In het afgelopen jaar heb ik 2 maal met de RIO te maken gehad.
Bij de vervanging van mijn rolstoel verliep het traject van passing e.d. vlot en zonder problemen.
Maar de herindicatie voor thuiszorg is een ramp.
Januari vorig jaar veranderde ik van thuiszorgvereniging. De vereniging waar ik eerst mijn huishoudelijke hulp van kreeg had zo'n 7 jaar geleden zelf een indicatie gestelt en in de loop der tijd die indicatie zelf bijgesteld. Toen ik van thuiszorgvereniging veranderde heb ik via de nieuwe organisatie een herindicatie bij het RIO aangevraagd. Vervolgens hoorde ik maanden niets. Het enigste dat opnieuw werd geindiceerd was de eigen bijdrage. Maar de indicatie voor het aantal uren voor huishoudelijke hulp werd niet gedaan en daar was de herindicatie in eerste instantie voor aangevraagd !
In september/oktober vroeg de thuiszorgvereniging of ik er bezwaar tegen had om nogmaals een verzoek tot herindicatie in te dienen bij het RIO. Daar had ik geen bezwaar tegen en de herindicatie werd dus opnieuw aangevraagd.
Op 4 november ontving ik een brief van het RIO dat de procedure voor herinidicatie in werking was gesteld en dat er geprobeerd zou worden het traject binnen 6 weken af te handelen.
Intussen is het 19 januari 2004 en heeft het RIO nog steeds geen herindicatie gedaan. Daarbij is er nu de situatie ontstaan dat de thuiszorgorganisatie officieel geen hulp meer mag verlenen omdat de tijdelijke indicatie ter overbrugging tot de officiele indicatie verlopen is. De thuiszorgvereniging is vol begrip en blijft (voorlopig) hulp geven hoewel dit officieel dus niet is toegestaan.
Bij navraag bij het RIO werd mij meegedeeld dat er “binnenkort” iemand zou bellen om een afspraak te maken voor een indicatiegesprek. Volgens de mevrouw die ik sprak van het RIO was er eerst besloten om telefonisch een herindicatie te doen, maar dat ze daar van terug zijn gekomen en dus nu toch een persoonlijk gesprek willen voeren om een herindicatie te stellen. Omdat ik zelf aandrong op een snelle afhandeling van het traject, anders zou ik misschien zonder thuiszorg komen te zitten, werd er beloofd om een email te sturen aan de persoon die het herindicatiegesprek zal gaan uitvoeren met het verzoek om mij vandaag nog terug te bellen. Maar met de snelheid waarmee het RIO schijnt te werken heb ik daar weinig vertrouwen in dat dat ook daadwerkelijk zal gebeuren.
Ik ben nu dus al een jaar bezig om een herindicatie te krijgen voor thuiszorg. En het is op het punt gekomen dat de thuiszorgvereniging mij eigenlijk geen zorg meer mag geven. Het is toch van de gekken dat het RIO meer dan een jaar nodig heeft om een herindicatie te stellen ! En dat terwijl ik al bekend ben bij het RIO.
Met alle zorgen over de verhoging van de eigen bijdrage is dit wel het laatste dat ik er bij kan hebben om me ook nog eens zorgen over te maken. Op deze manier is thuiszorg inderdaad voor de client een opeenstapelijk van zorgen inplaats van hulpverlening die zo hard nodig is !