veranderingen rondom planning

• irene

de organisatie gaat veranderen, er komt een planburo, zorgroutes, mogelijk een handheld voor urenregistratie, een nieuw zorgdossier, er gaan zorgstartgesprekken met de client gevoerd worden en vanuit dit gesprek een zorgplan.

heel veel veranderingen met twee doelen:

meer aandacht voor de medewerker, d.m.v. coaching en feedback en intensievere begeleiding

meer aandacht voor de wensen van de client en betere communicatie en evaluatie met de client

als ik dit prikbord lees, lijkt het wel of alles wat verandert per definitie negatief wordt ervaren door de medewerkers. ik zou dit graag willen voorkomen, heb daar ook zo mijn gedachtes over maar zou toch graag wat reacties uit andere thuiszorginstellingen en van medewerkers die al zulke veranderprocessen hebben meegemaakt hebben

laat mij weten wat er goed ging maar natuurlijk ook wat er fout ging. maakt mij niet zoveel uit over welke verandering het gaat als je het er maar wel even bijzet

alvast bedankt

• Toos

Wij hebben nu ongeveer 1 jaar de hand held, is erg makkelijk want je hoeft niet meer al die urenregistratie,s in te vullen.

Sinds 2 jaar werken wij met de zorgmap, ook erg prettig, dossier komt binnen er wordt een eerstverantwoordelijke aangesteld die samen met de client het zorgplan opsteld en zorg bijsteld indien nodig. Ik ben er positief over, al was het in het begin wel wennen, wij hebben scholing gehad hoe je een zorgplan op moet stellen e.d.

Plannen doen wij zelf en hoop dat dit zo blijft.

Voor de weekend en avonddienst van wijkziekenverzorgende wordt in een ander rayon gepland en de ervaring hiermee is dat dit niet goed werkt!!!

• irene

hallo Toos,

bedankt voor je snelle reactie, nog even wat extra info, onze thuiszorg is alleen gezinsverzorging hoogste niveau is C-verzorgende wat wordt er dus gepland de zorg en huishoudelijk werk. er zijn weinig veranderingen al helemaal niet in het hvz toch komen alle teams elke week bij elkaar om te plannen.

je begrijpt dat als er aan jouw A-hulp rijtje niets verandert je er eigenlijk voor niets bijzit kan dus ook heel frustrerend zijn. bovendien regelen bij ons nu de zorgmanagers de planning.

je schrijft over een eersteverantwoordelijke, kun je mij vertellen welk nivo deze persoon heeft. en nog een vraagje over de scholing: vond iedereen dit nodig of was er veel tegenwerking het gaat mij bij mijn vraag vooral hoe veranderingen ervaren worden

groet

• Toos

Hoi Irene,

Als alle teams wekelijks bij elkaar komen is toch grote onzin en kost nog al wat!!!

Bij ons is een verzorgende ingeschaald als: D, zij doet uitsluitend verzorgend werk.

Iedere verandering roept vaak weerstand op, niet zo verwonderlijk want er verandert regelmatig wat.

Nu is iedereen er positief over, het is toch ook prettig als jij verantwoordelijk bent voor een bepaalde client, contact onderhoudt met huisarts, familie enz.

Wij zijn dus allemaal niveau D, maar hoe ze het in het huishoudelijke team geregeld hebben weet ik niet, ze werken ook met de zorgmap en hebben een werkplan.

Wij hebben iedere 2 weken overleg met wijkziekenverzorgende en verpleegkundige erbij, we delen ook vaak clienten en is dan ook fijn dat je kan overleggen of advies vragen.(ons team bestaat uit 12 personen)

Je zult zien dat werken met de handheld prettig is en bespaart je een boel schrijfwerk. Het schrijven van een zorgplan moet je oefenen, hoe vaker je het doet hoe makkelijker wordt het. Merk wel binnen het team dat er niet voldoende geevalueerd wordt!! Succes

• Cobie

Wat is een handheld? Bedoelen jullie daar de datalogger mee?

Groetjes….Cobie.

• Toos

Het is een computertje waar alle clienten e.d instaan ook vakantie e.d. voer je in en 1 maal per week los je de uren.