Ik sta voor een moeilijke keuze en vraag me af of iemand hier ervaring mee heeft.
Ik ben 3 jaar Alpha hulp geweest toen ik vorig jaar de kans kreeg om bij de Thuiszorg een contract te krijgen (voor één jaar). Ik heb dat gedaan en ben Thuishulp Stabiele zorg geworden, zoals dat heet. De Alpha hulpen die in vaste dienst kwamen mochten allemaal hun eigen cliënten meenemen en dus bij dezelfde mensen blijven werken. Nu de contracten aflopen en omgezet moeten worden naar vaste contracten, heeft de Thuiszorg een probleem. Door de verhoging van de eigen bijdrage hebben heel veel klanten afgezegd en nu zitten er hulpen werkeloos thuis (doorbetaald). Ik ben ook een aantal cliënten kwijtgeraakt en werk ook niet meer volledig op dit moment.
We kregen te horen dat we een flexcontract krijgen aangeboden voor minimaal 3 uur per week. Dat houdt in dat we eventueel meer uren moeten werken (hoeveel is niet duidelijk) en beschikbaar moeten zijn voor werk, maar dat we eerst maar één van onze cliënten mogen houden. Het werk wat daardoor overblijft gaat naar de A hulpen die een vast contract hebben.
Nu heeft één van ons navraag gedaan en heeft ontdekt dat onze klanten lang niet zo massaal hebben afgezegd als de klanten van de A hulpen (voorzover we nu weten dan). Eigenlijk is het dus heel erg oneerlijk dat wij eerst klanten binnen brengen (met de toezegging dat ze nu dus hun vaste hulp houden) en dat we nu moeten gaan kiezen wie we ‘wegdoen’ en bij wie we eventueel willen blijven werken. Áls we dat contract tekenen, want daar moet ieder voor zich ook nog even een beslissing over nemen.
Ook blijkt nu dat in een andere regio de contracten wel gewoon zijn omgezet naar vaste contracten met behoud van cliënten, alleen bij ons is dat opeens niet mogelijk…
Zelf heb ik er eigenlijk helemaal geen zin in op deze manier. De hele week beschikbaar moeten blijven en voorlopig toch maar 3 uurtjes werken (en veel minder gaan verdienen dus)… ik weet niet of ik de motivatie nog kan opbrengen.
Nu vraag ik me dus af of er meer mensen zijn die voor dezelfde keuze hebben gestaan en of het werken onder zo'n flexcontract nog wel leuk is.
Sorry voor het lange verhaal, maar ik moet volgende week een beslissing nemen en ben er nog lang niet uit…