thuishulp/zorg

• linda

Hallo,

Even een vraag: als je een mcg-kind thuis verzorgd,(niveau 6 weken)leeftijd

12 jaar en je thuishulp gaat weg had (6 uurtjes hulp in de week) is dat heel vervelend zo veel is dat niet het was een soort van naschools-opvang.

helaas is daar heel moeilijk vervanging voor te krijgen, helemaal omdat ik hierdoor kon werken…, tevens wilde ik ook meer uren aanvragen omdat de zorg toch wel

zwaarder wordt.. en hij vaker ziek is.

dat is toch wel een probleem hoor!! weer alles invullen en met de mededeling “u moet maar afwachten of U dat krijgt, en dat moet helemaal opnieuw beoordeeld gaan worden”bah, wat een burocratie met 1 druk op de knop kunnen ze aan de hand van postcode/huisnr achter de gegevens komen! ik kom niet in aanmerking voor een pgb,

want dan kun je zelf de zorg inkopen… (in natura is in zijn geval beter)lijkt het'

lijkt er soms wel op de de overheid toch graag wilt dat je je kind uit huis plaatst zodat er een ander “potje”aangebroken moet gaan worden..

het is soms zo frustrerend… misschien komt het wel omdat hij een z-verplegkunde nodig zou hebben, (hoezo??? ik ben toch ook geen z-verpleegkundige!) goed

wou ff mijn verhaal kwijt…..

vriendelijke groet….

• Carolien

Als je nu voor zorg in natura in aanmerking komt, dan kun je ook voor een PGB in aanmerking komen (volgens mij). Wat was de reden dat je er niet voor in aanmerking kon komen ?

Bij een PGB voor een minderjarige is het zelfs zo dat daar geen eigen bijdrage voor hoeft te worden betaald. Ik weet niet of dat ook zo geregeld is bij zorg in natura ?

Aan zowel zorg in natura als aan het PGB kleven voor- en nadelen. Wanneer je zelf iemand inhuurt via een PGB dan ben je zelf de werkgever en is het vaak makkelijker om flexibel om te gaan met de werkuren. Bij zorg in natura is dat toch vaak lastig. Staat tegenover dat met zorg in natura zorg min of meer gegarandeerd wordt. Met een PGB moet je zelf zorg voor een vervanger. Ik denk dat wanneer je zoekt naar meer flexibiliteit het makkelijker te regelen is via een PGB dan via zorg in natura.

Het is inderdaad wel waardeloos dat de herindicatie's via RIO of Argonaut zo verschrikkelijk traag verlopen. Elke aanvraag wordt bijna van het begin af aan opnieuw nagekeken en dat kost veel te veel tijd. Als je nu toch in het systeem van een nieuwe aanvraag terecht bent gekomen omdat je uitbreiding van het aantal uren zorg nodig hebt dan lijkt mij het misschien niet onverstandig om toch nog eens over een PGB te beginnen en dat eventueel in de aanvraag te vermelden mocht je voorkeur naar een PGB uit gaan. Ik zou de indicatie-instantie flink achter de vodden te blijven zitten en regelmatig telefonisch contact te onderhouden. Anders loop je de kans dat je over een half jaar nog op een herindicatie zit te wachten :o/. En door te bellen laat je duidelijk merken dat je om extra hulp zit te springen en dat die herindicatie dus urgent is. Zijn vaak dat soort kleine zaken die het verschil kunnen maken.

Succes !

Carolien