collega advies gevraagd

• jolivo

hoi ik ben thuishulp a, en vanaf dec 2003 werkzaam.ben er tijdelijk ivm vele opzeggingen een paar maanden uit geweest , heb in die tijd wel als oproepthuishulp gewerkt, en de rest als medewerker huish dienst bij ee verzorgingstehuis. ik heb tot voor kort alleen maar prettige ervaringen gehad maar sinds 4 wk heb ik een clieënt waar ik helemaal van in de war raak, en behoorlijk verdrietig en onzeker van word, graag zou ik jullie advies en eventuele dezelfde ervaringen willen horen. mvr is 94 jr, woont zelfst, en haar ziektebeeld is dat ze al jaren darmproblemen heeft. ze kookt nog elke dag, doucht zich zelf,gaat alleen om boodschappen, de ene keer heeft ze de badkamer een grote beurt gegeven , de andere keer de keuken. ze is dus nog heel zelfstandig en heel fief. ik ben nu 7x bij haar geweest maar kan niks goed doen bij haar, voor mijn gevoel probeert ze me steeds te kleineren en te vernederen, zo van kan je dat niet, je moet nog heel veel leren meid !!, en dan gaat het om b.v iets op haar manier opvouwen. of b.v als ze me vraagt de kamer te stoffen, en ik daar mee bezig ben ze inneens gilt van , neeee die kast doe ik morgen zelf. ik heb haar proberen uit te leggen wat mijn gevoel is , dit advies kreeg ik van mijn teamleidster, maar dan gaat ze het over iets heel anders hebben zovan ja ik dacht dat ik er goed aan deed om als mijn hulp komt , heel vroeg op te staan en om dan de badkamer een grote beurt te geven, kom je dan liever in een vuil huis. en ik moet eerlijk zijn ik kom liever in een vuil huis bij mensen die echt hulp nodig hebben en me wel met respect behandelen. ik ben heel blij dat ik al zoveel positieve ervaringen achter de rug heb want anders zou ik nu behoorlijk afgeknapt zijn op thuiszorg. ik vond het zón leuke baan die me zoveel voldoening gaf, en ik weet dat dit niet aan mij ligt, maar ik heb er toch een behoorlijk rotgevoel van. ik heb mijn teamleidster gebeld maar die is tot nu toe niet te bereiken voor mij, ze zou me terugbellen, maar ik weet niet wanneer.

ik vraag me af of jullie deze situatie ook wel eens meegemaakt hebben, en hoe jullie dit opgelost hebben. sorry voor het lange verhaal. groetjes jolivo

• sandraB

hallo jolivo

ik heb je bericht gelezen en wil hierop wel reageren als eerste wil ik zeggen dat het heel goed is van mevrouw dat ze zelf nog een hoop zelf doe daar zijn we ook voor op mensen te blijven stimuleren ,dus dat zou ik niet als probleem zien .

hebben jullie in het begin wel goede afspraken gemaakt van wat er allemaal gedaan moet worden en wat mevrouw zelf allemaal nog kan?

zonde dat je het gevoel heb dat ze je kleineerd denk niet dat dat haar bedoeling is ik denk dat deze mevrouw er toch wel moeite mee heeft om te accepteren hulp te moeten hebben en dat iemand alles uit handen wil nemen ,ja en dat mevrouw alles op haar manier gedaan wil hebben kan ik begrijpen ,ik denk dat je daar toch wel in mee moet gaan hoor.dat je het toch op haar manier zoals ze dat al die jaren gewend is geweest ook blijf doen ,en haar complimenteren dat ze zelf nog veel zelf doe ,mischien heb je dan meer tijd voor een praatje ja toch? wat eigenlijk veel belangrijker is voor sommige klieenten.probeer een beetje mee te gaan met mevrouw ik hoop dat je iets aan mijn advies heb en zorg er wel voor dat je het naar je zin blijf houden ,,en maak goeie afspraken met mevrouw .

sterkte ermee

• meredith

Waarom heeft deze mevrouw eigenlijk hulp nodig?

Zij doet immers alles zelf?

Ik zou vragen om een herindicatie..en als hulp toch noodzakelijk is en jij doet je werk goed,dan vind ik dat de teamleidster met haar in gesprek moet gaan.

