discriminatie

• regina

Sinds enkele tijd zie je dat er steeds vaker mannen in de thuiszorg komen werken het loopt nog niet over maar het komt steeds vaker voor, steeds vaker lopen wij tegen het feit aan dat vrouwelijke maar ook mannelijke clienten dit niet erg prettig vinden. Het begint met een enkeling een mw die zich hier niet prettig bij voelt om gewassen te worden door een broeder en daar geef je dan aan toe en probeert dit dan op te lossen maar clienten horen dit van elkaar en dan gaan andere clienten dit ook vragen/eisen zover zelfs dat een broeder er dan niet binnenkomt om bv een pil te geven of steunkousen aan te doen ( wassen zou je bv dan maar moeten overslaan) . Ik heb alle begrip voor persoonlijke voorkeuren van clienten maar dit lijkt mij erg ver gaan zolang je het kan oplossen is het misschien geen probleem maar met vakanties en feestdagen wordt het wel steeds moeilijker op te lossen, en wat als de helft van je clientenbestand dit wil? Hoewel niet alle collega s dit vinden is dit gewoon discriminatie lijkt mij, het komt nl ook voor dat clienten zeggen dat ze geen surinaamse zuster of hh medewerkster willen en dan zijn we duidelijk dit is discriminatie en hier doen we dan niet aan mee maar kunnen clienten dan wel perse om een vrouwelijke medewerker vragen? Hoe is dit geregeld bij andere thuiszorg ins of is hier geen beleid voor en wordt dit van te voren bv bij intake gemeld.

• Theo

Ben weliswaar geen verpleegkundige,maar zou als broeder nooit in de thuiszorg bij een vrouw alleen willen werken .Dat bedoel ik in de zin van wassen en verzorgen.Gegarandeerd dat daar straks aanklachten over komen ,in de zin van sexuele benadering o.i.d. .En waar sta je dan als broeder ??Haar ja, is jou nee,maar als het niet waar is ,is jou naam naar de knoppen .Want…waar rook is, is toch vuur ?.Er komen geheid problemen door dit systeem,Dus simpel oplossen,Mannen helpen de mannen maar, en geen alleenstaande ,.in dit geval alleen liggende vrouwen. Voorkomen is beter dan genezen. Groeten Theo

• Toos

Helaas hebben wij binnen het verzorgende team geen mannen, maar wij vrouwen wassen toch ook de mannen??

In het huishoudelijk team was er een mannelijke uitzendkracht en de clienten waren hier heel positief over.

Als de client zegt geen buitenlandse zuster te willen vind ik dit wel erg ver gaan hoor. Wat zegt de organisatie hierover??

• Toos

Theo,

Ik als verzorgende kom bij vele alleenstaande mannen, moeten wij als vrouwen maar niet meer doen dan???

Beetje kortzichtig hoor. Als verzorgende in de Thuiszorg is het altijd zijn woord tegen mijn woord.

• Theo

Ja Toos, Je zal er wel geen kwaad inzien, en theoretisch heb je natuurlijk gelijk ,maar………De put wordt altijd gedempt ,als het kalf verdronken is .We wachten wel af Groet Theo

• Maia

Mijn man is dertig jaar geleden begonnen als verpleegkundige A en werkt nu op een ok daar kan het blijkbaar wel en doet niemand daar moeilijk over.

Ik zelf werk als verzorgingshulp B in het HZ team en krijg regelmatig sexuele getinte opmerkingen naar mijn hoofd.

En zou het prettig vinden als zulke mensen door een man geholpen geworden.

Want als het over normen en waarden gaat kunnen menig mensen wat leren .

Overigens ben ik blij dat ik inmiddels de leeftijd heb bereikt van 45 jr zodat ik van mij af kan bijten .

In ons v z team zit ook maar een man maar als mensen in nood zitten en pijn hebben willen ze ook graag door hem geholpen worden

mvg Maia

• Theo

MAIA,Ik zie het probleem ook niet zo gauw in ziekenhuizen e.d.Daarom zei ik ook ,bij een vrouw alleen thuis .Daar is dus verder niemand aanwezig, die ingrijpen kan ,cq,eventueel voorkomen kan ,omdat een derde persoon toch remmend werkt .Als dit ooit mocht gebeuren wat ik niet hoop, zou ik toch de directie van de uitgezonden persoon ook aanklagen wegens slecht beleid.Groet Theo

• Klaas

Beste Theo,

Gezien jouw reacties, is het maar goed dat je niet in de thuiszorg werkt.

Ik was al jaren vrouwen, alleen, (ja Theo, helemaal alleen) en heb nog nooit een klacht aan m'n broek gehad (woordspeling)

Soms wil een vrouw geen man: dit is haar goed recht. Net zoals het een recht is voor een man om geen vrouw te willen, of een vrouw geen vrouw, of een man geen man. (meer mogelijkheden zijn er geloof ik niet)

Als organisatie speel je daar zoveel mogelijk op in; echter, wat niet kan, kan niet.

Dus wel mannen beschikbaar en de client wil geen man??

Heeft de cliënt FF pech.

• Maia

Beste Theo

• Theo

Klaas, Steeds vaker ,zei Regina ,waar ik op reageerde, komen er mannen in de thuiszorg. Daardoor zullen de problemen die,,KUNNEN " ontstaan ,.eerder boven water komen .Het is absoluut niet mijn bedoeling om al die goede hardwerkende mannen in de thuiszorg,ook maar van wat dan ook te betichten, maar bij steeds vaker, wordt het risico ook steeds groter dat er problemen ontstaan Groet Theo