hoe raak ik wegwijs in PGB-land?

• Rien Snijders

Beste mensen,

Ik wil ten behoeve van een vriend, wiens zaken ik regel als bewindvoerder, graag toegankelijke informatie over PGB-zaken: hoe werkt dat, waar vraag ik dat aan, welke spelregels gelden hierbij etc.

(Als ik op internet zoek kom ik uit bij een warwinkel van info).

Bij voorbaat dank!

Rien

• Margriet

Hoi Rien,

wij zijn bewindvoerders van het PGB voor onze zoon.

Aanvraag voor een aanmelding doe je bij de SVB.

Vervolgens krijg je een rapport toegestuurd dat ingevuld moet worden. Daar moet je ook op aangeven welke hulp je vriend nodig heeft. Dit moet zeer secuur gebeuren, en daar zul je wel wat hulp bij nodig hebben.

Dan is het wachten op de indicatie. Die krijg je van de SVB.

De indicatie vertelt hoeveel geld je voor hulp, zorg, begeleiding te besteden hebt.

Het fijne van een PGB is, dat de zorg precies op maat kan worden ingekocht.

Als je vriend elke dag om 22.00 naar bed geholpen wil worden, kan dat. Hij is de werkgever. Hij kan dit particulier inkopen.

Zorg naar behoefte.

Maar je moet je wel even inlezen in de materie.

Begin eens op www.pgb-vg.nl

Hans aldaar weet heel veel, en je kunt altijd vragen stellen.

In welke categorie valt je vriend? (lich. handicap, verst. handicap?)

Ook dat maakt verschil, hoewel ik er met het budget nieuwe stijl niet helemaal zeker van ben. (wij hebben zelf nog “oude stijl”).

Ga daar maar eens kijken. Hoe meer je leest en vraagt, hoe meer je snapt. Het is inderdaad niet even 10 minuutjes lezen, dat duurt even langer :-)

Vraag trouwens gerust, we helpen graag verder. Gr. Margriet.

• marian

Hallo Rien,

Begin eens bij de site: www.pgb.nl Dit is de site voor budgethouders van en pgb. Er staat o.a. een uitgebreide stappenplan in hoe je het moet aanvragen. Dat is schijnbaar afhankleijk van de regio waar je woont. Hier kun je het regionaal indicatie orgaan benaderen. Zij doen de indicatie. Afhankelijk van de zorgvraag komt er een indicatie uit. Dit kan o.a. bestaan uit huishoudelijke verzorging, persoonlijke verzorging, verpleging, ondersteunende begeleiding in uren of dagdelen, of activerende begeleiding in uren of dagdelen en kort verblijf. Laat je eerst goed informeren zodat je bij een intake voor de indicatie goed weet wat je wilt dan komt de rest vanzelf. De hokjesgeest van verpleging en verzorging, verstandelijk gehandicapten, lichamelijk gehandicapten en geestelijke gezondheidszorg is per 1-04-2003 van de baan.

succes namens een ervaren ouder van ee kind met een pgb

MarianRien Snijders schreef:

>

> Beste mensen,

>

> Ik wil ten behoeve van een vriend, wiens zaken ik regel als

> bewindvoerder, graag toegankelijke informatie over PGB-zaken:

> hoe werkt dat, waar vraag ik dat aan, welke spelregels gelden

> hierbij etc.

> (Als ik op internet zoek kom ik uit bij een warwinkel van

> info).

>

> Bij voorbaat dank!

>

> Rien

• eilkokort

Hoi

Je kan contact opnemen met een thuiszorgorganisatie bij voorkeur een kleine waar ze over het algemeen je prima kunnen uitleggen hoe een pgb werkt.

Als je in het noordfen van nederland zit kun je mij ook mailen voor een afspraak, via mijn werkgever arlero thuiszorg.

groetjes

eilko

• Rien Snijders

Beste mensen,

Hartelijk bedankt voor jullie; dit weekend ga ik uitgebreid lezen op de door jullie geadviseerde sites.

Als ik nog meer wil weten neem ik wel weer contact op met jullie.

Met vriendelijke groet,

Rien

• popet

Je moet gewoon naar www.pgb.nl gaan daar vind je alle info