Ik heb het gevoel dat je een beetje aan je lot overgelaten wordt.

Succes!

• ilonka

hoi jolivo,

ik zit bijna in net zo een situatie ik werk als bhulp bij een meneer en ook ik voel me daar zeer onprettig,doe niks goed de hele drie uur word er bijna of helemaal niet gepraat.Als er visite is kryg ik wel pauze en koffie maar als meneer alleen is krijg ik niets,wel in het begin maar nu niet meer.Hij zegt ook dat ik zijn medicijnen niet meer bij de apotheek mag halen want dan gaat er 10min van de tyd af.Ik heb het aangekaart maar ik moest maar bij neerleggen en proberen met meneer te overleggen,maar er valt niks te overleggen want praten kost nl tyd.En meneer is niet te stimuleren om iets te doen want daar kom ik voor en hij betaalt

al zoveel nog wel het laagste bedrag.Er valt helaas voor mij niks aan te doen maar ik heb me voorgenomen om alles heel langzaam te doen en sorry om te zeggen maar ik doe niet meer me best en ga erg met tegenzin daarnaartoe.

Ik werk er al bijna 14 jaar en dit is mij nog nooit voorgekomen.En niemand wil echt

ruilen want ik zit in een zorgteam en wie wil nou 3uur poetsen bij een oude chagerein.Nou dat wilde ik effe aan je kwijt want je bent niet de enige die een

klant heeft die moeilijk is.Het ergste vind ik als er visite is en ik ben bv in de gang dat hij over mij roddelt wat ik niet goed heb gedaan in zijn ogen terwijl het in mijn ogen wel goed is.Nou veel sterkte en misschien word jou klant in de toekomst wat gemakkelijker.

• meredith

..Dit is echt balen ilonka. Maar als je deel uimaakt van een zorgteam..deel je deze client toch met anderen.? Nogmaals.. relaxed baantje teamleidster want ik vind dat zij tekort schiet..Jij verdient hetzelfde salaris als diegenen die wel een makkelijk adres hebben ,niet eerlijk lijkt mij..juist in een team moet je collegiaal zijn, en de lastige clienten delen.

sterkte

• toos

Werken jullie niet met een zorgmap waar duidelijk in staat wat de client zelf doet en de taken waar de Thuiszorg voor komt???

Voor je begint bij deze mevrouw zou ik eerst even overleggen wat ze nog zelf doet en wat je moet overnemen, vertel dat ieder zijn eigen manier van werken heeft!!!

Succes

• Janne

Ik zou gewoon op mijn gevoel afgaan,Jolivo.Als je daar niet prettig werkt,gewoon naar je manager toestappen en vragen om een andere client.Op ieder potje past wel een dekseltje,dat is met ons werk ook zo.Als ik zo je verhaal lees,denk ik,dat ik daar geen dag langer zou blijven.Ik vind het gewoon vernederend.Je moet voor jezelf opkomen!Als ik ergens nog maar kort ben,vraag ik altijd of de mensen eerlijk willen zijn naar mij toe,want er is gewoon niemand bijgebaat,als het tussen de client en jou niet klikt.Ik zeg ook altijd dat ik graag ook prettig wil werken,en dat ik zelf ook eerlijk zal zijn,naar hen toe.Het wordt heel goed ontvangen,vind ik.

Ik wil gewoon met plezier naar mijn werk toe en dat bescherm ik ook op deze manier.

Ik vind het trouwens een goed idee,dat rouleren tussen collega's met lastige clienten.Maar de clienten zelf vinden het vaak niet zo geweldig.

Ook vind ik,dat de thuiszorg,de medewerkers die al deze lastig te plaatsen clienten ‘bedienen’, maar eens wat beter mag belonen.Bijvoorbeeld de agressieve dementerende client,die zelfs door de familie in de steek gelaten wordt,en waar je zeg maar achter je moet kijken,om te zien wat er achter je rug gebeurt.(Vorig jaar,stond er nog een berichtje in de krant,dat de ene dementerende bejaarde de andere had gewurgd.)Ik bedoel maar,waar wil de regering nu in vredesnaam toch naar toe,met die 400.000 Alzheimer patienten???En wie moet dat gaan opknappen,wij voor de prijs van een gewone werkster!