waar ligt de grens? -h.h. werkzaamheden-

• Louise

Hallo allemaal,

Mijn vraag gaat over wat houden precies de taken in van een h.h. medewerker? En dan eigenlijk wat doen ze niet meer?

Ramen lappen, stofzuigen, vloer soppen e.d., dat hoort er allemaal bij maar waar ligt de grens?

Een plafond schrobben of dakpannen afwassen in een schuur lijkt mij niet meer tot de taken behoren van een huishoudelijk medewerker.

Weet iemand waar ik daar een richtlijn/protocol over kan vinden (of mij dat toe wilt sturen?)

Ben werkzaam als kwaliteitsmedewerker binnen een kleine thuiszorgorganisatie en wij liepen hier tegen aan, een medewerkster wilde daar duidelijkheid over en wij konden die niet geven!!!

Bij voorbaat dank!

Louise

• regina

Wij werken sinds een klein jaar met een nieuw zorgdossier zelf werk ik niet in de hh dienst maar er zit wel een gedeelte in over het hh werk per kwartaal en wat er dan per week gedaan wordt sommige dingen worden bv maar eens in de 6 weken gedaan en alles in samenspraak met de client dit bespreekt de hh medewerkster en maakt hier dan afspraken over. Ik heb even een blik geworpen op de werkzaamheden maar dat van plafonds schrobben ed was mij al een tijd bekend, de hh medewerkers mogen bij ons dit soort dingen niet doen en ook geen schuren opruimen en tuinen verzorgen, het gaat om gewone dingen als stoffen, stofzuigen. wassen en was ophangen, als je wilt kan ik je het overzicht wel mailen.

• irene

de thuiszorgorganisties die ik ken hebben allen een frequentie taken plan of een takenrooster, wat er wanneer moet gebeuren . sommige organisaties werken ook met vaste schoonmaakmiddelen die door de hulp meegenomen worden.

er wordt alleen volgens indicatie gewerkt, dus wat het rio indiceerd wordt gedaan waar ook nog een onderscheid gemaakt wordt tussen hulp bij, overnemen en stimuleren.

als je nog meer moet weten moet je maar via werk contact opnemen, ik denk dat je het wiel niet uit hoeft te vinden want in heel veel organisaties wordt met dit soort afspraken gewerkt

• Louise

Bedankt voor jullie reakties!

Regina, als je het over zicht wilt mailen graag!

Mail dan naar: bonnierszorg@zorgt.nl

• anna

Hallo,

Ik volg een cursus thuishulp A

Daar komen al deze dingen aan de orde .

De cursus is hier verplicht,en ik raad het je zeker aan.

Vraag je manager om meer informatie.

Gr Anna

• Veerle

Wat Regina en Irene al aangaven worden er met een taken rooster gewerkt wat zich in het dossier bevind.

Verder zijn de clienten verplicht veilige matrialen in huis tehebben

Denkende aan trap stofzuiger enz .Geen grote schoonmaakheden zoals plafonds en dergelijke en vervolgens niet sjouwen met zaken die zwaarder zijn dan 25 kg

Mvg Veerle

• danielle

Kan iemand mij dan vertellen of het is toegestaan om op je knieen met chloor een tegelvloer te schuren??? Het lijkt MIJ niet echt goed voor je lijf, maar mijn voorgangsters doen dit blijkbaar zonder morren. Terwijl ik dit niet van plan ben te doen, maar daardoor wel met een scheef gezicht aangekeken word.

• Louise

Dat is precies wat ik bedoel! (Wat Danielle beschrijft)

Binnen onze -kleine- thuiszorg organisatie werken we wel met een ARBO-check, een lijst waarop clienten kunnen kijken en nagaan of ze de juiste materialen in huis hebben, maar we hebben geen lijst van de daadwerkelijke handelingen die wel verricht mogen worden en welke clienten niet meer kunnen vragen aan onze medewerkers.

Zo komt het dus dat de ene medewerker zonder morren op d'r knieen een badkamer voer met chloor schrobt en de ander de arbo-check nagaat en ziet dat er in huis een dweil met een minimaal 135 cm lange steel aanwezig moet zijn en dat het dus gewoonweg niet mag op je knieen een vloer dweilen.

Niemand is daar bij gebaat als jij kapotte knieen krijgt; jij zit thuis, de client heeft geen zorg en je werkgever zit met een zieke werknemer.

Groeten! en werkse!!

• Veerle

Nee je hoeft dat niet tedoen Het is de bedoeling dat je ergonomies te werk gaat om het ziekteverzuim te voorkeemen.

Hurk niet langer dan 30 sec aaneen gesloten

voorkom knielend dweilen.

Dus als je collega's dat wel hebben gedaan dan is dat hun eigen verantwoording.

Ik had het nog even na gekeken voor je

en met werkbesprekingen komt dit ook naar voren.

• Veerle

voorkomen natuurlijk