het team komt een uurtje bij elkaar en we lossen de openstaande diensten met elkaar op.

Je hebt het over wensen van collega,s maar wordt er ook rekening gehouden met het bieden van continuiteit voor de client??

Het is toch wel zo prettig als er telkens dezelfde verzorgende komt?

Wat betreft de onrust: Ik denk dat je maar rustig af moet wachten, ik denk dat het voor de organisatie ook een hele klus is om de bezuinigingen door te voeren.

Het registreren van uren kennen wij niet meer via werkbriefjes, wij werken sinds ongeveer een jaar met de handheld, is heel handig, registreert precies de tijd die je bij een client bent.

Of het in praktijk werkt dat 1 persoon voor 350 medewerkers moet plannen blijft natuurlijk de vraag.

Zelf plan ik voor een team van 8 personen en het loopt prima, ook al omdat we volgens een vast rooster werken. Iedereen weet z,n rooster drie maand vooruit.

• lisa

Met de continuiteit voor de client loopt het wel goed er zijn afspraken over het aantal verschillende verzorgende/verplegende dat per jaar per client mag komen, de meeste medewerkers werken op vaste dagen en je weet meestal ook wel welk weekend je moet werken. Dus we zullen maar afwachten of dit systeem een verbetering zal zijn, bedankt voor de reacties.