benieuwd naar de gevolgen van de beknibbeling op thuiszorg

• Martijn

Ik ben voor mijn (deeltijd) studie journalistiek heel erg benieuwd naar wat voor een gevolgen de verregaande beknibbelingen op de thuiszorg zullen hebben.

Ik ben eigenlijk opzoek naar “thuiszorgers” of “thuisverzorgden” die ik een tijdje zou mogen volgen, misschien zijn de gevolgen v/d bezuinigingen en de verhoging v/d eigen bijdrage sterk merkbaar in het dagelijks leven.

Het liefste mensen uit de omgeving Rotterdam….

THANX!

• Toos

Er zijn al vele afzeggingen en bij ons zijn overlegvormen drastisch in tijd teruggebracht, ook jaarcontracten worden niet verlengd.

Woon in het oosten van het land.

• Carolien

Heel veel mensen maken zich zorgen over de eigen bijdragen van de thuiszorg. Ik merk het ook aan mezelf, het laat me eigenlijk niet echt los. Ik ben er veel mee bezig. Maak me veel zorgen over de toekomst. Hoe ga je dingen oplossen ? Is er wel een oplossing voor handen die structureel soelaas biedt ? Wat als ik geen particuliere hulp kan vinden en de overheid de eigen bijdrage handhaaft ? Hoe houden we dat financieel vol ?

Maar ook in de relatie legt het behoorlijk veel druk. Ik merk dat ik ineens me veel gehandicapter ben gaan voelen. Dat ik me schuldig voel dat mijn handicaps ons zoveel geld kosten en dat ik er voor mijn gevoel zo weinig voor terug kan geven.

Zelf begin ik me langzaam aan depressief te voelen. Dat komt niet alleen door de verhoging van de eigen bijdrage, maar ook door andere zaken die allemaal te maken hebben met de bezuinigingen in de gezondheidszorg en de slechte economische omstandigheden in Nederland in het algemeen. Ik maak me veel zorgen voor de toekomst en kan me er niet voor afsluiten.

Voor de hulp die hier komt betekent dat dat er ook veel over gepraat wordt met haar. Zij voelt zich betrokken bij de problemen die nu dreigen te ontstaan. En tegelijkertijd gaat zij ook een onzekere toekomst tegemoet. Ik merk aan haar ook dat zij de problemen ook heel intens ervaart.

Dat is hoe het er hier in het zuiden des lands aan toe gaat op het moment :o). Hoop dat je er iets aan hebt.

Groetjes

Carolien

• Anny

De mensen waarvoor ik werk als alpha hulp gaan de hulp opzeggen omdat ze de eigen bijdrage niet meer kunnen betalen. Ik vind dit niet alleen erg voor deze mensen maar ook voor mij omdat ik dit werk goed kan combineren met de zorg voor onze gehandicapte zoon. Ik maak me ook zorgen of de begeiding voor onze zoon in de toekomst nog wel mogelijk is, Hij heeft een pgb en daarvan gaat de eigen bijdrage ook omhoog.

Anny

• Toos

Het is handig om eerst het CAK te bellen en te informeren wat er betaald moet worden, veel mensen gaan ervan uit dat ze nu 11.80 per uur moeten betalen maar het blijft natuurlijk inkomensafhankelijk.

Hopelijk kan de LVT wat bereiken en deze maatregel ongedaan kunnen maken.

Ik heb een client die steunkousen draagt ter voorkoming van een open been, ze gaf aan met de hulp te willen stoppen, maar wat als ze dan een open been krijgt?? Moet ze toch weer verpleging hebben. Zo staat ze met de rug tegen de muur!!!!

• Theo

Voor een ieder ,die hulp nodig heeft, dan eens begint zo als Toos al steld,met te berekenen wat de echte kosten nu zijn, heb ik hier een adres, waar ik zelf van uit ga dat die klopt .Deze lijst is te vinden bij www.zorggroep.nl/bijdrage.htm Theo

• Hans

Mijn echtegenote werkt als alfahulp bij 4 “oudjes” in de Randstad.

Door de verhoging van de eigen bijdrage kunnen zij allemaal de hulp niet meer betalen en overwegen te stoppen.

Sommige mensen moeten van hun AOW-tje zelfs rond de 300 euro per maand gaan betalen.

Ronduit schofterig zijn die nieuwe bezuinigingsmaatregelen.

