achterwacht

• angelique

Omdat er al een poosje een probleem is met vervang voor de weekend ochtendroutes,hebben ze bij ons besloten een achterwacht in te stellen.De voorwaarden hiervoor zijn dat die gene die door de week werken ,op een lijst ingedeeld worden voor een heel jaar .Je wordt verplicht ingedeeld voor vijf weekenden per jaar en moet dan berijkbaar zijn s-morgens van 7 tot 9 uur als je gebeld wordt dat iemand ziek is dan moet je de dienst over nemen en gaan werken.Je krijgt als je niet moet werken 10 minuten per uur uitbetaald compenseren van je uren als je wel moet werken kan maar alleen in overleg en als het uitkomt.mijn vraag is kan dit zo maar?Overigens hoeven de vaste weekend medewerkers niet mee te draaien in deze lijst.

• regina

Wat staat er in je arbeidscontract, staat er dat je in het weekend altijd vrij bent.Als er staat werkdagen zijn van maandag tot vrijdag dan is dat de afspraak en kunnen ze je niets verplichten staat er echter aantal uren per week ( over 7 dagen) dan mogen ze je het weekend laten werken.Bij ons in de groep waren er medewerkers die op papier hadden staan 1 weekend per maand en daar was onze teamleidster het niet mee eens iedereen werkte er 2 per maand er was echter niets aan te veranderen.Bij onze organisatie hebben de verzorgende geen verplichte achterwacht dit is op vrijwillige basis alleen de ziekenverzorgende doen bereikbaarheidsdiensten maar dan in het weekend dat je ook moet werken tot 18.00 uur de verpleegkundige moeten om beurten ook s nachts bereikbaar zijn.Kunnen jullie bij ziekte de clienten niet onderverdelen op een andere route of is er maar een medewerker in die wijk aan het werk? Wij werken in het weekend met 2 ziekenverzorgende en 2 verzorgende in een wijk en is er een medewerker ineens ziek dan verdelen we de route of vragen hulp van een andere wijk.

• angelique

Volgens mijn maneger heeft iedereen een contract van maandag tot en met zondag . Ik werk al 15 jaar in de thuiszorg en val regelmatig op vrijwillige basis in. Ook op feestdagen, weekenden en avonden ,naast mijn contract van 21 uur. Ik vind het geen probleem om te werken maar wat ik wel erg vind is dat is dat ik nu ook verplicht wordt om nog meer vrijetijd op te geven terwijl vaste mensen die een vast contract hebben voor de avond en weekenddienst worden ontzien en niet hoeven mee te draaien op de achterwachtlijst.Dit geld ook voor de mensen met een contract dat ze 1 weekend per maand moeten werken. Deze hoeven ook niet mee te draaien op de lijst.Ik heb het gevoel dat ik door mijn vfijwilligheid om extra diensten te draaien nu extra gepakt wordt.

• Margriet

Het is een verleggen van een probleem.

Er is tekort personeel, als iemand zich ziek meldt, moet de manager die dienst heeft dat oplossen. Daar krijgt hij/zij ook meer salaris voor, om die kopzorgen te dragen. Lastig, maar het hoort erbij.

Nu hoeft dat niet meer. Bij ziekte wordt het automatisch overgenomen door de achterwacht. Een methode die zeer omstreden is en ook nog eens erg ouderwets.

Je bent dus nooit echt vrij, want je weet immers niet of je moet werken of niet.

Voor het “aan het werk gaan” binnen een bepaalde tijd krijg je een extra hoge vergoeding. Dat zou ook zo moeten zijn als je tussen 7 en 9 wordt gebeld dat je aan de bak moet. Met zo'n rooster zouden ze onder die hoge vergoeding uit kunnen komen???? (vraag dat eens na).

Daarbij melden mensen zich makkelijker ziek als ze weten dat er een achterwacht is.

Je kunt er op wachten. Helaas is niet iedere collega werklustig, er zijn er altijd wel een paar die zich ziekmelden om een dwarszittende scheet of na een leuk avondje uit.

Ik zie alleen maar nadelen. Ik zou er niet in meegaan. Lees eens goed je CAO en je contract. Gr. Margriet.

• regina

Volgens je manager heb je contract van maandag tot zondag maar is dat wel zo, kijk het zelf even na of vraag je contract op. Als je dan nog vragen hebt richt je dan tot de or en als je lid bent vraag het de vakbond of loop eens bij een bureau van rechtshulp langs.Dit systeem wilde ze bij ons ook invoeren maar is niet gelukt niemand deed hier aan mee je kunt op je vrije weekend niet weg omdat je bereikbaar moet zijn dus als je een caravan of een bootje hebt of leuke afspraken dan ben je vreselijk gebonden en je hoeft het voor het geld niet te doen het wordt slecht betaald 10 minuten per uur.

• meredith

..Bij ons is er anders mee omgegaan..Ik werk als verpleegkundige regelmatig de weekends,nu komt het bijna nooit voor dat er iemand ziek wordt.Hierom is besloten een lijst vrijwilligers samen te stellen die gebeld kunnen worden,zo is het altijd opgelost..Lukt dit niet dan worden clienten verdeeld ,dit is niet ideaal,maar omdat dit nagenoeg nooit voorkomt..is dit een prima oplossing.

• angelique

Graag wil ik iedereen bedanken voor jullie reactie, erg fijn dat er mensen mee denken. Ik vind namelijk ook dat het probleem weerlegd wordt op mij en mijn colega,s. Bij ons is er ook een lijst aangelegd met mensen die benaderd kunnen worden om een weekend in te vallen als dat nodig is maar blijkbaar is dit niet genoeg. Volgens mij heeft het heel veel te maken met verkeerde planningen. Als je ziet dat er bijna ieder weekend wel een route open staat , hoeveel mensen hier presies in werken weet ik niet maar er zijn volgens mij 3 C ochtend weekend routes.Verbaast mij ook dat met name er veel gevraagd wordt om in te vallen op feestdagen,terwijl dit toch een onderdeel is van de weekenddienst. Het is toch te gek voor woorden dat ze zulke dagen niet rond kunnen krijgen met de vaste mensen deze zijn dan vrij of ziek. Ik ben ook bang dat als dit hele gebeuren door gaat dat er nog meer ziekmeldingen komen ,het wordt ze ook wel makkelijk gemaakt zo.