Op http://www.xs4all.nl/~ivdbur/Reumato%EFde-Artritis/methotrexaat.htm staat er een klein stukje over :
"MTX en voorzorgsmaatregelen
MTX is een medicijn wat behoort tot de celdelingremmende middelen. Hoewel het bij reumapatiënten in de lage dosering wordt gegeven, is het noodzakelijk uit voorzorg voor de omgeving (partner, kinderen of hulpverleners) beschermende maatregelen nemen.
In het protocol staat omschreven hoe het medicijn veilig kan worden toegediend en hoe gehandeld dient te worden als er per ongeluk toch met de vloeistof gemorst wordt (een zogenaamde calamiteit).
MTX en het omgaan met uitscheidingsproducten, zoals urine.
MTX wordt door het lichaam via urine uitgescheiden. Om de omgeving hieraan niet bloot te stellen, worden bij patiënten die een zeer hoge dosering MTX krijgen de volgende maatregelen geadviseerd. Voor alle duidelijkheid is het nooit aangetoond dat de onderstaande maatregelen genomen moeten worden bij doseringen die door patiënten met reumatoïde artritis worden gebruikt:
Mannen dienen zittend te plassen om het opspatten van de urine te voorkomen
Het toilet dient met de deksel erop te worden door getrokken
De toiletbril dient met latexhandschoenen aan te worden schoongemaakt. "
—–
Dat je client de noodzaak van handschoenen niet zo ziet is denk ik wat betreft het gebruik van MTX wel terecht.
Ik vind wel dat algemeen gebruik van handschoenen geen slechte zaak zou zijn vanuit het oogpunt van hygiene. Dat zou in het belang van de hulpverlenende zowel als de client eigenlijk een verplichting moeten zijn wanneer er nauw lichamelijk contact ontstaat zoals tijdens het douchen. Hierbij denk ik dan aan eventuele besmetting van de hulpverlenende via de client. Maar ook aan het doorgeven van een besmetting via client A - hulpverlenende - client B. Ik zou haast denken dat het de plicht is van de thuiszorgorganisatie om de hulpverlenenden van de juiste beschermende artikelen te voorzien.
Carolien