De mensen die jarenlang hun bijdrage geleverd hebben de wederopbouw van ons land en economie na WO-2 worden nu als oud vuil aan de kant geschoven door Jan Peter Balkenende en zijn CDA/VVD-rovers. Is dat nu hun dank?

Er zijn gevallen bekend van bejaarden die zich kruipend door hun huis voortbewegen en toch hun hulp hebben opgezegd. Mensen die al jaren op de wachlijst staan voor een verzorgingshuis en dankzij de thuiszorg nog een beetje zelfstandig kunnen blijven wonen.

Nou, Jan Peter B. , als je een beetje geluk hebt worden die lijsten snel korter hoor!

We laten onze “oudjes” gewoon doodgaan door ze te laten kreperen.

Scheelt ook weer in de ziektekosten he?

Jouw moeder zit zeker in een prive-verzorgingshuis?

Jullie willen niet weten (en IK weet het WEL) hoeveel geld er uitgegeven wordt aan het gevangeniswezen en hoe het daar aan toe gaat. Gevangenen hebben het in dit land VELE MALEN BETER dan onze bejaarden. Terwijl de parasieten van onze maatschappij elke dag kunnen kiezen WAT ze willen eten, kunnen veel van onze bejaarden kiezen uit WEL of NIET eten. Hoe scheef kunnen verhoudingen in een “welvaartstaat” liggen………

En dan durft men te zeggen dat gevangenen dan wel hun vrijheid kwijt zijn….ja me bolle r..t, die bejaarde die zijn huis niet meer uit kan of durft zeker niet?

Laten we de geldkraan naar die criminelen maar dichtdraaien en uitgeven aan de zorg! Het is toch te gek voor woorden dat we beter zorgen voor gevangenen dan bejaarden!!!!

Stelletje schoften daar in Den Haag in hun dikke dienst-BMW's. En dat noemt zich dan Christelijk. Nuben ik zelf niet gelovig maar volgens mij bedoelt de bijbel met naastenliefde iets anders dan hetgeen nu gebeurt.

We zouden eigenlijk onze bejaarden in de bus moeten hijsen en dan massaal met kruk en rollator het Binnenhof moeten verbouwen. Helaas is die generatie te netjes opgevoed………………..

Pfffff…..ik ben mijn frustratie even kwijt…….

Hans. :-(

• Theo

Ook jij Hans zit er helemaal naast .Heb door de ophitserij in krant en tv hetzelfde gedacht als jij, en me daar boos over gemaakt ,maar die oudjes waar jij het over hebt en alleen maar AOW hebben betalen niet meer dan 16 of 33 euro per 4 weken ,voor 9 uur hulp of meer in de week Aangezien de meeste hulpbehoevende mesen al langer ziek zijn kunnen ze daar ook nog eend 150%van ,van de te betalen belasting terug krijgen .Dat is weliswaar niet zoveel ,maar alle beetjes helpen.Hierboven heb ik verwezen naar een site waar de bedragen staan ,lees die eens.Groet THEO [ook een AOW er met hulp.

• Debbie

Bij ons vallen de opzeggingen tot nu toe gelukkig nogal mee (noig wel !)

Ik adviseer al mijn clienten eerst even rustig af te wachten tot ze de 1e reking binnen hebben of info opvragen bij de div. instanties.

Heel veel mensen gaan nl. meteen van de hoogste bedragen uit en vaak is dit niet het geval.

Natuurlijk is het duurder, wat ook ik een schande vindt.

Ik hoop maar dat er niet veel ontslagenen gaan vallen. Om nog niet te spreken over de vereenzaming en vervuiling van veel mensen.

• Toos

Hoi Theo,

Natuurlijk gaan mensen niet het hoge uurtarief betalen met alleen AOW maar voor mensen die er een klien pensioentje naast hebben gaat de eigen bijdrage fors omhoog!! Vergelijk maar eens met de bedragen van 2003.

Het is ook niet alleen de Thuiszorg die duurder wordt: het ziekenfonds stijgt met ongeveer 10 euro per maand en de mensen zijn niet meer in staat om zelf te koken dus zijn aangewezen op dure maaltijden van Tafeltje Dekje en ga zo maar door.

Het leven wordt dus flink duurder voor de bejaarden.

Hans, je hebt helemaal gelijk dat de gevangenen het hier beter hebben, ze doen nog moeilijk over 2 gevangenen in 1 cel, kijk eens in het verpleeghuis, daar liggen mensen zeker met 4 andere mensen??? Balk ellende zou eens een paar dagen daar moeten gaan werken!!