Werkstuk Agressie in de Thuiszorg

  • Wendy

    Ik ben werkzaam in de Thuiszorg en ben op dit moment bezig met de opleiding “Helpende” en moet dus een werkstuk maken.

    Ik doe het over het onderwerk “Agressie”

    Nu ben ik op zoek naar mensen die ook in de Thuiszorg werken die hebben gewerkt of nog steeds werken met agressieve zorgvragers.

    Wat je ervaringen daarbij zijn, wat er gebeurt is en wat je er aan gedaan hebt etc…Alle verhalen zijn welkom. Alvast bedankt. Groetjes Wendy

  • kyra

    ik ben voornamelijk werkzaam bij dementerende mensen. ik heb een client die dreigend is naar bepaalde mensen maar absoluut niet naar mij. hij dreigt met een mes en is lichamelijk hardhandig. ik heb geen problemen met hem maar ik hou hem continu in de gaten en zal nooit mijn rug naar hem toedraaien omdat ik vermoed dat als hij dementer wordt dat hij wel een bereiging voor mij is. met deze client ben ik ook bezig voor opname, maar gaat erg moeizaam omdat hij niet wil. verder werk ik bij een client die niet handtastelijk is maar wel verbale toespelingen maakt. ik zorg er dus voor dat er een duidelijke lijn is tussen ons. ik als hulpgever en hij als hulpvrager. ik wijs hem op zijn uitspraken en geef heel duidelijk aan als hij te ver gaat. nadat ik een paar keer goed mijn grens heb aangegeven houd hij er rekening mee en werk ik daar verder heel prettig.

    agressie kom je best vaak tegen in welke vorm dan ook maar het punt is hoe ga jij daar als hulpverlener mee om. bij demente mensen is het vaak angst dat ze dreigen. jij bent een indringer in hun wereld als ze je even niet herkennen als hulpverlener. ik maak bij zulke acties van mensen vaak een grapje. zo van..kent u me niet meer? ik hoop niet dat u mij op uw boterham gaat smeren hoor want ik zie dat u met uw mes al klaarstaat. ik lach daarbij en hij ook en de dreiging is over. vaak kun je bij demente mensen beter een grapje maken en ze daarbij goed blijven aankijken. ze reageren erg goed op de mimiek in het gelaat.

    ook hebben wij wel mensen gehad die uit zorg zijn gezet. na vele brieven en waarschuwingen is het op een gegeven moment over. mensen kunnen wel heel erg ver gaan. te ver vind ik maar er zijn altijd wel collega`s die het toch willen proberen met een vervelende client en dan blijven ze toch maar in zorg totdat niemand er meer heen wil/durft.

    je eigen grens aan blijven geven is het aller-aller belangrijkste en als je dat niet kan of durft lopen mensen over je heen als een stoomwals en ben je denk ik wel toe aan een cursusje assertiviteit. als mensen duidelijkheid hebben bij je en weten waar ze aan toe zijn (zeker dementerenden want dat zijn net uitproberende kinderen soms) kan je een hele hoop bereiken.

  • Wendy

    Bedankt voor je bericht, die kan ik plaatsen in mijn werkstuk.

    Hopelijk krijg ik meerdere reacties.

  • Wendy

    Wendy Schreef:

    ——————————————————-

    > Ik ben werkzaam in de Thuiszorg en ben op dit

    > moment bezig met de opleiding “Helpende” en moet

    > dus een werkstuk maken.

    > Ik doe het over het onderwerk “Agressie”

    > Nu ben ik op zoek naar mensen die ook in de

    > Thuiszorg werken die hebben gewerkt of nog steeds

    > werken met agressieve zorgvragers.

    > Wat je ervaringen daarbij zijn, wat er gebeurt is

    > en wat je er aan gedaan hebt etc…Alle verhalen

    > zijn welkom. Alvast bedankt. Groetjes Wendy

    Man wat heb ik daaraan…? Ik wil een kant en klaare werkstuk hebben nu!

    Want op Internet kan ik niks vinden GVD!

  • maia

    Ik vind dat je Wendy goed op weg helpt,maar eerlijk gezegt vind ik dat er te veel informatie vrij gegeven word.

    Noem me een zeikerd maar ook clienten en fam lezen hier.

    Het is een prima stuk wat je schrijft waar men zeker wat aan heeft maar er staan stukken in die te prive zijn ,en indien het om mijn vader gaat/of ander fam lid diegene meteen zou herkennen.

    Ook al heb je een nickname .

    Ben daar ook voor je zelf alert op aub .

    Het is een onderwerp dat men niet vaak genoeg kan/moet bespreken .

    We moeten waken voor ons eigen welzijn.

    Helaas worden er veels te weing curcussen gegeven op dit gebied.

    Zeker voor de hv1 en hv2 personeelsleden is er geen tot weinig info of lesmatriaal ivm financele te korten.

  • maia

    succes

  • jesa

    Wendy schreef:

    Man wat heb ik daaraan…? Ik wil een kant en klaare werkstuk hebben nu!

    Want op Internet kan ik niks vinden GVD!

    En jij werkt in de thuiszorg en doet een opleiding Helpende???

    Als je bij mij in dienst was stond je nu op straat!

    Ik probeer nu te achterhalen waar je werkt want dit kan natuurlijk niet hé?

  • maia

    Nee joh ,dit is iemand die onder haar naam zit te treiteren.

    Het vakantie en men schijnt dit leuk te vinden.

  • Sihirci

    Wat een drukte over een topic uit 2004, willen julli de zesde verjaardag alvast aandacht geven?

  • jesa

    Sihirci Schreef:

    ——————————————————-

    > Wat een drukte over een topic uit 2004, willen

    > julli de zesde verjaardag alvast aandacht geven?

    23/02/2010…… Topic uit 2004?