Fraude in de thuiszorg ?

• Carolien

Aan het begin van dit jaar kreeg ik een herindicatie voor de thuiszorg. Op dat moment hadden mijn partner en ik 6 uur hulp in de huishouding. Dat werd teruggeschroefd naar maximaal 3 uur en 50 minuten. Dit vanwege de scherpere richtlijnen. Dat dit voor mijn partner en ik grote problemen zou veroorzaken kon de dame van het RIO begrijpen. Omdat mijn partner me op het moment zoveel mogelijk zelf lichamelijk verzorgd kwam het RIO met het volgende voorstel, het aantal uren voor huish. hulp verlagen volgens de nieuwe richtlijnen en daarbij dan een x aantal uren lichamelijke verzorging om zo de druk op mijn partner op dat gebied wat te verlichten? zodat mijn partner dan zich wat meer op het huishouden zou kunnen richten. Een voorstel waar we niet op zijn ingegaan omdat ik liever niet elke keer een ander aan mijn lijf heb die geen idee heeft wat wel en niet kan.

Als dit gegeven de laatste 3 maanden veelvuldig heeft plaats gevonden tijdens herindicatie?s door RIO?s en Argonaut dan verklaart dat de verschuiving in de zorgvraag waarvan mevr. Ross meent dat het om fraude zou gaan.

Met de verhoging van de eigen bijdrage heeft mevr. Ross zich vele extra kosten op de hals gehaald. Vergelijkbaar met wat er nu bekend is geworden over de versobering van de regeling voor psychotherapie. Mevr. Ross en dhr. Hoogervorst moeten snel leren om verder te kijken dan hun neus lang is, anders blijft er niets van de zelfstandigheid van chronisch zieken en gehandicapten over en zullen de kosten voor verpleeghuizen de pan uit gaan rijzen !

• len

hallo, ik werk zelf voor de thuiszorg in de hvz en ik kan me helemaal aansluiten bij jou verhaal ik zelf roep dit ook al maanden en ik vind het ontzettend frustrerend dat mensen de hulp op moeten zeggen omdat de eigenbijdrage zo hoog is geworden en inderdaad wat krijg je dadelijk oudere gaan zich zelf en huishouding verwaarlozen en dan moeten ze na een verzorgingstehuis ….. en daar is al een groot tekort aan dus ik ben benieuwd hoe mevr ross dit allemaal op wil gaan lossen.

len

• Carolien

Ik merk het zelf en zie het hier in de buurt ook. Ik ga toch dingen doen die ik lichamelijk gezien niet kan doen. Maar ja, mijn partner is al zwaar belast met alle extra zorg en een drukke baan. Dan wil je niet ook nog eens nog een extra pak werk op de schouders laden die al overvol zijn. Dus ga je dan maar zelf proberen dingen te doen. Gevolg is wel dat ik me daardoor lichamelijk aanzienlijk minder goed ben gaan voelen. Heb veel meer pijn dan een paar maanden geleden. Ben vaak extreem vermoeid. En mijn humeur lijdt er ook onder. In de afgelopen maanden ben ik lichamelijk gezien gewoon sneller achteruit gegaan en dat betekent uiteindelijk (op termijn) ook dat ik minder lang in staat zal zijn om nog dingen in het huishouden te blijven doen. En wie komt ons dan straks helpen wanneer ik bijna niets meer in het huishouden kan en mijn partner nog meer in het huishouden en mijn persoonlijke verzorging moet gaan doen ? Op de thuiszorg hoef ik dan niet meer te rekenen want dat kan ik me eenvoudig weg niet financieel permiteren !

Mevr. Ross heeft geen idee hoe het er in de praktijk aan toe gaat ! Ik mag hopen dat ze nooit zelf in de omstandigheden zal moeten verkeren waarbij ze afhankelijk is van een totaal uitgeklede en onbetaalbare thuiszorg. Want dat wens je zelf je ergste vijand nog niet !

• len

hallo carolien ik leef heel erg met je mee, wij bij de hvz maken dit dus steeds vaker mee maar wij zijn ook met handen en voeten gebonden ik zou willen dat ik meer kon doen maarja wie zijn wij ………. ik wens je heel veel sterkte toe en ik hoop dat er heel erg snel een oplossing komt voor jullie (en voor andere ).

groetjes lenneke

• eilko kort

Als ik uw vehaal dus goed lees is het voorstel dus gedaan door het rio.De staatsecretaris geeft aan dat het een fout is van de thuiszorg.

Thuiszorgorganisaties kunnen niet anders dan zich houden aan het geindiceerde product, anders krijgen zij geen vergoeding voor de geleverde diensten.

het lijkt mij dus dat de“fraude”niet bij thuiszorg gezocht moet worden maar bij de indicatie punten.(een overheidsorgaan trouwens)