steunkousen

• lisa

hoi weet een van jullie of er een protocol is voor het weigeren van steunkousen als er geen hulpmiddelen wie kan mij helpen.

• regina

Hoe bedoel je dat, weigeren van de client om ze aan te trekken of het weigeren van de medewerker om steunkousen aan te trekken zonder hulpmiddel? Een client mag zelf bepalen of hij wel of geen steunkousen aantrekt dat lijkt me duidelijk, maar een medewerker mag ook weigeren zorg te verlenen als niet de juiste hulpmiddelen aanwezig zijn dus bv op bed wassen moet op de juiste hoogte kunnen, dat lijkt mij ook voor steunkousen gelden hulpmiddelen zijn er niet voor niets. Staat er hier niets over in de zorgovereenkomst die is aangegaan met de client? Als het goed is moeten hier rechten en plichten staan die gelden voor client en medewerker deze staan ook vaak in folders en zorgdossiers die de client krijgt bij binnenkomst in de thuiszorg.

• ingrid

Of je mag weigeren weet ik niet , maar realiseer je wel dat de aanschaf van die hulpmiddelen door de clienten zelf betaald moeten worden en dat kan voor sommigen toch een hele uitgave zijn ( ongeveer 20 euro ). Ik kreeg een goede tip van een oudere collega die zei koop de gewone huishoudhandschoenen, ( wel op letten of de palm van de hanschoenen ribbeltjes hebben ) en je hoeft lang niet zoveel kracht te zettten . Winst voor je schouders en minder pijnlijk voor de client. Ik heb het geprobeerd en het werkt inderdaad.

Groetjes Ingrid

• sandra36

hallo lisa

volgens mij mag je wel weigeren als het ergonomisch niet verantwoord is ,ik gebruik zelf de Easy-Slide ,het is een hele gladde stof waardoor het allemaal veel makkelijker gaat ,ook huishoudhandschoenen zijn handig,

kijk een op

http://www.kittz.nl/technologie/zorg/arbeidsmarkt/pakket/kleden/easyslide.htm

• bronny

Krijg je bij steunkousen niet gratis een aantrekhulpje erbij? Ik draag zelf steunkousen (Varodem klasse 2) en krijg daarbij altijd zo'n aantrek'sokje', maar volgens mij werkt een plastic zak net zo goed. Samen met huishoudhandschoenen moet het wel gaan lukken denk ik.