mtx injectie

• sandraB

ik heb een vraag over de mtx injectie

deze klieent krijg thuis één keer in de week een mtx injectie voor de reuma

nou kwam ik bij mevr voor de ADL en na het lezen van het zorgdossie stond erin dat ik haar moest wassen met handschoenen aan ,mevr zei dit hoef niet hoor ik vind het onzin zegt ze ,de wijkverpleging moet tijdens het prikken wel handschoenen aan maar wij die voor de ADL komen moeten wij ook handschoenen aan ?ben op internet al aan het zoeken gegaan maar hierover niets kunnen vinden dat wij handschoenen moeten dragen.

• regina

Dat er staat wassen met handschoenen zal er niet voor niets staan, vraag het anders aan de wijkverpleging. Clienten zeggen al snel dat je geen handschoenen hoeft te dragen, laats kwam ik ergens voor een wond (ulcus) en client vond het maar raar dat ik handschoenen aan deed voor de wondbehandeling dit deed niemand want ze had toch geen aids of zo, dat dit helemaal niet daarom ging had ze niet begrepen. Ik werk pas 4 jaar in de thuiszorg als wijkziekenverzorgende en het heeft mij vanaf het begin al verbaasd dat hier veel te weinig gebruik van wordt gemaakt, personeel smeert van alles zonder te beseffen waar ze mee bezig zijn, cytostatica tabletten worden zonder enige bescherming doorgebroken en de meest smerige wonden worden zonder handschoenen aan behandeld, clienten letten er zelf niet op of durven hier niets van te zeggen of vinden het wel best, soms willen ze geen handschoenen aanschaffen omdat het te duur zou zijn.

• Carolien

Op http://www.xs4all.nl/~ivdbur/Reumato%EFde-Artritis/methotrexaat.htm staat er een klein stukje over :

"MTX en voorzorgsmaatregelen

MTX is een medicijn wat behoort tot de celdelingremmende middelen. Hoewel het bij reumapatiënten in de lage dosering wordt gegeven, is het noodzakelijk uit voorzorg voor de omgeving (partner, kinderen of hulpverleners) beschermende maatregelen nemen.

In het protocol staat omschreven hoe het medicijn veilig kan worden toegediend en hoe gehandeld dient te worden als er per ongeluk toch met de vloeistof gemorst wordt (een zogenaamde calamiteit).

MTX en het omgaan met uitscheidingsproducten, zoals urine.

MTX wordt door het lichaam via urine uitgescheiden. Om de omgeving hieraan niet bloot te stellen, worden bij patiënten die een zeer hoge dosering MTX krijgen de volgende maatregelen geadviseerd. Voor alle duidelijkheid is het nooit aangetoond dat de onderstaande maatregelen genomen moeten worden bij doseringen die door patiënten met reumatoïde artritis worden gebruikt:

Mannen dienen zittend te plassen om het opspatten van de urine te voorkomen

Het toilet dient met de deksel erop te worden door getrokken

De toiletbril dient met latexhandschoenen aan te worden schoongemaakt. "

—–

Dat je client de noodzaak van handschoenen niet zo ziet is denk ik wat betreft het gebruik van MTX wel terecht.

Ik vind wel dat algemeen gebruik van handschoenen geen slechte zaak zou zijn vanuit het oogpunt van hygiene. Dat zou in het belang van de hulpverlenende zowel als de client eigenlijk een verplichting moeten zijn wanneer er nauw lichamelijk contact ontstaat zoals tijdens het douchen. Hierbij denk ik dan aan eventuele besmetting van de hulpverlenende via de client. Maar ook aan het doorgeven van een besmetting via client A - hulpverlenende - client B. Ik zou haast denken dat het de plicht is van de thuiszorgorganisatie om de hulpverlenenden van de juiste beschermende artikelen te voorzien.

Carolien

• sandraB

dank je wel voor de informatie

ik ben zelf ook wel een voorstander van handschoenen dragen ,maar niet alle klieenten vinden dit prettig en dat begrijp ik dan ook weer wel, maar ik ben wel voorzichtig als ik het niet vertrouw draag ik handschoenen

bedankt hooor

• John

Het valt mij op SandraB dat je met veel vragen ‘op dit medium zit’. Op zich niets mis mee, echter………eenheleboel,vragen behoren in eerste instantie bij je teammanger og leidinggevende (of hoe die ook mag heten) te worden gesteld. Je zult ongetwijfeld goede bedoelingen hebben met je vragen, maar professioneel gedrag uit zich ook in het stellen van de juiste vragen op de juiste plaats.

• sandraB

het valt mij op john dat jij vaak kritiek heb helaas,

ik overleg alles met mijn teamleider. dit prikbord zie ik als overleg met andere mensen uit de zorg wat ik heel leuk vind,je reageerd vaak niet leuk vind ik,laat mensen in hun waarde alstublieft je komt bij mij over als een betweter.

• John

Of vindt jij het moeilijk om kritiek te ontvangen, SandraB.

Enne……..ik laat een ieder in z'n waarde, ook jou.Ik denk echter dat jouw ‘waarde’ bij mij niet de kwalificatie profesioneel meekrijgt.

• regina

Stel dat je teamleider hier ook geen antwoord op heeft, of niet bereikbaar als je ze nodig hebt en je toch snel antwoord wil hebben, of misschien zegt de teamleider ga zelf op onderzoek uit.

• petra

Dan heb je een slechte teamleider.

• regina

Ook als teamleider kun je niet alles weten.