Thuiszorgkosten

• Theo

Wij begrijpen er zo langzamerhand niets meer van ,,.worden we hier in Nederland zo op geruid door politieke partijtjes die belang hebben bij halve waarheden ,leugens e.d.WIJ zijn een aow echtpaar die volgens de nieuwste cijfers 01-01-2004 het bedrag van 16 euro per 4 weken gaan betalen voor 9 uur hulp per week ,dat is toch heel wat anders dan 11.80 per uur Nog een voorbeeld ;Deze week werd er een invalide man ten tonele gevoerd die in eens 4000euro per jaar voor thuishulp moet gaan betalen . Nou en dan heeft deze man wel een inkomen van ruim 40.000 eurotjes per jaar ,mag het dan ook ?Ik begrijp echt niet waar deze hetze voor nodig is ,misschien dat jullie het weten ??

• Carolien

Beste Theo,

De laagste inkomens gaan er ook op achteruit, maar minimum inkomens kunnen worden gecompenseerd via de Bijzondere Bijstand.

Die persoon die 4000 euro aan eigen bijdrage kwijt zal zijn dit jaar heeft een inkomen van rond de 30.000 euro bruto. Dat lijkt heel wat, maar zoals je misschien zelf ook ervaart brengt een handicap/ziekte al heel wat extra kosten met zich mee. En moet die persoon er in zijn eentje of met een geheel gezin van rond zien te komen van dat salaris ?

Voor mij persoonlijk is het zo dat ik een partner heb met een redelijk inkomen. Tot op heden konden we daar van rondkomen. Ondanks dat we in een veel te dure aangepaste woning wonen (niets anders was en is er beschikbaar, dus dan moet je wel), we een hogere energie nota hebben dankzij een electr. rolstoel die wel elke dag moet worden opgeladen, extra vervoerskosten omdat ik niet met het OV vervoer mee kan (en geen recht heb op een vervoerspas omdat we net te veel inkomen hebben) etc. etc. De hogere eigen bijdrage kunnen ook wij niet meer opbrengen. Van 110 euro naar ruim 250 euro per 4 weken is een behoorlijk verschil. Voor een maandje is dat wel op te brengen, maar een heel jaar lang is andere koek. Ook ik heb geen boompje waar ik het maar ff af kan plukken.

Ik ben blij voor jou dat het allemaal meevalt, maar voor een hele grote groep is dat niet het geval. Wat jij leugens noemt is voor heel veel mensen die in een zelfde situatie zich bevinden als ik bittere waarheid.

• Toos

Helemaal mee eens!! Zelf ben ik werkzaam in de Thuiszorg en er komen al veel afzegggingen omdat het niet meer te behappen is voor de mensen, een schande !!!

• Theo

Beste Caroline,Ook bij jou gaat tegenslag je deur niet voorbij ,helaas hebben wij daar ook mee leren leven .Waar ik kwaad over ben is het feit dat ik al maanden gehersenspoeld wordt op radio en tv., over 11,8o per uur wat wij inderdaad niet hadden kunnen betalen En laat ik het dan zo stellen dat dat ,op een leugenachtige manier gebracht werd en nog wordt

Even terug naar het eerste verhaal.Volgens de lijst van www.zoggroep heeft iemand die 4000 euro betaald wel degelijk een inkomen vam ruim 40.000eurotjes en dat zijn geen guldens De maximum bijdrage bedraagt 321,56 per maand en dan x12 kom je nog onder de 4000

Als jij 250 euro betaald zit je dus tegen de 35.000 euro Zoals je zelf al zegt woon je veel te duur Het probleem is natuurlijk dat dat de wetgever niet met iedere persoon op zich rekening kan houden.Dan is er nog de belasting teruggave .Als deze lijst klopt val jij dus in het 42 % tarief boven 28800 en zal je dus via de belasting een flinke duit terug kunnen krijgen .

Hoe dat met vervoer zit weet ik niet precies wel weet ik dat mijn vrouw die ook in een rolstoel rijdt .gewoon haar taxi ritten vergoed krijgt naar het ziekenhuis.Maar dat is waarschijnlijk een ander soort stoel als dat jij hebt.Ik blijf voorlopig nog even de mening toegedaan dat de voorlichting kant nog wal raakt en dat veel mensen op het verkeerde been gezet zijn. Vriendelijke groeten Theo