verzorgen of verwennen.....

• annemarie

Stel je komt als verzorgende bij een dame van 93 jaar die op wat doofheid verder nog behoorlijk vitaal is.

's ochtends help ( begeleid) je deze dame bij het douchen ( rug en benen wassen en drogen, de rest doet ze zelf) en trek haar de steunkousen aan.

'sAvonds kom je er weer: afwassen, stukje brood smeren voor volgende ochtend, beker warme melk maken , een beschuit voor bij de warme melk en de kousen weer uit trekken.

Echter om 18.00 uur maakt deze dame zelf een broodje klaar, samen met een beker warme melk. Is het dan vreemd wanneer ik vind, dat zij dit om 20.00 uur ook zelf kan doen en wij eigenlijk dan alleen de afwas en de kousen zouden hoeven te doen???????????????????

Ze zei laatst zelf tegen mij dat ze zich op haar hoge leeftijd eens lekker liet verwennen. Maar ik vind dat verwennen niet de doelstelling van thuiszorg is ….

Groetjes van Annemarie

• Toos

Kijk eens wat er in het zorgplan staat en overleg dit dan met de eerstverantwoordelijke.

Als ze het om 18.00 zelf kan dan zal ze het voor de ochtend ook zelf kunnen doen.

Leg Mevr. de doelstelling van de Thuiszorg uit, denk dat je er dan samen wel uitkomt.

Succes

• kyra

helemaal mee eens. ik heb het idee dat de doestelling van thuiszorg bij sommige mensen niet helemaal bekend is. je hoort ook de mensen te stimuleren zoveel mogelijk zelf te doen juist zodat ze langer thuis kunnen blijven wonen en een hogere zelfredzaamheid houden. als ik dingen niet doe krijg ik ook weleens commentaar van mijn collega`s. af en toe denk ik weleens, ben ik nu zo`n meut dat ik het niet doe? ik voel me best weleens zitten als ik niet dat beschuitje smeer omdat ze dat idd zelf kan en ik heel de groep over me heen krijg dat hun dat ene beschuitje echt niet uit vinden maken.

• sandraB

hallo annemarie

ik heb hier zelf ook nog wat moeite mee ,maar thuiszorg staat ervoor mensen inderdaad testimuleren en das alleen maar goed natuurlijk,als ik zou zien dat mevr zelf eten en melk kan klaar maken zou ik dit maar haar overleggen en haar complimenteren .kijk het even aan zou ik zeggen ,dus de volgende keer alleen het afwasje doen en kousen aan doen en mevrouw blijven complimenteren en blijven stimuleren,

ik ben zelf ook een zorgen mensje liefst neem ik alles uit handen maar dat is in de thuiszorg niet de bedoeling,zelfzorgzaamheid is heel belangrijk.

• Sam

Geef mevr. de keuze haar thuiszorg in te kopen bij een bureau dat Persoons Gebonden Budget- zorg levert… heeft ze meer zelf in de pap te brokkelen.

Als ze eenmaal geindiceerd is voor thuiszorg en 93, laat haar!

• Marianne

We moeten wel zuinig op onze clienten blijven he, want als je ze wegstuurt

dan heb je straks zelf geen baan meer.

maar we moeten onze clienten wel blijven stimuleren. en complimenteren.

of ze nu oud of jong zijn.

• carie

jeetje wat een bekrompenheid

heb je echt niets anders te doen dan je druk te maken of ze wel of geen beschuitje zelf smeert

ja echt iets om over te vallen ,vandaar dat er zoveel oudere zijn die er tegenop zien om hulpen in huis te krijgen want dan moet je naar hun pijpen dansen en heb je nog niet eens het recht meer om op je 93 ste soms wel en soms niet de puf te h ebben om je eigen ontbijtje te maken

• kyra

het gaat niet om dat ene beschuitje maar om het principe dat je als thuiszorger de mensen blijft stimuleren om zelf dingen te blijven doen ipv alles maar uit hun ahnden te nemen. bovendien zeg je niet tegen de hulpvrager dat ze het zelf maar moet doen maar speel je in op de situatie op zich. als zij beschuit wil kan je het ook zo stimuleren dat jij zegt zal ik de boter pakken en de suiker/jam dan smeert u zelf het beschuitje en zal ik een bordje pakken. zoiets dus. SAMEN het werk verzetten kan echt geen kwaad hoor en is absoluut niet bekrompen en bovendien vinden mensen het prachtig om samen wat te doen aangezien veel mensen het niet zo leuk vinden om hun huishouden (en bij ouderen dus vaak het leven, want dat bestond vroeger voor 90% uit huishouden) uit handen te geven aan een ander. iets verder denken kan soms echt geen kwaad carie. bij alzheimermensen zie je heel vaak dat ze genieten als je ze aan het werk zet op klusjes die heel simpel en goed uit te voeren zijn. nooit gehoord van jezelf informeren/opleiden zodat je wat dieper op de mens in huis zelf ingaat ipv blijven hangen in het sopje wat je maakt?

• Mariëlle

Mee eens,trouwens…mijn oma heeft ook wel eens dat het de ene dag beter gaat dan de andere,of dat ze de ene dag helderder is dan de andere.Ik zou het niet prettig vinden als er zo “betuttelend”over mijn oma gedaan zou worden als Annemarie doet hoor!